• Anonym (Anonym)

    Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!

    Hur tänkte de nu?? Självutcheckning av alkohol, en vara som kräver ID-kontroll och som bara får säljas till vuxna. Dessutom ökad langning och naturligtvis den vanliga risken att kunder inte betalar för allt de lägger i påsen.

    Är det bara jag som tycker att det här är helt uppåt väggarna idiotiskt?

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-vi-testar-systembolagets-sjalvutcheckning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-14 11:32
    Då försvarar systemet med att kunna frigöra personal som kan hjälpa kunderna på golvet. Är det verkligen så kris att veta vilket vin man har till middagen eller var en viss slags alkohol står att man måste frigöra personal från kassan? De kommer tydligen ändå ha en personal konstant stående vid självutcheckningen för att kolla leg, så där försvinner ändå en person direkt.

  • Svar på tråden Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!
  • Anonym (vino)
    Anonym (sådär) skrev 2021-09-16 16:12:10 följande:
    Japp, och det är ju lite så nyberalismen funkar, alla skiter i alla och ser bara vad man själv tjänar på det, dvs tills man själv drabbas för då är det ju hur fel som helst Drömmer
    Hur menar du att jag skiter i andra när det handlar om våra gemensamma skattepengar? Det är väl bättre att de går till sjukvård, skola, äldreomsorg osv än till personal på Systembolaget? 

    Hur skulle jag drabbas av detta? Jag drabbas i så fall värre av att det saknas pengar inom andra kritiska områden. Det är min åsikt. 
  • Anonym (sådär)
    sextiotalist skrev 2021-09-16 15:53:47 följande:
    Nu har vi ett alkoholmonopol i Sverige, det är endast systembolaget som får sälja alkohol under sådana former. Såklart det är deras uppdrag. Men de säljer också alkoholfritt. 
    I deras uppgift ingår att informera om alkoholens negativa sidor. Men även ha ett produktkunnande. 
    Lite information, alla dricker inte alkohol för att berusa sig. Det finns de som tycker om att njuta av ett gott glas rött vin, att smutta på en god drink etc
    Vi har allemansrätt i Sverige men det har ju inte stoppat centern från att kräva att den avskaffas eller hur?

    Och du tycker inte det finns en hel del hyckleri i att informera om riskerna med alkohol samtidigt som man säljer det?

    Ja, det finns de som tycker ett glas vin är gott och så finns det andra som tycker minst 3 liter om dan är ännu godare och spöar sen upp frun och barnen för att festa till det riktigt ordentligt. Fast båda kan väl köpa det på systembolaget oavsett?
  • sextiotalist
    Anonym (sådär) skrev 2021-09-16 16:26:23 följande:
    Vi har allemansrätt i Sverige men det har ju inte stoppat centern från att kräva att den avskaffas eller hur?

    Och du tycker inte det finns en hel del hyckleri i att informera om riskerna med alkohol samtidigt som man säljer det?

    Ja, det finns de som tycker ett glas vin är gott och så finns det andra som tycker minst 3 liter om dan är ännu godare och spöar sen upp frun och barnen för att festa till det riktigt ordentligt. Fast båda kan väl köpa det på systembolaget oavsett?
    Alkoholmonopolets vara eller icke vara har nog diskuterats i över 40 år.
    Men du kanske vill att den ska säljas i matvaruaffärerna. När jag var mycket i Tyskland fanns det speciella vinavdelningar i större matvaruaffärer, är det ett bättre alternativ?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (vino) skrev 2021-09-16 16:22:35 följande:
    Hur menar du att jag skiter i andra när det handlar om våra gemensamma skattepengar? Det är väl bättre att de går till sjukvård, skola, äldreomsorg osv än till personal på Systembolaget? 

    Hur skulle jag drabbas av detta? Jag drabbas i så fall värre av att det saknas pengar inom andra kritiska områden. Det är min åsikt. 
    Nja, vi har ju privatiserat det med så dom skattepengarna går väl snarare i fickorna på privata kliniker och skolor.

    Min poäng var snarare att man ibland ska tänka längre än egennytta så när du frågar hur DU tjänat på det så bli ju din fråga lite irrelevant. Allt kanske inte handlar om just dig som individ och vad du tjänar på i alla lägen?
  • Anonym (sådär)
    sextiotalist skrev 2021-09-16 16:29:58 följande:
    Alkoholmonopolets vara eller icke vara har nog diskuterats i över 40 år.
    Men du kanske vill att den ska säljas i matvaruaffärerna. När jag var mycket i Tyskland fanns det speciella vinavdelningar i större matvaruaffärer, är det ett bättre alternativ?
    Jag tror faktisk inte det kommer göra någon större skillnad om man säljer det i mataffärer, svenskar är ju inte direkt kända för att vara nykterister trotts vår alkoholmonopol. Dessutom handlade mitt inlägg inte om man ska sälja alkohol  eller alkoholkonsumtion öht utan snarare om anledningen till självutcheckningar.
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2021-09-16 16:19:23 följande:

    Nope, jag vill tillbaka till en tid då man slutar hyckla och kallar saker för dess rätta namn. Där man säger, dessa kassor innebär att vi sparkat 1000 personer i hela Sverige och dessa får klara sig bästa fan de vill för du som kund får det smidigare och vi får mer klirr i kassan.

    Vad gäller just banker så verkar de inte tveka till att använda skattepengar för att rädda sig själva när de klantat sig så jag är väldigt tveksam till att de tänker på individernas bästa öht, jag tror tex inte att digitaliseringen av deras tjänster främst drevs av kundnytta utan snarare högre vinster. Vad tror du?


    Vet du ens att man planerar att dra ner på personal eller är det bara något du antar?
  • sextiotalist
    Anonym (sådär) skrev 2021-09-16 16:36:01 följande:
    Jag tror faktisk inte det kommer göra någon större skillnad om man säljer det i mataffärer, svenskar är ju inte direkt kända för att vara nykterister trotts vår alkoholmonopol. Dessutom handlade mitt inlägg inte om man ska sälja alkohol  eller alkoholkonsumtion öht utan snarare om anledningen till självutcheckningar.
    Och en av anledningarna kan vara arbetsmiljö. Det är ensidigt att sitta i kassan, att ha fler olika stationer som man kan växla mellan
  • Anonym (sådär)
    nihka skrev 2021-09-16 16:40:08 följande:
    Vet du ens att man planerar att dra ner på personal eller är det bara något du antar?
    Bara ett rent antagande baserat på trenden hos all annan offentlig verksamhet.

    Men fram till 2020 så verkar det inte ha skett några såna förändringar så det kan mycket väl vara så att jag har fel, vi får väl se

    www.allabolag.se/5560599473/bokslut
  • Anonym (sådär)
    sextiotalist skrev 2021-09-16 16:44:26 följande:
    Och en av anledningarna kan vara arbetsmiljö. Det är ensidigt att sitta i kassan, att ha fler olika stationer som man kan växla mellan
    Japp det kan det vara
  • mari123

    När detta med själv.utcheck började så tyckte jag det var jättemärkligt. KAN det funka att man får handla helt själv?...och ja det funkar ju. MEN jag tänker att  systembolagets varor inte är vilka varor som helst. Extremt attraktiva för många och det finns dyra varor! Inte som att ha självscanning i juvelbutik men en mellannivå.

  • Glinda från Oz

    Det står klart och tydligt att de kommer kolla legitimation innan man betalar. Det lär däremot bli en del svinn, snatteriet lär öka. 

  • nihka
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 14:09:32 följande:

    Det står klart och tydligt att de kommer kolla legitimation innan man betalar. Det lär däremot bli en del svinn, snatteriet lär öka. 


    Tror du? Iså fall är det vid hyllorna, inte vid betalningen för där blir det väl kameraövervakat.
  • Anonym (Anonym)
    mari123 skrev 2021-09-18 05:40:23 följande:

    När detta med själv.utcheck började så tyckte jag det var jättemärkligt. KAN det funka att man får handla helt själv?...och ja det funkar ju. MEN jag tänker att  systembolagets varor inte är vilka varor som helst. Extremt attraktiva för många och det finns dyra varor! Inte som att ha självscanning i juvelbutik men en mellannivå.


    Precis, det är en av de saker som iaf jag tänker på. Det vet man ju hur sällan det är avcheckning i matvarubutikerna och även med personal stående precis nära så är det inte säkert de har ögonen med sig om det är flera kunder samtidigt.
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-18 14:22:52 följande:
    Precis, det är en av de saker som iaf jag tänker på. Det vet man ju hur sällan det är avcheckning i matvarubutikerna och även med personal stående precis nära så är det inte säkert de har ögonen med sig om det är flera kunder samtidigt.
    Så du är mer orolig över stölder än att det är win-win för alla.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Glinda från Oz
    nihka skrev 2021-09-18 14:17:19 följande:

    Tror du? Iså fall är det vid hyllorna, inte vid betalningen för där blir det väl kameraövervakat.


    Det blir man i mataffären också och det snattas där med. Kameran har inte så stor praktiskt betydelse. Har personen väl lämnat området ligger bevisbördan på butiken, de måste alltså kunna bevisa att personens syfte var att snatta och det ska vara ställt utom allt tvivel att det var ett misstag och det är svårt om det bara gäller en vara.
  • nihka
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 15:52:04 följande:

    Det blir man i mataffären också och det snattas där med. Kameran har inte så stor praktiskt betydelse. Har personen väl lämnat området ligger bevisbördan på butiken, de måste alltså kunna bevisa att personens syfte var att snatta och det ska vara ställt utom allt tvivel att det var ett misstag och det är svårt om det bara gäller en vara.


    Men snattandet sker väl inte i samband med betalningen, typ en skannad i kassen, en oskannad i fickan utan folk stoppar väl på sig inne i affären innan de kommer till kassan, eller?
  • Glinda från Oz
    nihka skrev 2021-09-18 19:35:07 följande:
    Men snattandet sker väl inte i samband med betalningen, typ en skannad i kassen, en oskannad i fickan utan folk stoppar väl på sig inne i affären innan de kommer till kassan, eller?
    Varför tror du det? Risken är betydligt större att bli upptäckt om man gör så. Skulle jag snatta skulle jag välja i kassan alla gånger. 
  • nihka
    Glinda från Oz skrev 2021-09-18 19:56:13 följande:

    Varför tror du det? Risken är betydligt större att bli upptäckt om man gör så. Skulle jag snatta skulle jag välja i kassan alla gånger. 


    Jag har verkligen ingen egen erfarenhet här, har aldrig nallat så mycket som en presentpåse från bolaget, men det låter konstigt. Man ställer ju allt på en våg före och efter betalning. Jag skannade alla varor, men stoppade en godispåse i fickan för jag skulle ha den direkt och utcheckningsvågen kände av det direkt, så jag fick lägga godispåsen i kassen annars tyckte inte systemet att jag hade skannat alla varor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Glinda från Oz
    nihka skrev 2021-09-18 20:41:17 följande:
    Jag har verkligen ingen egen erfarenhet här, har aldrig nallat så mycket som en presentpåse från bolaget, men det låter konstigt. Man ställer ju allt på en våg före och efter betalning. Jag skannade alla varor, men stoppade en godispåse i fickan för jag skulle ha den direkt och utcheckningsvågen kände av det direkt, så jag fick lägga godispåsen i kassen annars tyckte inte systemet att jag hade skannat alla varor.

    Jag har aldrig snattat heller men det säger sig självt att det är lättare att vända streckkoden åt fel håll och låtsas än att stoppa under jackan. Det brukar vara videoövervakning i hela butiken så på det sättet blir det ingen skillnad. 


    Långtifrån alla butiker har en våg när man betalar, de flesta jag handlat på har det inte. 

Svar på tråden Systembolaget inför självutcheckning - rena vansinnet!