Inlägg från: Juli1990 |Visa alla inlägg
  • Juli1990

    BF maj 2022

    Kiwikiwi skrev 2021-10-13 15:08:34 följande:

    Jag gjorde UL, hon sa att man kunde göra VUL om de behövdes men man såg rätt tydligt på ultraljudet så de blev "bara" det :)


    Jag gör ju såklart helst vanligt UL så det låter jättebra :) åh håller tummarna att de ser ett tickande hjärta! Och att det går fint för dig på KUB! :)
  • Juli1990

    Jag är nu i vecka 9 (8+1) och känner mig stundtals överkörd av en lastbil.. trötthet och illamående om jag inte äter ofta. Jag vägde mig imorse och har gått upp två kilo på 3-4 veckor, känns inte alls bra! Orkar inte heller träna och försöker kämpa mig ut på promenad. Är inte överviktig sedan tidigare utan normalviktig. Hur känner ni andra? Orkar ni träna och vad i så fall? Känner mig sååå lat och dålig.

  • Juli1990
    Juli1990 skrev 2021-10-14 17:41:00 följande:

    Jag är nu i vecka 9 (8+1) och känner mig stundtals överkörd av en lastbil.. trötthet och illamående om jag inte äter ofta. Jag vägde mig imorse och har gått upp två kilo på 3-4 veckor, känns inte alls bra! Orkar inte heller träna och försöker kämpa mig ut på promenad. Är inte överviktig sedan tidigare utan normalviktig. Hur känner ni andra? Orkar ni träna och vad i så fall? Känner mig sååå lat och dålig.


    Att tillägga är att jag före graviditet brukar träna 4-5 gånger i veckan och vara väldigt aktiv och äta väldigt nyttigt. Har varit väldigt slarvig nu och ätit det jag är sugen på och mycket mackor/pasta och ?enkel? mat..
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-14 18:55:58 följande:

    Där har du dina efterlängtade symtom ;) jag var halvaktiv innan, sprang ett par dagar i veckan men sen slog illamåendet till och jag blev i princip sängliggandes. Jag tror de är viktigt att man tar den perioden till att just vila och ta de lugnt, inte pressa kroppen. Mitt illamående försvann efter 1.5 vecka och jag kom igång lite, nu har jag blivit illamående igen, hämtade precis ut legrigan comp som förhoppningsvis hjälper lite. Har också gått upp ett par kilo om inte mer, kom aldrig tillbaka efter semestern som satte sina spår med god mat och dryck i 4 veckor haha.

    Jag har lite högt blodtryck vilket gör mig lite ledsen, vet att de (i mitt fall iallafall) inte beror på övervikt eller något sånt men känner mig ändå lite "ohälsosam" om du förstår vad jag menar.

    Tycker du bara ska ta de lugnt och vila, kanske komma ut lite i den friska luften om du orkar :)


    Ja precis, de slog till under denna veckan ;) bara för jag var nojig innan! Haha.

    Jag tror också det är bra att vila när man mår så.. och även försöka komma ut lite på promenader :).

    Jag förstår hur du känner med ditt höga blodtryck! Hade du det innan också? Mina föräldrar har också högt blodtryck och jag har haft det från och till! Dock har det varit bra nu i flera år, men är rädd att det kommer höjas nu under graviditeten!

    Tack för svaret :) hoppas illamåendet är helt ok ändå och inte för jäkligt!
  • Juli1990

    Har varit på tidigt ultraljud idag och trodde att jag var i vecka 8+4, men var tydligen 8+2! Allt såg jättefint ut och barnmorskan sa att det såg ut som ett skolboksexempel haha. Men det känns fantastiskt skönt att det såg bra ut och att hjärtat slog. Nu hoppas vi på att veckorna går fort och att allt ser bra ut framåt också!

  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-17 17:57:35 följande:

    Åh jag väntade på att få höra hur det gått för dig idag, gud så skönt att allt såg bra ut :)


    Åh vad fin du är! Tack så mycket! <3, känns så härligt! Fick några bilder med oss också! Så coolt!
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-17 18:33:14 följande:

    Ja de fick vi också och en liten filmsnutt till telefonen där man ser hjärtat ticka, brukar kika på den ibland för att försöka förstå att det är verkligt. 1.5 vecka tills UL för mig nu så jag hoppas veckan springer iväg, förhoppningsvis ser allt bra ut och de ska bli häftigt att se en lite mer bebisformad filur i v. 12 än man kanske såg i v. 8 <3


    Kiwikiwi skrev 2021-10-17 18:33:14 följande:

    Ja de fick vi också och en liten filmsnutt till telefonen där man ser hjärtat ticka, brukar kika på den ibland för att försöka förstå att det är verkligt. 1.5 vecka tills UL för mig nu så jag hoppas veckan springer iväg, förhoppningsvis ser allt bra ut och de ska bli häftigt att se en lite mer bebisformad filur i v. 12 än man kanske såg i v. 8 <3


    Så härligt att få en liten film!

    Wow vad häftigt! Kommer gå snabbt och så himla roligt att det blir ännu mer på riktigt när ni gjort det i v.12! <3
  • Juli1990
    Um Hamza skrev 2021-10-21 15:12:57 följande:

    Jag lämnar tråden, fick veta att det bara fanns fostervatten därinne på ultraljudet idag. Men önskar alla er andra lycka till på resan :)


    Beklagar verkligen :( så ledsamt! Vilken vecka upptäcktes det i? Ta hand om dig <3
  • Juli1990

    Jag tyckte att jag tidigare läste om några som upplevt att symtomen avtagit runt vecka 10?

    Jag är idag i vecka 9+1 och har sedan någon dag inte känt spänningar i brösten på samma sätt och inte heller lika mycket illamående, såklart blir jag jätteorolig :(. Gjorde ett tidigt ul i söndags och då såg allt jättefint ut, men blir ändå orolig.

  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-23 15:30:20 följande:

    Ja exakt så var de för mig, höll i sig i några dagar eller om de var en vecka, sen kom illamåendet tillbaka. Blev också orolig men så fort jag började må illa igen blev jag besviken på mig själv att jag inte uppskattat min symtomfria vecka, haha. Verkar vara vanligt med spökveckor just kring de veckorna :) Så hoppas du kan känna lite lugn kring det och njuta av att känna dig lite mer som innan graviditeten.


    Har googlat och känner mig lugnare :) ska försöka njuta nu och hoppas att det inte är någon fara!

    När är det du har KUB? :)
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-23 18:45:11 följande:

    På onsdag så de börjar närma sig, blandade känslor, kommer vara supernervös på onsdag men vi längtar såklart och hoppas självklart att vi får bra besked direkt. Återkommer efter det iallafall <3


    Så spännande :) håller tummarna att allt ser bra ut! Så skönt att ha det så snart! Gör det :) <3
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-27 16:29:09 följande:

    Har också gjort kub precis och de gick jättebra, allt såg fint ut och vi fick låg sannolikhet på samtliga kromosomavvikelser :) Först tyckte varken jag eller sambon att vi kunde se fostret eller hjärtat, men sen såg vi hur de tickade på <3 känner oss så otroligt tacksamma att allt gått så bra hittills när man vet hur andra kämpar.


    Åh fantastiskt skönt att höra <3 så härligt :)
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-28 09:41:29 följande:

    <3 när är de du har ditt kub? Eller ska du göra de?


    Jag har faktiskt inskrivning i eftermiddag, känns spännande! Har KUB den 17/11, vill bara att tiden ska gå fortare! Åh :) <3
  • Juli1990
    CellieHanna skrev 2021-10-29 17:44:36 följande:

    Hej!

    Idag var jag på KUB-ultraljud och allt såg bra ut. Fick låg sannolikhet på kromosomavvikelser. 

    Det gick sedan några timmar och helt plötsligt fick jag en blödning, blodrött. Jag hade trosskydd på mig sedan innan och hela trosskyddet var helt rött. Det kom också massa blod på pappret när jag torkade mig. 

    Hur kan man ha sådan otur, två timmar efter att vi precis varit och sett att allt såg bra ut?

    Jag ringde akut till GYN som inte tyckte jag borde bekymra mig allt för mycket. Hon tyckte att det inte lät allvarligt på min beskrivning och menade att det är vanligt med blödningar samt att om det hade varit missfall så hade det varit mycket mer och jag hade också haft väldigt ont. Jag har inte ont men känner av molvärk lite lätt i bakgrunden sådär. Jag fick därför inte komma in igen. Hon sa åt mig att söka akut om det skulle bli värre.

    Nu oroar jag mig väldigt mycket för att jag ändå fått ett missfall. Blödningen har inte blivit värre. Det har inte kommit något rött igen, däremot blir det fortfarande lite brunt när jag torkar mig när jag kissat.

    Hur hade ni gjort, åkt till akuten ändå för att kolla upp det eller avvaktat? Oavsett vad så kan de ju inte göra någonting åt det, men jag vill ju gärna veta om det är ett missfall jag fått eller som jag håller på att få.

    Jag är i vecka 13 (12+1). 

    Är själv väldigt orolig och nedstämd :( jag hoppas verkligen inte detta är ett missfall. 


    Stackare! :( förstår att du är orolig men hoppas och tror att det inte är någon fara <3.

    Jag är i vecka 11 nu (10+1) och har sedan förra veckan ungefär känt mycket mindre symtom (knappt några alls).. vet inte hur jag ska överleva till kub som är den 17/11. Är orolig att något är fel även om barnmorskan sa att det var vanligt och att jag inte ska oroa mig. Någon som haft sk ?spökveckor? flera veckor? Är så rädd att det ska vara icke levande i magen!
  • Juli1990

    Är i vecka 12+3 idag och har berättat för sambons föräldrar och många vänner. Ska ha Kub på onsdag och är så nervös :( är rädd att det inte ska leva där inne..

    Har bokat upp att berätta för min bror med middag på fredag och resten av familjen på lördag. På lördag tänkte jag nog slå in en bild från ultraljudet och ett par små strumpor och skriva ett kort typ: ?hej mormor/morfar/moster? och typ ge till pappa som en försenad fars dags-present. Men är livrädd att vi får ställa in allt om resultatet blir dåligt på onsdag!

    Jobbet tänkte jag berätta någon vecka innan jul tror jag! Har julmiddag den 17/12 så där innan!

  • Juli1990
    Pinnglass skrev 2021-11-15 16:02:33 följande:

    Är 12+1 och har min kub på fredag. Har inte berättat för någon ännu just pga samma anledning som din nervositet, man vet ju inte om det lever eller ej. Så har inte vågat göra folk lyckliga med detta ännu. Men jag känner mig också lite ensam om det faktiskt ser illa ut på kub, och ingen ens visste att man var gravid. Men hoppas på glada besked och kunna berätta för familjen i helgen :) Funderar på att ge bort en flaska vin men med text öppnas inte före maj eller nåt liknande och se om dom reagerar :)


    Förstår det! Vi håller tummarna att allt går bra för oss båda! Superkul att vi är så lika i graviditetslängden!

    Det varför en jättebra idé med vinet :)!
  • Juli1990

    Nu är KUB gjort och vilken stor lättnad!

    Allt såg jättefint ut och vi fick låg sannolikhet (minns ej siffrorna men de var bra). Känns som en stor lättnad! Nu ska det bli roligt att berätta för familjen i helgen!

  • Juli1990
    Pinnglass skrev 2021-11-17 16:06:05 följande:

    Åh vad härligt, grattis! :) Blev du flyttad någon dag?

    Jag hade cellprovs-kontroll och läkaren passade på att kika så jag fick också se idag, det splattrade och levde. Var inte beredd så blev en liten chock haha.


    Åh vad kul att du också fick se idag :). Så skönt!

    Jag blev flyttad en dag tillbaka, är i vecka 12+4 idag och beräknat BF 27/5! Du då? :)
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-11-18 09:01:26 följande:

    Grattis till bra resultat på KUB! Så skönt :) Ja de flesta har nog gått över till fb gruppen nu (inkl jag själv). Skriv till Crazzy (tror de är två z) för att gå med. Jag gick tillbaka till början på tråden för att hitta henne :)


    Så skönt ja :) tusen tack!

    Perfekt, jag har skrivit till henne och hoppas bli inbjuden snart! Har dock sent BF i maj (27/5) så det känns som många i gruppen är långt före mig hehe.
Svar på tråden BF maj 2022