• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Kiwikiwi
    Anonym (Overkligt) skrev 2021-10-02 22:38:27 följande:

Hej alla! Hoppar in. Har läst igenom tråden. Vilket fint stöd :)

35 år. Andra barnet med BF 6/5. Gjort privat VUL i v. 7+3 och fick se ett litet hjärta slå <3 Hade hälsosamtal på MVC förra veckan och inskrivningssamtal blir nästa vecka. Har även bokat privat NIPT veckan därpå då jag är i v. 10. Någon annan som har eller kommer att göra ett NIPT test?

Kul att du hoppar in här! Jag kommer avvakta med NIPT tills efter KUB, de är ju en rätt stor kostnad så om vi får bra "siffror" på KUB lutar de nog inte åt att vi gör NIPT.
  • Anonym (Overkligt)
    Pandy13 skrev 2021-10-02 22:47:58 följande:

Hej!

Va härligt! :) Ska på vul på tisdag och hoppas få se ett hjärta slå! Jag kommer tacka ja till KUB. Men har inte riktigt koll på NIPT.. är det att man kan se fler kromosomavvikelser än vid KUB, eller är det mer säkert? KUB är ju bara sannolikhet. Och att man får bekosta det själv?

Va roligt :) Lycka till!

Bor i västra götaland och här erbjuds alla som är 35 år fyllda KUB test. Det är som du skriver. Man ser samma sak men KUB är sannolikhet medans NIPT testet har en tillförlitlighet på mellan 95 - 99,8 procent (beroende på vilken kromosomavvikelse). Jag gör det privat så jag kommer att bekosta det själv. Men man kan också få NIPT på remiss av olika anledningar bla om KUB testet visat på förhöjd sannolikhet för kromosomavvikelser. Då är det gratis.
  • Anonym (Overkligt)
    Kiwikiwi skrev 2021-10-02 23:22:28 följande:

Kul att du hoppar in här! Jag kommer avvakta med NIPT tills efter KUB, de är ju en rätt stor kostnad så om vi får bra "siffror" på KUB lutar de nog inte åt att vi gör NIPT.

Tack :)

Din plan låter bra och fullt rimlig!

Själv gör jag det för min oroliga själ. Vill veta så snart det går. Sedan tar det också 5 till 10 arbetsdagar att få svaret.
  • Hejsan91hejsan

Gud mått illa sen igår kväll nu, kan detta vara början på några veckor av hell tro haha. Inte spytt än i alla fall. Någon annan? Är i v. 6+6 nu.

• Almander
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 07:07:11 följande:

Gud mått illa sen igår kväll nu, kan detta vara början på några veckor av hell tro haha. Inte spytt än i alla fall. Någon annan? Är i v. 6+6 nu.

Uschdå, hoppas det släpper snart. Är i v. 6+5 och vaknar ofta med ett underliggande illamående som brukar släppa efter jag fått i mig något, sen tycker jag det kan bli lite extra åksjuka när jag åker bil..
  • Kiwikiwi

Mitt illamående började nog runt där också, mådde riktigt illa i 1.5 vecka och fick ställa in allt. Tog mig till kontoret två dagar och spydde båda gångerna precis innan jag skulle åka. Nu avtog mitt illamående i fredags vilket såklart gör mig väldigt orolig att de bara försvann sådär...

Ett tips är att äta lite och ofta, jag som brukar kunna äta ett mål om dagen behövde äta minst varannan timme för att inte må alltför dåligt, även om jag i princip var sängliggande dessa dagar (med jobbdatorn i knät haha).
  • Anonym (Bebis2)

Kanske lite "provocerande" fråga och självklart upp till var och en om man vill svara. Men alla ni som så gärna vill göra KUB/NIPT, varför gör ni detta? Vill ni vara förberedda på att barnet eventuellt har kromosomavvikelser eller kommer ni ta bort barnet om det visar sig ha någon avvikelse?

• Ik96
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-04 09:14:52 följande:

Kanske lite "provocerande" fråga och självklart upp till var och en om man vill svara. Men alla ni som så gärna vill göra KUB/NIPT, varför gör ni detta? Vill ni vara förberedda på att barnet eventuellt har kromosomavvikelser eller kommer ni ta bort barnet om det visar sig ha någon avvikelse?

Vi känner att vi vill göra det för att kunna förbereda oss om det skulle visa något och få råd och stöd av nära och kära och vården.
  • Anonym (Bebis2)
    Ik96 skrev 2021-10-04 09:27:36 följande:

Vi känner att vi vill göra det för att kunna förbereda oss om det skulle visa något och få råd och stöd av nära och kära och vården.

Ok, tack för svar! Så känner vi också. Förra barnet tackade vi nej till KUB. Vi visste inte riktigt hur vi skulle förhålla oss till svaret och blev tillslut att vi valde att inte göra. Var dock inget som vi gick och tänkte på under graviditeten. Nu är jag ju äldre och risken större. Och nu när vi har ett barn skulle vi nog inte kunna ta bort ett barn efter nästa halva tiden för att den råkar ha en kromosomavvikelse.
  • Anonym (Overkligt)

Stackarn! Började må illa i slutet på v.6 jag också. En vecka senare blev det värre. Kräktes några gånger per dag. Känns som magsjuka från det att jag går upp till att jag går och lägger mig. Provade först Postafen (receptfri åksjukemedicin) men den hjälpte inte. Fick Lergigan comp utskrivet som jag tar 4ggr per dag. Illamåendet är kvar men kräkandet har iaf minskat. För mig hjälper det att äta väldigt små portioner typ varannan timme. Så att magen aldrig är tom. Och vila. Är för tillfället sjukskriven 50%. Hoppas du mår bättre snart!
Svar på tråden BF maj 2022