• elsakarlsson06

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

Tänk om de inte tror mig?

Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

• Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • elsakarlsson06
    complicit skrev 2021-09-24 22:30:09 följande:

Varför skannade du utan att titta på skärmen? Det är väl givet att man tittar ordentligt så att varan registrerades?

Varför reagerade inte din kompis på att summan blev så låg? Även om allt var ett misstag från din sida så kan det omöjligt ha varit ett misstag från hennes sida. Och hade hon planerat att försöka stjäla så är det ju ganska lustigt att du faktiskt lyckades missa såpass många varor att hennes plan gick i lås. Eller var det stundens ingivelse som gjorde det, kompisen såg att allt inte gick in och bestämde sig för att chansa?

Varför ska jag titta på skärmen om jag inte ska betala för något? De va hennes varor de e la hennes ansvar å kolla va de blir
  • elsakarlsson06
    trollhona skrev 2021-09-25 01:18:15 följande:

Troligen åker din kompis på domen, hon kan dock skylla på dig och då åker du dit också. Straffet blir dagsböter och att ni hamnar i registret. Sannolikt blir ni också portade från Ikea under en längre tid.

Problemet är inte att du "missat att scanna varor" utan att ni missade att scanna varor för 2000kr, ni gick från ringa stöld (1250kr) till stöld och straffet är dagsböter eller fängelse upp till 6månader. Är du tidigare ostraffad är det inte sannolikt att ni får fängelsestraff, men åklagare brukar gilla lätta vinster så det är troligen tingsrätten och dagsböter du har att vänta.

Dessutom din formulering, "vågar knappt provsmaka godis", det innebär att du HAR tagit godis olovligen, vilket är snatteri. Du är inte den oskyldiga lilla dam du vill ge sken av.

Du säger att du jobbar för swedbank, gör du sådana misstag där också? 

Vet inte vad du lärde dig i skolan men ?vågar knappt ta godis i en affär? betyder absolut inte att jag har gjort det.

Kanske dags å sätta sig i skolbänken igen.
  • elsakarlsson06

Märks tydligt att folk i denna tråden har allt för mycket fritid och inte skrev i syfte att hjälpa till.

• Steven01
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:39:14 följande:
    Vet inte vad du lärde dig i skolan men ?vågar knappt ta godis i en affär? betyder absolut inte att jag har gjort det.

Kanske dags å sätta sig i skolbänken igen.
    Bra försvar, ta upp den i tingsrätten du..

• Steven01
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:42:30 följande:

Märks tydligt att folk i denna tråden har allt för mycket fritid och inte skrev i syfte att hjälpa till.

Man har ofta mer tid om man inte sitter på förhör hos polisen för stöld på IKEA,
  • Egon den stora
    Steven01 skrev 2021-09-25 10:46:00 följande:

Man har ofta mer tid om man inte sitter på förhör hos polisen för stöld på IKEA,

Den kommentaren måste in bland årets bästa!
  • Mkh1066

Efter den här tråden kommer jag sluta handla med självscanning. Det är faktiskt väldigt lätt att göra fel. TS - blir du dömd för detta så finns det verkligen ingen rättvisa. Jag tänker att de måste ju kunna se på övervakningskameran att du scannat mattan och sedan när den markerat dubblett plockat bort den. Dessutom är det ju din väninna som har godkänt köpet - inte du. Tycker du ska kämpa för att bli rentvådd !

• Miooo
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 15:08:52 följande:

För sista gången, JAG KNAPPDE INTE PÅ SKÄRMEN. Jag visste inte vad det skulle kosta och jag visste inte heller hur mycket det blev eftersom att jag gick ifrån kassan när hon skulle betala för SINA varor

Gick du ifrån kassan med varorna? I så fall finns tyvärr risken att du anses som skyldig.

Gick du ifrån kassan utan varor på dig och det var din kompis som rullade varorna igenom kassan så har jag svårt att se att de kan driva din del vidare. Då borde du klara dig från åtal
  • Egon den stora
    Mkh1066 skrev 2021-09-25 11:33:07 följande:

Efter den här tråden kommer jag sluta handla med självscanning. Det är faktiskt väldigt lätt att göra fel. TS - blir du dömd för detta så finns det verkligen ingen rättvisa. Jag tänker att de måste ju kunna se på övervakningskameran att du scannat mattan och sedan när den markerat dubblett plockat bort den. Dessutom är det ju din väninna som har godkänt köpet - inte du. Tycker du ska kämpa för att bli rentvådd !

Om man missar en vara så vore det orättvist, ja.

Scannar man bara 9 av 14 och missar på 2000 spänn så skall man definitivt gå till en vanlig kassa istället..
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!