• Anonym (Anonym)

    Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!

    Hur tänkte de nu?? Självutcheckning av alkohol, en vara som kräver ID-kontroll och som bara får säljas till vuxna. Dessutom ökad langning och naturligtvis den vanliga risken att kunder inte betalar för allt de lägger i påsen.

    Är det bara jag som tycker att det här är helt uppåt väggarna idiotiskt?

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-vi-testar-systembolagets-sjalvutcheckning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-14 11:32
    Då försvarar systemet med att kunna frigöra personal som kan hjälpa kunderna på golvet. Är det verkligen så kris att veta vilket vin man har till middagen eller var en viss slags alkohol står att man måste frigöra personal från kassan? De kommer tydligen ändå ha en personal konstant stående vid självutcheckningen för att kolla leg, så där försvinner ändå en person direkt.

  • Svar på tråden Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!
  • Anonym (Kan du hjälpa mig)
    Anonym (Abir) skrev 2021-09-14 18:53:21 följande:
    Har också jobbat i butik och känner inte alls igen mig i det du skriver. Visst fick man en del frågor ang. varor, hur de funkade, var de låg osv., men allra oftast i en artig ton och ibland kunde det utvecklas till riktigt trevliga små samtal kring en viss vara. Och så verkade det som också mina kollegor upplevde det. Kundkontakten var ett trevligt inslag i arbetsdagen.

    Att kunder ställer frågor som ?borde jag köpa den eller den produkten?? eller ?kan den här passa till en femåring?? eller ?gillar 10-åringar sådana här??, tycker jag inte är ett dugg konstigt. Sedan måste naturligtvis kunden själv avgöra om den skall köpa en viss grej eller inte, men tips och råd kan inte jag se som irrelevant.

    Sedan passar inte ett sådant jobb alla, det förstår jag. Vi är alla olika och bra på olika saker, men det är inte alltid man har förmånen få välja vad man jobbar med. Jag beklagar att det blev så negativt för dig och hoppas att du nu mår bättre igen och har kunnat hitta ett jobb som du trivs med.
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 12:43:36 följande:

    Jag tycker uppriktigt synd om både dig och annan personal om det är så stressigt. Man tycker att kunder borde fatta själv att man inte kan ställa vissa frågor på systemet. Kunde lika gärna ha frågat vad det blir för väder imorgon..... Jag utgick från mitt eget tänkande där, att man så klart ställer frågor som är relevanta.

    Sedan tror inte jag att självutcheckning är svaret, där kommer som sagt en person stå placerad ganska ofta om än kanske inte hela tiden. Den personen kommer så klart bli bombarderad med frågor också, förutom att hjälpa till med scanningsrelaterade saker. Tillsätt mer personal! Det kommer behövas oavsett.


    Fast nu jobbade ju inte den du besvarar på Systemet, så en fråga om vad som kan vara en lämplig present till ett barn är väl högst relevant om man t.ex. säljer leksaker, böcker eller kläder. Inte precis jämförbart med att fråga om vädret i morgon, eller hur?

    Snarare som att på Systemet fråga ?kan det här vinet tänkas passa för ett 50-årskalas där det serveras älgstek, men gästerna inte är några stora vinentusiaster?? En engagerad och kunnig butiksanställd försöker självklart hjälpa kunden med sådant i stället för att tänka ?hur skall jag kunna veta det?? Man får göra så gott man kan och ibland vara tydlig med att tills sist måste ju kunden fälla avgörandet, själv kan man enbart ge råd.
    Det var extremt där, haha. Förstår att det låter bisarrt. Det var sina egna barn en del frågade om. Jämför med att gå in i en mataffär och fråga vad du ska laga för mat till ditt barn. Visst kan man ge förslag, men det slutar alltid med "vad gillar ditt barn för mat?" och då har man ju liksom bara ställt samma fråga tillbaka i princip. Äh, det är svårt att få fram hur det var, men jag har ju sett i andra butiker och där kan personalen jobba ute på golvet med tex uppackning utan att bli störda en gång var femte minut och gå ifrån. Sen förstår jag ju att personal ute på golvet = blir tillfrågade, men det är så stor skillnad mellan butiker. 
  • Anonym (Abir)
    Anonym (Kan du hjälpa mig) skrev 2021-09-14 20:06:24 följande:

    Det var extremt där, haha. Förstår att det låter bisarrt. Det var sina egna barn en del frågade om. Jämför med att gå in i en mataffär och fråga vad du ska laga för mat till ditt barn. Visst kan man ge förslag, men det slutar alltid med "vad gillar ditt barn för mat?" och då har man ju liksom bara ställt samma fråga tillbaka i princip. Äh, det är svårt att få fram hur det var, men jag har ju sett i andra butiker och där kan personalen jobba ute på golvet med tex uppackning utan att bli störda en gång var femte minut och gå ifrån. Sen förstår jag ju att personal ute på golvet = blir tillfrågade, men det är så stor skillnad mellan butiker. 


    Ok, ja jag har ju förstås inte erfarenhet från alla typer av butiker och det kan säkert variera. Låter helt galet, det du beskriver. Hoppas som sagt du hittat något vettigare nu. Allt gott från mig!
  • Anonym (A)
    Postman skrev 2021-09-14 20:03:12 följande:
    Nej jag ser inga problem med det, tycker det är smidigt och praktiskt med dessa självskanningar.
    Tycker jag med.
  • Swedman

    Bra idé. Priserna på alkohol i Sverige är så höga så minsta lilla som förenklar det hela är positivt.  

  • EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 10:29:25 följande:

    Hur tänkte de nu?? Självutcheckning av alkohol, en vara som kräver ID-kontroll och som bara får säljas till vuxna. Dessutom ökad langning och naturligtvis den vanliga risken att kunder inte betalar för allt de lägger i påsen.

    Är det bara jag som tycker att det här är helt uppåt väggarna idiotiskt?

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-vi-testar-systembolagets-sjalvutcheckning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-14 11:32
    Då försvarar systemet med att kunna frigöra personal som kan hjälpa kunderna på golvet. Är det verkligen så kris att veta vilket vin man har till middagen eller var en viss slags alkohol står att man måste frigöra personal från kassan? De kommer tydligen ändå ha en personal konstant stående vid självutcheckningen för att kolla leg, så där försvinner ändå en person direkt.


    Bara positivt ju.

    Sedan så tycker ju jag att man bör ha ID-kontroll vid ingång i stället för vid självscanningskassan.

    Hur kan du vara så tvärsäker på att det blir ökad lagning?
    Personen sm sköter ID-Kollen vid självskanningen kan ju uppmärksamma om det inte ser rätt ut.

    Det handlar nog knappast om "kris" när det kommer till viner. Även om jag inte är å förtjust i viner så har jag ändå tillräckligt med kunskaper OM vin att det handlar om så mycket mer än bara huruvida det är vitt eller rött vin man skall ha till vissa rätter. Och är man inte så hemma på vin så vad är det för fel att det finns tillgång till personal som kan hjälpa en tillrätta i den "djungeln"?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mari123

    Spontant tycker jag också det låter vansinnigt MEN jag vet ju inte hur det ser ut på Systembolagen i Stockholm! Där kanske det är långa köer hela veckan? 

  • Anonym (sådär)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 10:29:25 följande:

    Hur tänkte de nu?? Självutcheckning av alkohol, en vara som kräver ID-kontroll och som bara får säljas till vuxna. Dessutom ökad langning och naturligtvis den vanliga risken att kunder inte betalar för allt de lägger i påsen.

    Är det bara jag som tycker att det här är helt uppåt väggarna idiotiskt?

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-vi-testar-systembolagets-sjalvutcheckning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-14 11:32
    Då försvarar systemet med att kunna frigöra personal som kan hjälpa kunderna på golvet. Är det verkligen så kris att veta vilket vin man har till middagen eller var en viss slags alkohol står att man måste frigöra personal från kassan? De kommer tydligen ändå ha en personal konstant stående vid självutcheckningen för att kolla leg, så där försvinner ändå en person direkt.


    Välkommen till nyliberalismens underbara värld där allt som spelar någon roll är snabba vinster med minimal personalkostnad. Och ja det är vi själva som valt att ha de så genom våra röster.
  • klyban
    Anonym (sådär) skrev 2021-09-16 13:29:22 följande:
    Välkommen till nyliberalismens underbara värld där allt som spelar någon roll är snabba vinster med minimal personalkostnad. Och ja det är vi själva som valt att ha de så genom våra röster.

    Dock glömmer du av en sak, detta är kunden till gagn också.
    Och måste tillstå och säga att det var faan på tiden också.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!