• elsakarlsson06

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

Tänk om de inte tror mig?

Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

• Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • elsakarlsson06
    erikaABC skrev 2021-09-23 23:41:07 följande:

Om åklagaren rubricerar det som stöld så måste det också finnas uppsåt. Det räcker inte med slarv för att dömas

www.lawline.se/answers/glomde-scanna-varor-i-en-butik

Har också läst om detta, det som oroar mig är att åklagaren väljer att inte tro på mig, då finns det inget annat göra. Jag kan ju omöjligen bevisa att jag aldrig hade nån avsikt att sno.
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:52:16 följande:
    Har också läst om detta, det som oroar mig är att åklagaren väljer att inte tro på mig, då finns det inget annat göra. Jag kan ju omöjligen bevisa att jag aldrig hade nån avsikt att sno.
    Ja men det är inte åklagaren som bestämmer om du ska bli dömd. DEt gör tingsrätten
  • Kexsmula

Jag tror åklagaren kommer lägga ned åtalet då du inte är dömd sedan innan och din vän inte heller är det. MEN om du ända skulle bli dömd så är det inte hela världen att ha en dom på sig. Det suger att betala böter, men det är inte hela världen att ha en ?prick i registret? som folk tror. Det kommer inte ligga dig i fatet annat än om nyfikna vänner och grannar kollar upp dig på Mr. Koll eller Alexander och skvallrar om det. I övrigt påverkar det inte ens liv.

De arbeten som kräver utdrag ur brottsregistret får inte del av domar för små skitsaker.

• Egon den stora
    Kexsmula skrev 2021-09-24 01:17:45 följande:

Jag tror åklagaren kommer lägga ned åtalet då du inte är dömd sedan innan och din vän inte heller är det. MEN om du ända skulle bli dömd så är det inte hela världen att ha en dom på sig. Det suger att betala böter, men det är inte hela världen att ha en ?prick i registret? som folk tror. Det kommer inte ligga dig i fatet annat än om nyfikna vänner och grannar kollar upp dig på Mr. Koll eller Alexander och skvallrar om det. I övrigt påverkar det inte ens liv.

De arbeten som kräver utdrag ur brottsregistret får inte del av domar för små skitsaker.

Fast när man handlar något på tex blocket eller Facebook så gör man ju alltid en koll. Finns det dom så väljer man bort den, eller när man tar in en ny hyresgäst. För att inte tala om när man ska skaffa en partner. Så visst spelar det en otrolig roll
  • Daisy28
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:19:19 följande:

Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

Tänk om de inte tror mig?

Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

Be din vän kontakta åklagaren och fråga om eventuellt strafföreläggande. Om din vän tar på sig detta lär åklagaren bli nöjd. Om du får ett strafföreläggande acceptera och betala böter. Fördelen är att det är avslutat sen, dvs ingen oro, och det inte finns i tingsrättens regegister.
  • Egon den stora
    Daisy28 skrev 2021-09-24 07:35:25 följande:

Be din vän kontakta åklagaren och fråga om eventuellt strafföreläggande. Om din vän tar på sig detta lär åklagaren bli nöjd. Om du får ett strafföreläggande acceptera och betala böter. Fördelen är att det är avslutat sen, dvs ingen oro, och det inte finns i tingsrättens regegister.

Bästa förslaget hittills, men det kräver ju att kompisen tar på sig ansvaret, och det vet man ju inte om hon vill.
  • LadyJane
    erikaABC skrev 2021-09-23 23:41:07 följande:
    Om åklagaren rubricerar det som stöld så måste det också finnas uppsåt. Det räcker inte med slarv för att dömas

www.lawline.se/answers/glomde-scanna-varor-i-...
    Att missa att scanna 36% av varorna är inte trovärdigt att det skulle vara slarv. Det är ju inte små kolor vi pratar om utan saker som tar rätt stor volym och dessutom för ett stort belopp. Är det inte slarv så finns ett uppsåt.
  • elsakarlsson06

Alla som påpekar att det inte var slarv behöver faktiskt inte svara i tråden.

De småsaker jag missade var 3 gångjärn som hon hade plockat på sig och som låg under alla möbler, dom såg jag inte ens. det som kostade mycket var en matta som hon hade plockat två av, jag trodde jag hade dubbelskannat den då det pep till två gånger när jag skannade mattan.

Ett straffförläggande syns också i belastningsregistret för de som inte vet de :).

Och jo, det är hela världen att ha en dom på sig om man vill ha ordning i sitt liv, vilket jag har och vill fortsätta ha.

• Finansen7
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:24:11 följande:

De småsaker jag missade var 3 gångjärn som hon hade plockat på sig och som låg under alla möbler, dom såg jag inte ens. det som kostade mycket var en matta som hon hade plockat två av, jag trodde jag hade dubbelskannat den då det pep till två gånger när jag skannade mattan.

Ett straffförläggande syns också i belastningsregistret för de som inte vet de :).

Och jo, det är hela världen att ha en dom på sig om man vill ha ordning i sitt liv, vilket jag har och vill fortsätta ha.

Hur ska polisen kunna skilja ert slarv från andra som fuskar och ljuger som hästar travar?

Jag har ingen aning om påföljden men att ni inte är straffade sen tidigare borde det vara en fördel.
  • LadyJane
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:24:11 följande:

Vill du inte få svar så ska du inte starta trådar. Det betyder att startar du en tråd får du acceptera att du får svar som du inte vill ha. Sluta läsa och skriva istället för att kräva att människor anpassar sina svar efter ditt behag.

Du räknar upp 4 varor, den 5:e då?

Det är liksom inte trovärdigt att det är slarv eftersom det är vad varenda snattare hävdar. Det finns knappt en enda som erkänner att de gjort något dumt utan det var slarv, stress och allt annat mellan himmel och jord. Visst det kanske är slarv för den del men i och med att alla hävdar samma sak så kommer ingen att bli trodd, inte ens de som är ärliga.

Så det är bara att spotta i nävarna och erkänna att du gjort fel oavsett hur felet begicks. Det är bara att ta lärdom och se till att det inte sker igen.
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!