• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-04 21:31:53 följande:

Ok, jag får läsa på lite innan jag gör KUB.

Usch vilken känsla :( Men som du säger, iaf hellre v. 13 än 20. Tyvärr upptäcks ju inte allt vid KUB, utan man tror det är bra och sen får ett hemskt besked vid RUL.

Ja så kan det också bli :( har vänner som fått dåliga besked på rul.

Iom att vi inte visste vad avvikelserna berodde på så blev det många tester som inte visade på något, ultraljuden visade däremot att han blev sämre allt eftersom tiden gick så han föddes i v 18. Fem långa veckor efter besked om att något va fel och sen 8 veckors väntan på obduktionsrapport för att få slutgiltiga svar. Pga det kommer vi få träffa läkare på ultraljudet denna gången och inte en bm.
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-10-04 21:57:01 följande:

Ja så kan det också bli :( har vänner som fått dåliga besked på rul.

Iom att vi inte visste vad avvikelserna berodde på så blev det många tester som inte visade på något, ultraljuden visade däremot att han blev sämre allt eftersom tiden gick så han föddes i v 18. Fem långa veckor efter besked om att något va fel och sen 8 veckors väntan på obduktionsrapport för att få slutgiltiga svar. Pga det kommer vi få träffa läkare på ultraljudet denna gången och inte en bm.

Samma här. Direkt från RUL till sjukhuset:(

Men fan vilken terror rent ut sagt! :( Men bra att de håller rätt bra koll på en nästa gång!
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-05 07:48:17 följande:

Samma här. Direkt från RUL till sjukhuset:(

Men fan vilken terror rent ut sagt! :( Men bra att de håller rätt bra koll på en nästa gång!

Beklagar att ni fick uppleva det :(

Men känner att man kunde fått lite mer förståelse från vården när man bryter ihop för att man är så orolig än ?det är tidigt än och det kommer kännas bättre när det sjunkit in? ingen extra koll för oss förutom att det är läkare som gör första ultraljudet för det anses att sannolikheten att samma ska ske igen är så låg.
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-10-05 13:18:11 följande:

Beklagar att ni fick uppleva det :(

Men känner att man kunde fått lite mer förståelse från vården när man bryter ihop för att man är så orolig än ?det är tidigt än och det kommer kännas bättre när det sjunkit in? ingen extra koll för oss förutom att det är läkare som gör första ultraljudet för det anses att sannolikheten att samma ska ske igen är så låg.

Förlåt va otydlig. Menade att vänner varit med om det, inte jag/vi.

Nä det är väl inte så stor chans att det händer igen, men ens oro blir nog inte mindre för det.
  • Sofia9640
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-04 09:14:52 följande:

Kanske lite "provocerande" fråga och självklart upp till var och en om man vill svara. Men alla ni som så gärna vill göra KUB/NIPT, varför gör ni detta? Vill ni vara förberedda på att barnet eventuellt har kromosomavvikelser eller kommer ni ta bort barnet om det visar sig ha någon avvikelse?

Jag väljer att göra KUB eftersom vi fick ett tråkigt besked förra graviditeten. Barnet hade slutat växt i v.13 och vi fick reda på det i v.19, precis innan RUL. Jag fick en total chock. Denna graviditet vill vi göra ALLT. Om provsvaren visar på avvikelser har vi sagt att det tar vi då i så fall. Vi gör det mest för att få se bebisen om den lever eller inte. Har KUB om två veckor, är så nervös... Vi håller tummarna.
  • Anonym (Bebis2)
    Sofia9640 skrev 2021-10-05 18:24:27 följande:

Jag väljer att göra KUB eftersom vi fick ett tråkigt besked förra graviditeten. Barnet hade slutat växt i v.13 och vi fick reda på det i v.19, precis innan RUL. Jag fick en total chock. Denna graviditet vill vi göra ALLT. Om provsvaren visar på avvikelser har vi sagt att det tar vi då i så fall. Vi gör det mest för att få se bebisen om den lever eller inte. Har KUB om två veckor, är så nervös... Vi håller tummarna.

Jag förstår att du fick en chock :( Hemskt att gå nästan halva graviditeten och tro att allt är bra :(

Jag gjorde vul idag för att se om det var något levande där inne. Det kan ju fortfarande bli både tidigt och sent missfall, men nu är jag lite lugn en stund iaf, haha. Håller tummarna att allt ser fint ut på ert KUB!
  • Anonym (Overkligt)
    Sheltie skrev 2021-10-04 20:45:38 följande:

Såg att ni har pratat lite om NIPT/KUB och jag kommer att göra nipt just pga mer säker än kub. Ska faktiskt få gå på ultraljud på onsdag inför detta då de vill ha en datering så att man inte tar testet för tidigt. Kommer vara första gången jag ser knytet så är lite spänd :D Är numera i vecka 10 (9+1), tycker att tiden har sprungit på de senaste veckorna! 

Då ligger vi lika :) Är i 9+3 idag.

Spännande att se knytet för första gången. Lycka till imon!
  • Chilins

Jag hoppar ur denna tråd. Jag drabbades av utomkvedshavandeskap och fick operera bort en äggledare för ett par dagar sedan. Ingen bebis och tillbaka på ruta 1. Dessutom med en äggledare mindre.

• Almander
    Chilins skrev 2021-10-06 09:31:32 följande:

Jag hoppar ur denna tråd. Jag drabbades av utomkvedshavandeskap och fick operera bort en äggledare för ett par dagar sedan. Ingen bebis och tillbaka på ruta 1. Dessutom med en äggledare mindre.

Så hemskt att höra, beklagar verkligen <3
  • Pandy13
    Chilins skrev 2021-10-06 09:31:32 följande:

Stor kram! :( Hoppas du återhämtar dig snabbt både fysiskt och psykiskt och orkar ladda om!
Svar på tråden BF maj 2022