• elsakarlsson06

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

Tänk om de inte tror mig?

Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

• Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 11:18:02 följande:

Jag har inga ord för folk hahahahaha wow, nivån här

Ändå hyfsat bra nivå för denna sidan. Du är ju skyldig men skyller ifrån dig. Att "missa" scanning är också att vara skyldig.

Din kompis tror jag dock är den som får ta smällen, det var hon som godkände och betalade. Det kan hon inte skylla på någon annan. Skulle vara kul att veta hur det går sedan.

Jag har blivit utsatt för bedrägeri på motsvarande summa, men det gick inte ens till domstol trots att alla bevis fanns.
  • Kexsmula
    Mkh1066 skrev 2021-09-25 11:33:07 följande:

Efter den här tråden kommer jag sluta handla med självscanning. Det är faktiskt väldigt lätt att göra fel. TS - blir du dömd för detta så finns det verkligen ingen rättvisa. Jag tänker att de måste ju kunna se på övervakningskameran att du scannat mattan och sedan när den markerat dubblett plockat bort den. Dessutom är det ju din väninna som har godkänt köpet - inte du. Tycker du ska kämpa för att bli rentvådd !

Men vem fan handlar med självscanning UTAN att titta på skärmen så att allt blir rätt scannat som TS påstår att hon inte gjort? I synnerhet om man ska hjälpa en kompis, då borde man bli ännu mer mån om att allt ska bli rätt. Tror det är därför folk har väldigt svårt att tro på TS version av händelsen.
  • Erla
    Miooo skrev 2021-09-25 11:35:29 följande:

Gick du ifrån kassan med varorna? I så fall finns tyvärr risken att du anses som skyldig.

Gick du ifrån kassan utan varor på dig och det var din kompis som rullade varorna igenom kassan så har jag svårt att se att de kan driva din del vidare. Då borde du klara dig från åtal

Tänker också att detta har betydelse för hur detta kommer att sluta.

Ts, hur lång tid gick det mellan köpet och att "missen" upptäcktes? Jag har också scannat fel och missat varor, men jag har upptäckt missen innan jag kommit halvvägs ut. Oftast missar jag varor som jag lagt under vagnen (korgvagn) och då har jag bara gått tillbaka och betalat det jag missat. Inga problem alls. Hade aldrig kunnat missa så mycket som en tredjedel av varorna eller det faktum att allt blev sjukt mycket billigare än väntat. Så tiden här spelar nog roll för er.
  • Linnie
    Egon den stora skrev 2021-09-24 10:56:59 följande:
    Du är nog rätt ensam. Jag kollar givetvis mina hyresgäster.
    Hyresgäster ja. Det hade jag också kollat om jag bestämt mej för att hyra ut ett rum. Men hur många kommer att hyra ett rum eller lägenhet i andra hand under sin livstid?
    Ts har dessutom redan "köpt sin egna lägenhet med sina föräldrars hjälp".

Man kollar inte någon man handlar av/säljer till från blocket om man inte är extremt hysterisk.

Inte heller väljer man bort en partner man är kär i för att den råkade snatta/ta olaglig substans för 4 år sedan men i övrigt lever ett ordnat liv!
    Många artister och Sverigekändisar, influencor osv pudrar näsan då och då eller tar olagliga steroider och folk bojkottar inte deras tv-program, yt-trams eller musik för det.

Ts kanske inte kan bli väktare, polis eller låssmed. Men det är typ enda yrkena du är på livstid portad ifrån om du blir dömd för ett simpelt brott. Ts läser ju dessutom ekonomi på GU (? Antar det är Göteborgs uni?) så hon verkar inte ha några polisdrömmar.
    Eftersom detta handlar om ett bötesbrott så kommer denna lilla symbolen som syns hos mr koll (som får sin info från belastningsregistret) bara synas i 5 år från dom.

Då är Ts fortfarande bara barnet, 26 år. Och jag kan garantera henne att hon inte kommer att märka något av detta alls under dessa 5 år, OM hon skulle bli dömd.

Ta det lugnt ts, det är ingen fara<3
  • Linnie
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 11:03:14 följande:
    Men wow, JAG tjänade ju fan inte på detta eller?
    Precis, är det som du säger så tycker jag att din vän ska vara lojal och ta på sej allt.

Bättre att en åker än att två gör det.

Om hon visste att du bara var där för att hjälpa till att scanna/bära, men hon var den som kollade inscanningen, betalde och godkände så är hon faktiskt en usel vän om hon inte tar på sej detta själv.

Det kan tom ge henne lägre straff (eventuellt) än ni skulle fått vardera, eftersom ingen konspiration er emellan då förekommit eftersom hon erkänner sej som ensam ansvarig.
  • complicit
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:36:34 följande:

Varför ska jag titta på skärmen om jag inte ska betala för något? De va hennes varor de e la hennes ansvar å kolla va de blir

Den som tar ansvaret för att skanna är ju också den som ska se till att allt registreras ordentligt. Affären bryr sig inte om vems varor och vem som betalar, de bryr sig om att det blir rätt. Det var din kompis ansvar egentligen, men du tog på dig jobbet och då blir det lika mycket ditt ansvar.

Hade du tittat på skärmen hade du sluppit hamna i den situation du är i nu. Du kan uppenbarligen inte lita på din kompis. Hon tog väl tillfället i akt och nu är du också misstänkt. Det du kan hoppas på är att din kompis tar på sig skulden eftersom det var hennes varor.
  • jrockyracoon
    Egon den stora skrev 2021-09-25 11:41:07 följande:
    Ändå hyfsat bra nivå för denna sidan. Du är ju skyldig men skyller ifrån dig. Att "missa" scanning är också att vara skyldig.

Din kompis tror jag dock är den som får ta smällen, det var hon som godkände och betalade. Det kan hon inte skylla på någon annan. Skulle vara kul att veta hur det går sedan.

Jag har blivit utsatt för bedrägeri på motsvarande summa, men det gick inte ens till domstol trots att alla bevis fanns.

Fel! Hon är inte juridiskt skyldig till brottet förrän hon har blivit dömd.

Om hon inte har haft uppsåt är hon inte skyldig till brottet i egentlig mening heller, enligt lagtexten. Däremot kan hon i praktiken bli dömd skyldig utan att uppsåt har bevisats, det är ju svårt att bevisa om det var slarv eller uppsåt, och praxis verkar vara att omständigheterna får utgöra "bevis" för om det var uppsåt eller slarv. Jag tänker att rätten får ta ställning till om det är rimligt att tro att det är uppsåtligt utifrån omständigheterna runtomkring.

• Steven01
    jrockyracoon skrev 2021-09-26 08:53:17 följande:

Om hon inte har haft uppsåt är hon inte skyldig till brottet i egentlig mening heller, enligt lagtexten. Däremot kan hon i praktiken bli dömd skyldig utan att uppsåt har bevisats, det är ju svårt att bevisa om det var slarv eller uppsåt, och praxis verkar vara att omständigheterna får utgöra "bevis" för om det var uppsåt eller slarv. Jag tänker att rätten får ta ställning till om det är rimligt att tro att det är uppsåtligt utifrån omständigheterna runtomkring.

Bra, då kan vi korta ner samtliga trådar här genom att du helt enkelt skriver ett inlägg där du konstaterar personen inte är dömd än. Korkat inlägg.
  • elsakarlsson06
    complicit skrev 2021-09-25 18:37:34 följande:

Den som tar ansvaret för att skanna är ju också den som ska se till att allt registreras ordentligt. Affären bryr sig inte om vems varor och vem som betalar, de bryr sig om att det blir rätt. Det var din kompis ansvar egentligen, men du tog på dig jobbet och då blir det lika mycket ditt ansvar.

Hade du tittat på skärmen hade du sluppit hamna i den situation du är i nu. Du kan uppenbarligen inte lita på din kompis. Hon tog väl tillfället i akt och nu är du också misstänkt. Det du kan hoppas på är att din kompis tar på sig skulden eftersom det var hennes varor.

jrockyracoon skrev 2021-09-26 08:53:17 följande:

Så jag kan i praktiken bli dömd för något jag inte hade minsta uppsåt till? Helt sjukt
  • Daisy28
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 10:19:49 följande:

Så jag kan i praktiken bli dömd för något jag inte hade minsta uppsåt till? Helt sjukt

Ja, om det kan anses mycket slarvigt eller otroligt att man gjort det av misstag. Självskanning brukar vara konstruerade så att juridiken kring att gå ut med oskannade varor blir tydlig

Men, du blir troligtvis inte fälld. Din kompis löper större risk.
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!