Anonym (Abir) skrev 2021-09-14 18:53:21 följande:
Har också jobbat i butik och känner inte alls igen mig i det du skriver. Visst fick man en del frågor ang. varor, hur de funkade, var de låg osv., men allra oftast i en artig ton och ibland kunde det utvecklas till riktigt trevliga små samtal kring en viss vara. Och så verkade det som också mina kollegor upplevde det. Kundkontakten var ett trevligt inslag i arbetsdagen.
Att kunder ställer frågor som ?borde jag köpa den eller den produkten?? eller ?kan den här passa till en femåring?? eller ?gillar 10-åringar sådana här??, tycker jag inte är ett dugg konstigt. Sedan måste naturligtvis kunden själv avgöra om den skall köpa en viss grej eller inte, men tips och råd kan inte jag se som irrelevant.
Sedan passar inte ett sådant jobb alla, det förstår jag. Vi är alla olika och bra på olika saker, men det är inte alltid man har förmånen få välja vad man jobbar med. Jag beklagar att det blev så negativt för dig och hoppas att du nu mår bättre igen och har kunnat hitta ett jobb som du trivs med.
Anonym (Anonym) skrev 2021-09-14 12:43:36 följande:
Jag tycker uppriktigt synd om både dig och annan personal om det är så stressigt. Man tycker att kunder borde fatta själv att man inte kan ställa vissa frågor på systemet. Kunde lika gärna ha frågat vad det blir för väder imorgon..... Jag utgick från mitt eget tänkande där, att man så klart ställer frågor som är relevanta.
Sedan tror inte jag att självutcheckning är svaret, där kommer som sagt en person stå placerad ganska ofta om än kanske inte hela tiden. Den personen kommer så klart bli bombarderad med frågor också, förutom att hjälpa till med scanningsrelaterade saker. Tillsätt mer personal! Det kommer behövas oavsett.
Fast nu jobbade ju inte den du besvarar på Systemet, så en fråga om vad som kan vara en lämplig present till ett barn är väl högst relevant om man t.ex. säljer leksaker, böcker eller kläder. Inte precis jämförbart med att fråga om vädret i morgon, eller hur?
Snarare som att på Systemet fråga ?kan det här vinet tänkas passa för ett 50-årskalas där det serveras älgstek, men gästerna inte är några stora vinentusiaster?? En engagerad och kunnig butiksanställd försöker självklart hjälpa kunden med sådant i stället för att tänka ?hur skall jag kunna veta det?? Man får göra så gott man kan och ibland vara tydlig med att tills sist måste ju kunden fälla avgörandet, själv kan man enbart ge råd.
Det var extremt där, haha. Förstår att det låter bisarrt. Det var sina egna barn en del frågade om. Jämför med att gå in i en mataffär och fråga vad du ska laga för mat till ditt barn. Visst kan man ge förslag, men det slutar alltid med "vad gillar ditt barn för mat?" och då har man ju liksom bara ställt samma fråga tillbaka i princip. Äh, det är svårt att få fram hur det var, men jag har ju sett i andra butiker och där kan personalen jobba ute på golvet med tex uppackning utan att bli störda en gång var femte minut och gå ifrån. Sen förstår jag ju att personal ute på golvet = blir tillfrågade, men det är så stor skillnad mellan butiker.