• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Sofia9640
    sapa skrev 2021-09-30 10:40:20 följande:

Hej Alla,

Ni som fått tid för tidigt ultraljud, hur lyckades ni med det? ???? Jag fick höra från barnmorska att det är nästan omöjligt att få ut något av det (vilket inte låter trovärdigt) och en lång föreläsning om hur privata kliniker pumpar en på pengar och "letar fel"

Jag har också cellförändringar som ska op bort efter graviditet och jag sa att för att lugna mina nerver hade det varit betryggande att få en indikation på att allt ser bra ut. Läkaren körde på samma linje att jag bara skulle ta allt med ro.

Hej!

För min del så fick jag ett tidigt ultraljud då jag fick ett sent MA i somras (förlorade mitt barn i v.19). Därav ville de nu försäkra sig om att allt såg bra ut. Jag tror att man alltså måste ha en "bra anledning" för att få boka tidigt ultraljud gratis på mvc. Jag hade såklart velat gjort detta vid förra graviditeten för då hade man kanske upptäckt om det var fel på bebisen innan, men jag vet ju inte. Jag önskar alla kunde få göra tidigt ultraljud, men verkar tyvärr inte finnas dom resurserna idag.
  • Kiwikiwi

Hej Alla,

Ni som fått tid för tidigt ultraljud, hur lyckades ni med det? ???? Jag fick höra från barnmorska att det är nästan omöjligt att få ut något av det (vilket inte låter trovärdigt) och en lång föreläsning om hur privata kliniker pumpar en på pengar och "letar fel"

Jag har också cellförändringar som ska op bort efter graviditet och jag sa att för att lugna mina nerver hade det varit betryggande att få en indikation på att allt ser bra ut. Läkaren körde på samma linje att jag bara skulle ta allt med ro.

Jag har bokat in mitt tidiga ultraljud privat, tror som sagt inte heller att de är så lätt annars (speciellt inte för mig som är gravid för första gången och därmed inte haft någon komplikation eller mf tidigare). För mig känns de iallafall värt att lägga pengarna på det :)
  • Anonym (Bebis2)

Hej Alla,

Jag har bokat privat. Kan förstå vad hon menar med att man inte får så mycket ut av det, men det enda jag vill veta är om det är något som lever där inne. Om det är bra eller inte får man ju såklart veta senare. Men som sagt, jag nöjer mig med att få veta om det lever. Lätt värt pengarna!
  • Hejsan91hejsan

Hej Alla,

Jag hade ma i våras så blev erbjuden gratis. Däremot tror jag inte man får det ens om det är ett vanligt mf. Man kan ju söka sig privat annars :)
  • Hejsan91hejsan
    Sofia9640 skrev 2021-09-30 11:08:08 följande:

Hej!

För min del så fick jag ett tidigt ultraljud då jag fick ett sent MA i somras (förlorade mitt barn i v.19). Därav ville de nu försäkra sig om att allt såg bra ut. Jag tror att man alltså måste ha en "bra anledning" för att få boka tidigt ultraljud gratis på mvc. Jag hade såklart velat gjort detta vid förra graviditeten för då hade man kanske upptäckt om det var fel på bebisen innan, men jag vet ju inte. Jag önskar alla kunde få göra tidigt ultraljud, men verkar tyvärr inte finnas dom resurserna idag.

Men usch vad hemskt :( stackare :( såg man inget på kub eller gjorde du inget ultraljud alls innan de upptäcktes?
  • Sofia9640
    Hejsan91hejsan skrev 2021-09-30 13:48:12 följande:

Men usch vad hemskt :( stackare :( såg man inget på kub eller gjorde du inget ultraljud alls innan de upptäcktes?

Nä vi hade inte gjort något ultraljud. Vi valde att inte göra kub då vi var tvungen att boka det privat då man inte gör det i vår region. Men denna graviditet har vi bokat privat iallafall, det får kosta vad det kostar.
  • Juli1990
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-29 18:59:34 följande:

Jag ska också göra tidigt ultraljud nästa tisdag :) Hoppas få se ett hjärta och sen blir det väl nästa väntan till KUB.

Jag är tydligen också i vecka 6+1 fick jag reda på efter dagens hälsosamtal :) vilken vecka kommer ni vara i på tidiga ul? Funderar på att boka in ett sådant provat!
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-09-30 16:12:45 följande:

Jag är tydligen också i vecka 6+1 fick jag reda på efter dagens hälsosamtal :) vilken vecka kommer ni vara i på tidiga ul? Funderar på att boka in ett sådant provat!

V. 8+4 kommer jag vara i :)
  • Hejsan91hejsan

Kommer vara i 7+6. Hade väl kanske egentligen velat ha lite senare med tanke på mitt sista ma där fostret dog i typ 8+5. Men är väl ändå svårt att veta.

• Anonym (Bebis2)
    Juli1990 skrev 2021-09-30 16:12:45 följande:

Ah :) Då kommer jag vara i 7+0 enligt appar/egna uträkningar. Inte varit hos barnmorska än, ska dit direkt efter ultraljudet. Om det nu är något levande där inne...
Svar på tråden BF maj 2022