• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Bebis2)
    Chilins skrev 2021-09-13 18:40:05 följande:

Ansluter här efter mitt plus idag :) BF bör vara ungefär 23 maj för mig :)

Grattis!!! :)

Jag har också 23 maj, men lär ju ändras längre fram ;)
  • Lindamarie
    Crazzy skrev 2021-09-12 21:51:45 följande:
    Jag bor i Stockholms län, så det kanske stämmer för Stockholms stad, men min barnmorska sa inget om att KUB inte längre var ett alternativ för mig som är 28 år .
    Lindamarie skrev 2021-09-12 20:56:13 följande:

Jag gjorde VUL i vecka 7 när jag var gravid förra gången. Gjorde de på en vanlig gynekologklinik. Sa som det var att jag ville se om det var nåt som levde samt kolla att det bara var en. Har tvillingar i både min och makens familjer.

Exakt samma anledningar som jag har, vill kolla att det finns något med ett hjärtslag, och eftersom vi redan har tvillingar så vill jag säkerställa att det bara är en den här gången! Har bokat in ett VUL till 7+ den här gången, har du bokat in ngt nu?
    Jag ska boka in VUL :) men har inte gjort det ännu. Vet att dom tog inte emot före man var säker att man passerat v.6 sist och helst att man skulle gått in i vecka 7 så tänkte vänta till slutet på denna vecka början på nästa med att boka :) Var inte svårt sist iaf att få tid hos dom(fick tid 2 dagar efter jag ringde) så avvaktar lite :)
    Men bokat inskrivning hos BM. Fick tid i v 9+3.  :)
    Vart ska du göra ditt VUL? 
    Bor också i Sthlm :)
  • Lindamarie
    Anonym (Uvi?) skrev 2021-09-13 15:54:48 följande:

Kände hela dagen igår och idag en brännande känsla i underlivet, aldrig känt så förr. Det svider inte när jag kissar. Jag har lite begynnande svamp, ser jag själv, men det har jag haft mycket i mitt liv men det har inte känts såhär, som brännande känsla. Kollade med mvc som sa att slemhinnorna är känsligare vid graviditet och att svampinfektion kan kännas såhär när man är gravid. Men jag har haft svamp under tidigare graviditeter men inte känts såhär. De ville inte inte ta något urinprov. "Gå och köp pevaryl". Det ska man inte använda i onödan.. Någon som har erfarenhet av liknande besvär? Urinvägsinfektion kan väl vara farligt vid graviditet.. borde kanske kolla med vårdcentralen istället? När jag skulle ta gravtest idag med sticka för att se om strecket var starkare var dessutom urinen lite grumlig och ej genomskinlig som den brukar. Helt olik hur den brukar se ut.

Är du orolig så be VC om att få lämna urinprov kan ju inte skada tänker jag. Vet inte om urinvägsinfektion är farligt under graviditet men mitt urin blir under graviditet grumligare pga ökade flytningar.
    Tänker att du känner din kropp bäst så är du orolig är det bra att kolla :)
  • Anonym (Bebis2)
    Lindamarie skrev 2021-09-13 19:25:44 följande:

Jag ska boka in VUL :) men har inte gjort det ännu. Vet att dom tog inte emot före man var säker att man passerat v.6 sist och helst att man skulle gått in i vecka 7 så tänkte vänta till slutet på denna vecka början på nästa med att boka :) Var inte svårt sist iaf att få tid hos dom(fick tid 2 dagar efter jag ringde) så avvaktar lite :)

Men bokat inskrivning hos BM. Fick tid i v 9+3.  :)

Vart ska du göra ditt VUL? 

Bor också i Sthlm :)

Är det alltid VUL när det är så tidigt? Jag har bokat när jag är 7+0 och ska på inskrivningsbesök på MVC direkt efter :)
  • CellieHanna
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-13 10:17:57 följande:
    Jag fasar för det, att jag ska må för dåligt för att kunna vara på jobbet innan jag berättat. Får du Lergigan av bm eller vc?

Förra gången jag var gravid och illamående hjälpte det med saltlakrits, Tuggummi. Åt mycket vindruvor, isglass och blodapelsin i början då jag hade svårt att få i mig mat.
    Jag ringde vårdcentralen och bad min läkare där skriva ut lergigan. Har ännu inte fått komma till BM. Det var lång väntetid. 
    Är dock glad jag hade tabletterna idag, för idag kom första morgonspyan :( Lugnade sig när jag tagit tabletterna. 
    Tack för tips om vilken mat som funkar :)
  • QueenS

Är gärna med här. Hade ett tidigt missfall i augusti och blev gravid nu direkt efteråt. Hoppas verkligen att detta pyre stannar <3

BF-lista

30/4 Um Hamza

1/5 Tingeltangel

2/5 RBC, 28 år, första barnet

2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

5/5 X, 27 år - Första barnet

7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

7/5 Äntligen

7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

7/5 Secretflower

7/5 Mela88, fjärde barnet

8/5 Sararebecca

8/5 FruA88

9/5 Sofia0509

11/5 Hanna 28 år, första barnet

11/5 Kiwikiwi, första barnet

14/5 Nojjig, tredje barnet

15/5 SaaraK, 2a barnet

16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

17/5 Rårakan 36 år, tredje barnet

17/5 nathaliextnf 36 år, sjunde barnet

19/5 Lindamarie 34 år, andra barnet

19/5 Meemelie 32 år, andra barnet

21/5 Sandtrollet 37år, tredje barnet

21/5 QueenS 31 år andra barnet

22/5 Försökmednr2 30 år, andra barnet

22/5 Hippiemamman 34 år, tredje barnet

• Nojjig
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-13 17:26:04 följande:

Ja tyvärr räcker inte "bara" oro för att få ett ultraljud. Men man förstår ju samtidigt, det kostar ju en del. Vilken vecka är du i?

Jag är i v 5+1 ca. Olika appar säger olika men det var vad barnmorskans snurra visade
  • Anonym (Bebis2)
    CellieHanna skrev 2021-09-13 20:54:41 följande:

Jag ringde vårdcentralen och bad min läkare där skriva ut lergigan. Har ännu inte fått komma till BM. Det var lång väntetid. 

Är dock glad jag hade tabletterna idag, för idag kom första morgonspyan :( Lugnade sig när jag tagit tabletterna. 

Tack för tips om vilken mat som funkar :)

Ok, tack! Förra graviditeten tog jag inga tabletter. Kräktes aldrig då, men mådde rätt illa ngr månader. Jag har ju sån kräkfobi så får se hur det går denna gång, hehe.

Hoppas iaf nåt av det kan funka för dig. Man får ju hitta sina egna grejer :)

Vilken vecka är du i?
  • CellieHanna
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-13 21:19:31 följande:
    Ok, tack! Förra graviditeten tog jag inga tabletter. Kräktes aldrig då, men mådde rätt illa ngr månader. Jag har ju sån kräkfobi så får se hur det går denna gång, hehe.

Hoppas iaf nåt av det kan funka för dig. Man får ju hitta sina egna grejer :)

Vilken vecka är du i?
    Har också kräkfobi så mår väldigt dåligt över att må illa, hemskt!
    Jag gjorde ett tidigt VUL då jag haft extrema smärtor och hon bedömde mig då vara i 5+1. Nu borde jag då vara i 6+0 (så vecka 7). Hon kunde dock bara se hinnsäcken på ultraljudet så jag ska tillbaka i slutet på denna veckan igen. Får väl "domen" då om där finns något foster eller inte. Dock säger min natural cycle att jag är i vecka 5+3 och den litar jag nästan mest på. 100% säker på när jag hade ägglossning. Vet inte riktigt vad jag ska tro just nu.. får se hur detta slutar. Känner mig rätt orolig.
    Vilken vecka är du själv i?
  • Anonym (Bebis2)
    Nojjig skrev 2021-09-13 21:18:17 följande:

Jag är i v 5+1 ca. Olika appar säger olika men det var vad barnmorskans snurra visade

Ok :) Går inte dem efter sista mensens första dag såsom alla appar?
Svar på tråden BF maj 2022