• Anonym (Hm)

    Hur lyckas behålla jobbet?

    Är ny på arbetet sen 3 månader tillbaka. Älskar mina arbetsuppgifter för första gången någonsin. Men en som har jibbat där i 4 år har gett sig fan på att hata mig. Kommer bra överens med alla andra, förutom med den här killen.

    Stundtals har det gått bra, vi hade en rolig jargong i början, sålänge man tillät att bli nertryckt i skorna utav han. När jag sen sa ifrån så har han gett sig fan på att hata mig och även uppträtt hotfullt vid 2 tillfällen.

    Gillar verkligen jobbet i sig, arbetsuppgifterna och arbetskollegerna. Tyvärr är samma kille den duktigaste vi har samtidigt som har gör sig stöddig och är väldigt uppblåst över att han är bäst på våra arbetsuppgifter.

    Igår gick det för långt då han uppträdde hotfullt bakom ratten på arbetsplatsen. Han har varit hotfull tidigare med men då att han skulle klippa till mig, för att jag sa; jag uppskattar inte att du dumförklarar mig. Efter att han sagt åt mig 5 gånger att gå hem och inte komma tillbaka igen.

    Problemet är att jag är så ny, och han har arbetat därbi 4 år och är väl omtyckt utav hälften av de övriga "viktigaste" kollegerna, då han är jäkligt snabb.

    Hur gör man för att få stanna? Har bett om att få arbeta helger. Men finns inte tillräckligt med arbete för det just nu och jag är bara under prövotid.

    Jag är med omtyckt av de andra kollegerna men väldigt ny som sagt.

  • Svar på tråden Hur lyckas behålla jobbet?
  • Drottningen1970
    Anonym (Skärpning!) skrev 2021-09-01 09:25:17 följande:

    Mren hur svårt är det att göra som personen uppmanade: att googla?

    Är du bara ute efter att bråka och tjafsa? Det verkar så eftersom det är det enda du tillför...

    "Olovlig eller tillåten avlyssning? Huvudregeln är att det enligt 4:9a brottsbalken (BrB) är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet är omedvetna om att inspelning sker, samt att den som spelar in inte själv deltar i samtalet."

    Du kan? sluta bråka, googla och läsa vidare själv.

    letmegooglethat.com/%C3%B6r+andra

    Och tar jag föregivet att du lusläser, reflekterar och responderar sakligt:

    lawline.se/answers/far-inspelat-samtal-spelas-upp-for-andra-an-de-som-deltagit-i-samtalet


    Vedebörande hävdar helt enkelt något som inte är sant. Vilket din egen länk visar.

    Att TS spelar in det som utspelas mellan dem och sedan i ett enskilt möte med chefen spelar upp detta är inte ett dugg olagligt. Hon pratar i nattmössan.
  • Anonym (Skärpning!)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-01 10:46:26 följande:
    Vedebörande hävdar helt enkelt något som inte är sant. Vilket din egen länk visar.

    Att TS spelar in det som utspelas mellan dem och sedan i ett enskilt möte med chefen spelar upp detta är inte ett dugg olagligt. Hon pratar i nattmössan.
    Hade du läst hade du sett att det är olagligt. Det står klart och tydligt i svart på vitt.
    Men det är klart, du måste läsa mer än rubriken och lite svårare, man måste förstå innebörden. Solig
  • Anonym (a)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2021-09-01 10:57:55 följande:
    Hade du läst hade du sett att det är olagligt. Det står klart och tydligt i svart på vitt.
    Men det är klart, du måste läsa mer än rubriken och lite svårare, man måste förstå innebörden. Solig
    När man läser din länk står det:

    "Sammanfattningsvis


    Det är inte olagligt att spela in samtal du själv deltar i och det finns ingen lag som säger att du inte får spela upp samtalet för någon annan. Dock kan du göra dig skyldig till brott om du spelar upp samtal om samtalets innehåll och ditt syfte innebär förtal av annan person eller olovlig spridning av personuppgifter. Det beror helt på vilka uppgifter samtalet innehåller samt vad syftet med spridningen är."


    Man kan alltså göra sig skyldig till brott om syftet innebär förtal eller olovlig spridning av personuppgifter. Det senare är knappast aktuellt eftersom chefen redan har tillgång till alla personuppgifter.
    Frågan är nu om syftet med spridningen i TS fall skulle kunna klassas som förtal. Det är DET som ingen har kunnat säga än.
    Är det förtal som syfte, eller är syftet att få en hållbar arbetssituation för TS del?
  • Anonym (ME)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2021-09-01 10:57:55 följande:
    Hade du läst hade du sett att det är olagligt. Det står klart och tydligt i svart på vitt.
    Men det är klart, du måste läsa mer än rubriken och lite svårare, man måste förstå innebörden. Solig
    Hade du läst mer än bara de tre första raderna i din länk hade du sett att DU har fel. Som du kan se i (a):s inlägg. 
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (ME) skrev 2021-09-01 11:10:12 följande:
    Hade du läst mer än bara de tre första raderna i din länk hade du sett att DU har fel. Som du kan se i (a):s inlägg. 
    Jag har läst men knappast du.

    Men jag inser nu att ditt enda intresse är att bråka för i alla tre inlägg du skrivit i tråden handlar det bara om att angripa och bråka. Fakta är inget du intresserar dig av. Trist attityd du har.

    gamla.familjeliv.se/Forum-4-362/m81348263-1.html%28ME%29&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (ME) skrev 2021-09-01 11:10:12 följande:
    Hade du läst mer än bara de tre första raderna i din länk hade du sett att DU har fel. Som du kan se i (a):s inlägg. 
    Förklara hur det här betyder att det är lagligt:

    "Utanför rättsliga sammanhang som exempelvis rättegång så kan uppspelning eller annan spridning av samtalet utgöra grund för ärekränkningsbrott, exempelvis brottet förtal enligt 5 kap. 1§ BrB om syftet med spridningen är att framkalla andras missaktning av den/de andra personerna som deltagit i det inspelade samtalet.


    Beroende av vilka uppgifter som framkommer i samtalet kan även brott mot Dataskyddsförordningen (GDPR) föreligga, t.ex. om personuppgifter sprids olovligen."


    När man spelar in någon som bevis för att någon gör något brottsligt är det polis och domstolar som avgör om det handlar om något brottsligt eller inte. Den funktionen har inte en arbetsgivare och kan heller aldrig ha det.
    Att spela upp något för en arbetsgivare, granne eller okänd på gatan är juridiskt att betrakta som att man sprider för att framkalla missaktning.
  • Anonym (Skärpning!)

    Läsa mer än tre rader uppmanar de som öht inte läst mer än att det finns en länk.
    Jisses...

  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (a) skrev 2021-09-01 11:29:45 följande:
    Med detta inlägg visar du alla att det är DU som inte förstår vad du läst, och för att dölja det använder du en mycket trist och nedlåtande attityd.
    Åter igen:
    Förklara hur det här betyder att det är lagligt:

    Istället för att bråka mer, vara nedlåtande så  förklarar du hur texten beskriver att det är lagligt. Är det för svårt för dig? Förstår du inte alls det som står så att du inte klarar av att förklara? Nästan så man kan tro det eftersom du kategoriskt bara bråkar istället för att faktiskt förklarar.
  • Drottningen1970
    Anonym (Skärpning!) skrev 2021-09-01 11:19:45 följande:

    Förklara hur det här betyder att det är lagligt:"Utanför rättsliga sammanhang som exempelvis rättegång så kan uppspelning eller annan spridning av samtalet utgöra grund för ärekränkningsbrott, exempelvis brottet förtal enligt 5 kap. 1§ BrB om syftet med spridningen är att framkalla andras missaktning av den/de andra personerna som deltagit i det inspelade samtalet.

    Beroende av vilka uppgifter som framkommer i samtalet kan även brott mot Dataskyddsförordningen (GDPR) föreligga, t.ex. om personuppgifter sprids olovligen."

    När man spelar in någon som bevis för att någon gör något brottsligt är det polis och domstolar som avgör om det handlar om något brottsligt eller inte. Den funktionen har inte en arbetsgivare och kan heller aldrig ha det.

    Att spela upp något för en arbetsgivare, granne eller okänd på gatan är juridiskt att betrakta som att man sprider för att framkalla missaktning.


    Men allvarligt? Förstår du verkligen inte alls vad det faktiskt står??
  • Drottningen1970
    Anonym (Skärpning!) skrev 2021-09-01 11:32:01 följande:

    Åter igen:

    Förklara hur det här betyder att det är lagligt:

    Istället för att bråka mer, vara nedlåtande så  förklarar du hur texten beskriver att det är lagligt. Är det för svårt för dig? Förstår du inte alls det som står så att du inte klarar av att förklara? Nästan så man kan tro det eftersom du kategoriskt bara bråkar istället för att faktiskt förklarar.


    Det som står är att det KAN vara olagligt beroende på vad som spelas in och vad som spelas upp. KAN är ett mycket viktigt ord i sammanhanget som är nåt helt annat än det kategoriska det ÄR som du hävdar. Om du fördjupar dig lite så kan detta exempelvis handla om att samtalet handlar om sekretessbelagda uppgifter eller innehållet material som är upphovsskyddat. Vad det gäller den andra delen om att låta andra höra så är syftet A och O. Om syftet är att sprida ringaktning av den inspelade personen kan det bli tal om ärekränkning/förtal, och då handlar det också oftast om att man sprider inspelningen i ett större sammanhang eller till flera utomstående. Att för chefen eller exempelvis sitt skyddsombud, i ett slutet rum spela upp en inspelning som visar att man blivit hotad av en kollega faller inte inom det som skulle vara olagligt.
  • Xenia

    Det var ett jäkla tjafs om inspelning. TS måste bli alldeles förvirrad. Jag tycker att detta verkar vara helt klart:

    TS har rätt att spela in ett samtal där han själv deltar. TS kan göra det öppet eller dolt (om han riskerar att bli överfallen om den bråkige kollegan ser det). TS kan säga att han ska visa det för chefen om inte kollegan skärper sig. TS kan berätta för chefen att han har en inspelning som han kan visa polisen. Då om inte förr borde chefen ta det på allvar.

    Det kan omöjligt vara förtal eller ärekränkning att visa inspelningen för polisen. I så fall skulle det vara förtal eller ärekränkning att öht anmäla någon för brott.

  • klyban
    Johan70 skrev 2021-09-01 08:16:19 följande:
    Man behöver inte spela in något. Det skall räcka att prata med chefen om det. En ordentlig chef kan förstå saken själv och behöver inga bevis i form av inspelningar för att ta saken vidare med den hotfulla kollegan.

    Det handlar om att vara förberedd.


    För nått säger mig att TS kommer stöta på motstånd, för detta är extremt grava överträdelser som beskrivs.
    Och hur kan ens det ha missats av chef/arbetsgivare, så kanske det är direkt nödvändigt.


     


    Glinda från Oz skrev 2021-09-01 08:54:07 följande:
    Det är verkligen inte okej att kollegan beter sig så. Jag tycker du ska prata med chefen. Det bästa är att ha en inspelning men spela inte upp den förrän du absolut måste och ord står mot ord. Inspelningen är bara en backup att ha som säkerhet.

    Är du inte med i facket så bli det, om du inte får något medhåll från chefen kan du vända dig till dem. Din chef har ingen skyldighet att förlänga ditt vikariat men han/hon har en skyldighet att se till att det är ett säkert ställe för dig att vistas på medan du är där.

    Det är ju tänkt som sådant, inte slänga upp på bordet så fort man stiger innan för dörren.


    Tycker det är skrämmande att någon ens jobbar på en arbetsplats där andra anställda hotar de andra.
    På vårt företag hade man slängt ut såna genom fönstret samma sekund det hade skett, det existerar ingen tolerans för sånt beteende på vår arbetsplats.

    Och vet att vi kastade ut en sådan som fick för sig börja hota folk och av någon anledning mesta dels tjejer.
    Det började givetvis inte i den änden som det gick över gränsen, men när väl gränsen var nådd, så var det hejdå direkt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (de jure)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2021-09-01 11:32:01 följande:
    Åter igen:
    Förklara hur det här betyder att det är lagligt:

    Istället för att bråka mer, vara nedlåtande så  förklarar du hur texten beskriver att det är lagligt. Är det för svårt för dig? Förstår du inte alls det som står så att du inte klarar av att förklara? Nästan så man kan tro det eftersom du kategoriskt bara bråkar istället för att faktiskt förklarar.
    Men det är ju du som inte förstår.
  • Xenia

    TS tycks ha övergivit sin egen, tråd har varken svarat på direkta frågor eller kommentarer.

Svar på tråden Hur lyckas behålla jobbet?