• elsakarlsson06

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

Tänk om de inte tror mig?

Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

• Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • elsakarlsson06
    Egon den stora skrev 2021-09-24 11:00:15 följande:

Men vill man ha ordning på livet så slarvar man inte med sånt här. Du resonerar som om du är väldigt ung

Om det nu på riktigt bara var slarv, varför råkade du inte scanna en vara två gånger också då? Varför lyckas alla som "slarvar" alltid göra det så att dom själva tjänar på det?

Men wow, JAG tjänade ju fan inte på detta eller?
  • Daisy28
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:24:11 följande:

Alla som påpekar att det inte var slarv behöver faktiskt inte svara i tråden.

De småsaker jag missade var 3 gångjärn som hon hade plockat på sig och som låg under alla möbler, dom såg jag inte ens. det som kostade mycket var en matta som hon hade plockat två av, jag trodde jag hade dubbelskannat den då det pep till två gånger när jag skannade mattan.

Ett straffförläggande syns också i belastningsregistret för de som inte vet de :).

Och jo, det är hela världen att ha en dom på sig om man vill ha ordning i sitt liv, vilket jag har och vill fortsätta ha.

Är ni inte beredda att ta ett strafförellägande så avvakta. Många som varit med om likanande. Brukar landa i en fällade dom i TR och böter om några månader. Att gå ut med obetalda varar brukar leda till fällande dom.  Framföallt när man lastat varororna, skannat, sett kvittot och aktiv bekräftat att betalningen är ok. Troligtvis inte för dig men för din kompis.
  • LadyJane
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:56:35 följande:
    Du är inte till någon hjälp, jag bad inte om din åsikt gå upp och läs inlägget jag frågade OM NÅN VARIT MED OM DETTA TIDIGARE.

Ha de bra.
    Du skriver på ett öppet forum där det står alla fritt att svara vad de vill om de vill.
    Om du inte accepterar det så rekommenderar jag att du slutar att vistas i tråden.
    Frågor på det?

• LadyJane
    Daisy28 skrev 2021-09-24 11:04:03 följande:
    Är ni inte beredda att ta ett strafförellägande så avvakta. Många som varit med om likanande. Brukar landa i en fällade dom i TR och böter om några månader. Att gå ut med obetalda varar brukar leda till fällande dom.  Framföallt när man lastat varororna, skannat, sett kvittot och aktiv bekräftat att betalningen är ok. Troligtvis inte för dig men för din kompis.
    Ikeas kassor frågar dessutom en eller om det är två gånger om man är säker på att man scannat alla varor...
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 11:03:14 följande:

Men wow, JAG tjänade ju fan inte på detta eller?

Uppenbarligen inte, så varför "slarvade" du då? Hur kan man inte vara mer nogran än så? En eller möjligtvis två varor kan nog dom flesta ha förståelse för. Inte att scanna 9 av 14 och betala 2000 spänn mindre..
  • Törstiga tuppen

Jag har väldigt svårt att tro att detta var ett misstag. Att missa EN vara är en sak, men man missar inte fem varor. Inte en chans. Man märker också garanterat att summan blir 2000 kr mindre. Ingen vet hur ni blir dömda, förmodligen böter.

• Lönnsirap

Alltså att missa varor för 2000:- och missa scanna 5 varor känns inte som en simpel tabbe.

Så, ja, risken är verkligen att du döms.

Fast inget är skrivet i sten innan dom faktiskt fallit.

• felix le chat
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:12:46 följande:
    Vi har ju redan varit i polisförhör?

Dom vet ju exakt vad som hände, kan ju inte ändra mig nu och dessutom ljuga? Jag trodde ju inte att hon skannat resten det var jag som skulle skanna.

Vad finns att erkänna? Jag har ju inte missat att skanna något med mening.
    Händelseförloppet är oklart.
    Vem upptäckte att fel antal/belopp var scannat ?  Ikea på plats eller efterhand ?
    Tillkallades polis när ni var på platsen ?
    Har ni blivit förhörda av polis på plats eller senare på station eller telefon ?

Med vad du skrivit tidigare så är mitt tips att åklagare lägger ner förundersökningen
    Du hade inget uppsåt att stjäla, du har handlat i god tro att alla varor var scannade
    och att ni betalat korrekt.
  • elsakarlsson06

För sista gången, JAG KNAPPDE INTE PÅ SKÄRMEN. Jag visste inte vad det skulle kosta och jag visste inte heller hur mycket det blev eftersom att jag gick ifrån kassan när hon skulle betala för SINA varor

• Daisy28
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 15:08:52 följande:

För sista gången, JAG KNAPPDE INTE PÅ SKÄRMEN. Jag visste inte vad det skulle kosta och jag visste inte heller hur mycket det blev eftersom att jag gick ifrån kassan när hon skulle betala för SINA varor

Att du blir fälld: låg sannolikhet
    Att din kompis blir fälld: medelhög sannolikhet 
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!