• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Ik96
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-04 10:02:43 följande:
    Ok, tack för svar! Så känner vi också. Förra barnet tackade vi nej till KUB. Vi visste inte riktigt hur vi skulle förhålla oss till svaret och blev tillslut att vi valde att inte göra. Var dock inget som vi gick och tänkte på under graviditeten. Nu är jag ju äldre och risken större. Och nu när vi har ett barn skulle vi nog inte kunna ta bort ett barn efter nästa halva tiden för att den råkar ha en kromosomavvikelse.
    Jag blev inte erbjuden förra gången och det var inget jag heller tänkte på sedan utan var fine med det. På något sätt känns det som ett annat läge nu när man redan har barn och både jag och min sambo kände båda att vi ville göra det nu när vi blev erbjuda denna gången så det känns bra och rätt i magen. 
  • Hejsan91hejsan
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-04 09:14:52 följande:

Kanske lite "provocerande" fråga och självklart upp till var och en om man vill svara. Men alla ni som så gärna vill göra KUB/NIPT, varför gör ni detta? Vill ni vara förberedda på att barnet eventuellt har kromosomavvikelser eller kommer ni ta bort barnet om det visar sig ha någon avvikelse?

Gör det främst för att se att något lever i mig. Gjorde nipt i förra graviditeten och man såg då att fostret dött 4v tidigare. Skulle aldrig kunna gå och vänta till rul med ett ultraljud. Sen så vill jag personligen veta att allt ser bra ut.
  • Juli1990
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 07:07:11 följande:

Gud mått illa sen igår kväll nu, kan detta vara början på några veckor av hell tro haha. Inte spytt än i alla fall. Någon annan? Är i v. 6+6 nu.

Jag är i vecka 6+5 idag och mådde för första gången illa igår och mer imorse. Inte så jag behöver kräkas, men lätt illamående. Är på kontoret idag och hoppas att det ska gå bra. Åt gröt till frukost som vanligt imorse och det var inga problem att få i mig det. Har ju önskat illamående för att veta att allt är ?normalt?, men vi får se hur det går framåt..:). Börjar förövrigt bli jobbigt att vara mer på kontoret nu upplever jag, många av de yngre som kör AWs etc och förväntar sig att jag ska följa med, just för jag alltid brukar göra det.. kunde det inte varit restriktioner lite till ????
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-04 08:11:01 följande:

Mitt illamående började nog runt där också, mådde riktigt illa i 1.5 vecka och fick ställa in allt. Tog mig till kontoret två dagar och spydde båda gångerna precis innan jag skulle åka. Nu avtog mitt illamående i fredags vilket såklart gör mig väldigt orolig att de bara försvann sådär...

Ett tips är att äta lite och ofta, jag som brukar kunna äta ett mål om dagen behövde äta minst varannan timme för att inte må alltför dåligt, även om jag i princip var sängliggande dessa dagar (med jobbdatorn i knät haha).

Har du ditt första ultraljud idag? :) så spännande! Skriv gärna efteråt om du vill! Jag har bokat in ett nästa söndag den 17/10! Är då i vecka 8+4.
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-10-04 10:53:41 följande:

Har du ditt första ultraljud idag? :) så spännande! Skriv gärna efteråt om du vill! Jag har bokat in ett nästa söndag den 17/10! Är då i vecka 8+4.

Ja det stämmer, har känts bra fram tills nu, har sedan ett par dagar slutat att må illa, de kom över en natt och känner mig rätt "som vanligt" nu vilket såklart gör mig såå orolig. Har läst att de blir så för en del och att illamåendet sen kan komma tillbaka, jag mådde bara dåligt 1.5 vecka så de kändes ju väldigt kort, i onsdags och torsdags behövde jag spy för att jag mådde så illa, sen i fredags mådde jag bra igen. Men jag återkommer efter besökt som är i em, håll gärna tummarna för mig! :)
  • Juli1990

[quote=81414438][quote-nick]Kiwikiwi skrev 2021-10-04 11:00:48 följande:[/quote-nick]Ja det stämmer, har känts bra fram tills nu, har sedan ett par dagar slutat att må illa, de kom över en natt och känner mig rätt "som vanligt" nu vilket såklart gör mig såå orolig. Har läst att de blir så för en del och att illamåendet sen kan komma tillbaka, jag mådde bara dåligt 1.5 vecka så de kändes ju väldigt kort, i onsdags och torsdags behövde jag spy för att jag mådde så illa, sen i fredags mådde jag bra igen. Men jag återkommer efter besökt som är i em, håll gärna tummarna för mig! :)[/quote

Jag tror det är normalt att det kan gå fram och tillbaka med illamåendet och inget du behöver oroa dig över :). Förstår dock att du gör det (för jag oroar mig för allt haha), men det kommer gå superbra i eftermiddag! Håller alla tummar jag kan :).

• Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-10-04 11:05:49 följande:

[quote=81414438][quote-nick]Kiwikiwi skrev 2021-10-04 11:00:48 följande:[/quote-nick]Ja det stämmer, har känts bra fram tills nu, har sedan ett par dagar slutat att må illa, de kom över en natt och känner mig rätt "som vanligt" nu vilket såklart gör mig såå orolig. Har läst att de blir så för en del och att illamåendet sen kan komma tillbaka, jag mådde bara dåligt 1.5 vecka så de kändes ju väldigt kort, i onsdags och torsdags behövde jag spy för att jag mådde så illa, sen i fredags mådde jag bra igen. Men jag återkommer efter besökt som är i em, håll gärna tummarna för mig! :)[/quote

Jag tror det är normalt att det kan gå fram och tillbaka med illamåendet och inget du behöver oroa dig över :). Förstår dock att du gör det (för jag oroar mig för allt haha), men det kommer gå superbra i eftermiddag! Håller alla tummar jag kan :).

Tack <3
  • Anonym (Bebis2)
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 10:42:02 följande:

Gör det främst för att se att något lever i mig. Gjorde nipt i förra graviditeten och man såg då att fostret dött 4v tidigare. Skulle aldrig kunna gå och vänta till rul med ett ultraljud. Sen så vill jag personligen veta att allt ser bra ut.

Nej vad trist! Beklagar:(

Verkar som att många gör det av just anledningen, att man får se barnet.

Förstår att du inte vill vänta till RUL, galet länge ju! Jag vill inte ens vänta till KUB, så ska på tidigt vul i morgon just för att se om det är något levande där inne.
  • Anonym (Bebis2)
    Ik96 skrev 2021-10-04 10:24:35 följande:

Jag blev inte erbjuden förra gången och det var inget jag heller tänkte på sedan utan var fine med det. På något sätt känns det som ett annat läge nu när man redan har barn och både jag och min sambo kände båda att vi ville göra det nu när vi blev erbjuda denna gången så det känns bra och rätt i magen. 

Ja man är mer medveten om allt denna gång, om du förstår vad jag menar, hehe.
  • Ik96
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-04 11:40:26 följande:

Ja man är mer medveten om allt denna gång, om du förstår vad jag menar, hehe.

Ja men precis!
Svar på tråden BF maj 2022