• Anonym (Anonym)

    Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!

    Hur tänkte de nu?? Självutcheckning av alkohol, en vara som kräver ID-kontroll och som bara får säljas till vuxna. Dessutom ökad langning och naturligtvis den vanliga risken att kunder inte betalar för allt de lägger i påsen.

    Är det bara jag som tycker att det här är helt uppåt väggarna idiotiskt?

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-vi-testar-systembolagets-sjalvutcheckning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-14 11:32
    Då försvarar systemet med att kunna frigöra personal som kan hjälpa kunderna på golvet. Är det verkligen så kris att veta vilket vin man har till middagen eller var en viss slags alkohol står att man måste frigöra personal från kassan? De kommer tydligen ändå ha en personal konstant stående vid självutcheckningen för att kolla leg, så där försvinner ändå en person direkt.

  • Svar på tråden Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!
  • Egon den stora

    Nu dricker jag i och för sig inte alkohol, så för mig är det en ickefråga, men hur mycket handlas det på systemet egentligen? Under normala omständigheter känns det som att alla tar en tur till Tyskland och fyller på sina förråd i alla fall, alternativt beställer man hem direkt? Har inte systemet som sådant spelat ut sin roll?

  • Anonym (Löjrom)
    Egon den stora skrev 2021-09-14 12:33:14 följande:

    Nu dricker jag i och för sig inte alkohol, så för mig är det en ickefråga, men hur mycket handlas det på systemet egentligen? Under normala omständigheter känns det som att alla tar en tur till Tyskland och fyller på sina förråd i alla fall, alternativt beställer man hem direkt? Har inte systemet som sådant spelat ut sin roll?


    Förstår hur du tänker men; nej.
    Det är en minoritet som kör till Tyskland för att fylla på och då oftast vid speciella sammanhang ex bröllop och dylikt och de flesta bor i södra Sverige. Det är bara vissa Systembolag som har haft hemleverans, men visst ute på landsbygden kan man ju beställa till sitt lokala postombud. I städerna är det ständigt folk inne på systemet och ännu är framförhållning ett okänt begrepp då det är långa ringlande köer inför helgerna. Under pandemin har folk dessutom supit som aldrig förr och det har aldrig gått så bra för Systembolaget som senaste året.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kan du hjälpa mig) skrev 2021-09-14 12:28:45 följande:

    Du skulle bara veta vad folk behöver hjälp med... ALLT. Har jobbat i butik (detaljhandeln, ej livsmedel) och det är bisarrt. Jag slutade för jag fick stress-symptom pga det konstanta frågandet och jagandet av personal så fort dom fick syn på en. 


    Folk vet tex inte vad deras barn vill ha i födelsedagspresent, men det förväntades jag veta. 


    Jag tycker uppriktigt synd om både dig och annan personal om det är så stressigt. Man tycker att kunder borde fatta själv att man inte kan ställa vissa frågor på systemet. Kunde lika gärna ha frågat vad det blir för väder imorgon..... Jag utgick från mitt eget tänkande där, att man så klart ställer frågor som är relevanta.

    Sedan tror inte jag att självutcheckning är svaret, där kommer som sagt en person stå placerad ganska ofta om än kanske inte hela tiden. Den personen kommer så klart bli bombarderad med frågor också, förutom att hjälpa till med scanningsrelaterade saker. Tillsätt mer personal! Det kommer behövas oavsett.
  • Anonym (verkar så)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 10:29:25 följande:

    Hur tänkte de nu?? Självutcheckning av alkohol, en vara som kräver ID-kontroll och som bara får säljas till vuxna. Dessutom ökad langning och naturligtvis den vanliga risken att kunder inte betalar för allt de lägger i påsen.

    Är det bara jag som tycker att det här är helt uppåt väggarna idiotiskt?

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-vi-testar-systembolagets-sjalvutcheckning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-14 11:32
    Då försvarar systemet med att kunna frigöra personal som kan hjälpa kunderna på golvet. Är det verkligen så kris att veta vilket vin man har till middagen eller var en viss slags alkohol står att man måste frigöra personal från kassan? De kommer tydligen ändå ha en personal konstant stående vid självutcheckningen för att kolla leg, så där försvinner ändå en person direkt.


    Ja, det verkar så. Jag kan inte alls se problemet. 
  • sextiotalist
    Egon den stora skrev 2021-09-14 12:33:14 följande:

    Nu dricker jag i och för sig inte alkohol, så för mig är det en ickefråga, men hur mycket handlas det på systemet egentligen? Under normala omständigheter känns det som att alla tar en tur till Tyskland och fyller på sina förråd i alla fall, alternativt beställer man hem direkt? Har inte systemet som sådant spelat ut sin roll?


    Absolut inte, även om vi bor nära kontinenten, så dricker vi inte sådana mängder så det skulle löna sig för att enkom åka dit och handla. Och det gäller rätt många ändå. Visserligen har det varit en märkbar ökning här i Skåne under pandemin, men inte mer än vad som kan hanteras.
    Det är kanske inte som förr, men då var det endast öppet på vardagar. Men nog är det en hel del kunder och kunder som köper dyrare viner och andra drycker.
  • Anonym (Juliet)
    Egon den stora skrev 2021-09-14 12:33:14 följande:

    Nu dricker jag i och för sig inte alkohol, så för mig är det en ickefråga, men hur mycket handlas det på systemet egentligen? Under normala omständigheter känns det som att alla tar en tur till Tyskland och fyller på sina förråd i alla fall, alternativt beställer man hem direkt? Har inte systemet som sådant spelat ut sin roll?


    Du vet att alla inte bor ett stenkast från Tyskland, va? Tror knappast att det lönar sig för många att behöva köra 120-150 mil innan dom ens lämnat Sverige bara för att köpa vin och sprit... 
  • klyban

    Svårt och se någon skillnad mer än att man kan smidigt och snabbt handla sin vara, TS brasklapp är precis lika enkel att undvika genom manuell kassahantering som självskanning.
    En sak kan jag dock se framför mig och att en del kommer fuska och ta en extra öl eller vad det nu må vara.
    Självskanning är nått som är win-win för den som handlar och den som säljer.
    Jag väntar mer på att självskanning ska bli obsolet, och att man bara går in och stoppar det man ska ha i väskan och går ut, så sköter automatisk skanning resten.


    Systembolaget har ofta varit sena med att förstå vad som sker utanför dom.
    Kommer så väl ihåg att man inte skulle kunna köpa alkohol på ett kreditkort, och sen kunde man ändå bara ta ut pengarna vars automat var direkt i närheten av systemet.
    Det var länge sedan dock, men de var även på den flera år efter.


    Nutid skrev 2021-09-14 11:19:44 följande:
    Det är väl jättebra, de utför fortfarande id och personkoll.
    Att det sitter personal och lyter varor och litet ut axlar och handleder vid en kassa är dyrt, onödigt och omodernt.
    Jämför med IKEA, även om du köper möbler på en annan möbelaffär får du ändå skruva ihop möbeln själv idag.

    Om de har att man måste regga sig, så visar man ju där upp legitimation som man för göra på andra självskanningsställen.
    Dock finns nog kanske en möjlighet att man kan sno uppgifter och köpa, men nått säger mig att de gör en hel del stickprov.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Abir)
    Anonym (Kan du hjälpa mig) skrev 2021-09-14 12:28:45 följande:

    Du skulle bara veta vad folk behöver hjälp med... ALLT. Har jobbat i butik (detaljhandeln, ej livsmedel) och det är bisarrt. Jag slutade för jag fick stress-symptom pga det konstanta frågandet och jagandet av personal så fort dom fick syn på en. 

    Folk vet tex inte vad deras barn vill ha i födelsedagspresent, men det förväntades jag veta. 


    Har också jobbat i butik och känner inte alls igen mig i det du skriver. Visst fick man en del frågor ang. varor, hur de funkade, var de låg osv., men allra oftast i en artig ton och ibland kunde det utvecklas till riktigt trevliga små samtal kring en viss vara. Och så verkade det som också mina kollegor upplevde det. Kundkontakten var ett trevligt inslag i arbetsdagen.

    Att kunder ställer frågor som ?borde jag köpa den eller den produkten?? eller ?kan den här passa till en femåring?? eller ?gillar 10-åringar sådana här??, tycker jag inte är ett dugg konstigt. Sedan måste naturligtvis kunden själv avgöra om den skall köpa en viss grej eller inte, men tips och råd kan inte jag se som irrelevant.

    Sedan passar inte ett sådant jobb alla, det förstår jag. Vi är alla olika och bra på olika saker, men det är inte alltid man har förmånen få välja vad man jobbar med. Jag beklagar att det blev så negativt för dig och hoppas att du nu mår bättre igen och har kunnat hitta ett jobb som du trivs med.
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 12:43:36 följande:

    Jag tycker uppriktigt synd om både dig och annan personal om det är så stressigt. Man tycker att kunder borde fatta själv att man inte kan ställa vissa frågor på systemet. Kunde lika gärna ha frågat vad det blir för väder imorgon..... Jag utgick från mitt eget tänkande där, att man så klart ställer frågor som är relevanta.

    Sedan tror inte jag att självutcheckning är svaret, där kommer som sagt en person stå placerad ganska ofta om än kanske inte hela tiden. Den personen kommer så klart bli bombarderad med frågor också, förutom att hjälpa till med scanningsrelaterade saker. Tillsätt mer personal! Det kommer behövas oavsett.


    Fast nu jobbade ju inte den du besvarar på Systemet, så en fråga om vad som kan vara en lämplig present till ett barn är väl högst relevant om man t.ex. säljer leksaker, böcker eller kläder. Inte precis jämförbart med att fråga om vädret i morgon, eller hur?

    Snarare som att på Systemet fråga ?kan det här vinet tänkas passa för ett 50-årskalas där det serveras älgstek, men gästerna inte är några stora vinentusiaster?? En engagerad och kunnig butiksanställd försöker självklart hjälpa kunden med sådant i stället för att tänka ?hur skall jag kunna veta det?? Man får göra så gott man kan och ibland vara tydlig med att tills sist måste ju kunden fälla avgörandet, själv kan man enbart ge råd.
  • Anonym (Kan du hjälpa mig)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 12:43:36 följande:
    Jag tycker uppriktigt synd om både dig och annan personal om det är så stressigt. Man tycker att kunder borde fatta själv att man inte kan ställa vissa frågor på systemet. Kunde lika gärna ha frågat vad det blir för väder imorgon..... Jag utgick från mitt eget tänkande där, att man så klart ställer frågor som är relevanta.

    Sedan tror inte jag att självutcheckning är svaret, där kommer som sagt en person stå placerad ganska ofta om än kanske inte hela tiden. Den personen kommer så klart bli bombarderad med frågor också, förutom att hjälpa till med scanningsrelaterade saker. Tillsätt mer personal! Det kommer behövas oavsett.

    Är inte kvar och kommer aldrig någonsin mer ha ett jobb inom service. :) 


    Ja, jag tror tyvärr du har helt rätt. :/ 

  • Postman
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 10:29:25 följande:

    Hur tänkte de nu?? Självutcheckning av alkohol, en vara som kräver ID-kontroll och som bara får säljas till vuxna. Dessutom ökad langning och naturligtvis den vanliga risken att kunder inte betalar för allt de lägger i påsen.

    Är det bara jag som tycker att det här är helt uppåt väggarna idiotiskt?

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-vi-testar-systembolagets-sjalvutcheckning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-14 11:32
    Då försvarar systemet med att kunna frigöra personal som kan hjälpa kunderna på golvet. Är det verkligen så kris att veta vilket vin man har till middagen eller var en viss slags alkohol står att man måste frigöra personal från kassan? De kommer tydligen ändå ha en personal konstant stående vid självutcheckningen för att kolla leg, så där försvinner ändå en person direkt.


    Nej jag ser inga problem med det, tycker det är smidigt och praktiskt med dessa självskanningar.
Svar på tråden Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!