• elsakarlsson06

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

Tänk om de inte tror mig?

Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

• Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • complicit
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 10:19:49 följande:

Så jag kan i praktiken bli dömd för något jag inte hade minsta uppsåt till? Helt sjukt

Ja. Du känner väl till lagarna vi har? Det är olagligt att gå ut från en affär med varor man inte betalat. Och i stort sett alla som tas fast för snatteri eller stöld säger samma som du - att det inte var meningen, det var slarv, de missade, det var ett misstag?

Dock tror jag inte du behöver oroa dig jättemycket eftersom det var din kompis varor och hon som betalade. Men det är ju henne du ska vara besviken/arg på och inte rättsväsendet. Att hon inte tittade så att allt stämde innan hon godkände. Det borde visserligen du också ha gjort medan du skannade varorna. Så nästa gång, tänk på ditt eget ansvar också så slipper du hamna i den här situationen igen.
  • elsakarlsson06

Vi är ju dock inte anmälda för stöld eller snatteri, vi är misstänkta för bedrägeri hint rubriken.

Uppsåt kan omöjligt bevisas från mitt håll och blir jag dömd för detta så tappar ja definitivt för svenska rättsväsendet jo.

• jrockyracoon
    Steven01 skrev 2021-09-26 09:10:13 följande:
    Bra, då kan vi korta ner samtliga trådar här genom att du helt enkelt skriver ett inlägg där du konstaterar personen inte är dömd än. Korkat inlägg.
    Vad är det som är korkat med att näpsa dem som beskyller TS för att vara skyldig till ett brott utan att inse att hon faktiskt i lagens mening är oskyldig tills en dom hävdar det.

Det är inte självklart att det är den juridiska gången vi ska följa. Det visar många folkdomstolar i många länder. 
  • jrockyracoon
    complicit skrev 2021-09-26 10:54:37 följande:
    Ja. Du känner väl till lagarna vi har? Det är olagligt att gå ut från en affär med varor man inte betalat. Och i stort sett alla som tas fast för snatteri eller stöld säger samma som du - att det inte var meningen, det var slarv, de missade, det var ett misstag?

Dock tror jag inte du behöver oroa dig jättemycket eftersom det var din kompis varor och hon som betalade. Men det är ju henne du ska vara besviken/arg på och inte rättsväsendet. Att hon inte tittade så att allt stämde innan hon godkände. Det borde visserligen du också ha gjort medan du skannade varorna. Så nästa gång, tänk på ditt eget ansvar också så slipper du hamna i den här situationen igen.
    Bara för att de som begår brott skyller på att det var slarv betyder inte att TS hade uppsåt. 

Det är olagligt att stjäla saker med uppsåt, men finns inte uppsåtet, så är det inte ett brott enligt lagtexten som jag har förstått det.
  • jrockyracoon
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 11:30:01 följande:

Vi är ju dock inte anmälda för stöld eller snatteri, vi är misstänkta för bedrägeri hint rubriken.

Uppsåt kan omöjligt bevisas från mitt håll och blir jag dömd för detta så tappar ja definitivt för svenska rättsväsendet jo.

På sätt och vis är det ju bara du och din kompis som vet om ni är oskyldiga eller ej, d.v.s. om ni hade uppsåt eller ej.

Eftersom ni då vet att ni inte hade uppsåt så tycker inte jag att ni ska lägga för mycket vikt vid det här.

Det är bara en sån sak som kan hända vem som helst, och det var ju otur att det hände just er. Jag tror inte att det kommer försämra era chanser att få ett långt och lyckligt liv, så lägg det bakom er så snabbt ni kan.

Naturligtvis ska ni försöka förklara situationen ärligt och uppriktigt för rättsväsendet, och sedan ligger det inte längre i era händer. 

Njut av en fin promenad, en trevlig film eller en fika och fokusera på annat, är mitt råd!
  • complicit
    jrockyracoon skrev 2021-09-26 16:51:41 följande:

Bara för att de som begår brott skyller på att det var slarv betyder inte att TS hade uppsåt. 

Det är olagligt att stjäla saker med uppsåt, men finns inte uppsåtet, så är det inte ett brott enligt lagtexten som jag har förstått det.

Frågan är ju om det går att bevisa att det inte var uppsåt. 5 varor tillsammans värda 2000 kr blir nog väldigt svårt att hävda slarv. Hade det varit en liten sak för 150 kr hade det varit skillnad. Nu är det väldigt många varor och en lite högre summa.

Det skulle dock vara intressant att veta vad slutsumman var, vet inte om ts nämnt det?

Handlade de för 100 000 kr och missade 2000 är det ju skillnad mot om de handlade för 1000 kr och missade 2000. Kanske överdrivna exempel men nog något som kommer spela roll.
  • Steven01
    jrockyracoon skrev 2021-09-26 16:45:06 följande:
    Vad är det som är korkat med att näpsa dem som beskyller TS för att vara skyldig till ett brott utan att inse att hon faktiskt i lagens mening är oskyldig tills en dom hävdar det.

Det är inte självklart att det är den juridiska gången vi ska följa. Det visar många folkdomstolar i många länder. 
    Du verkar helt missat upplägget med ett forum. Man har möjlighet att diskutera olika företeelser bla om någon person har begått ett brott.
    Men enligt dig är detta helt onödigt då en domstol ska avgöra detta eller?
  • EpicF
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:36:34 följande:

Varför ska jag titta på skärmen om jag inte ska betala för något? De va hennes varor de e la hennes ansvar å kolla va de blir

Du tog på dig ansvaret att scanna varorna då borde du rimligen se på skärmen så att alla varorna blev scannade...
  • Linnie
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-26 11:30:01 följande:

Då är det ännu mer som talar för att din kompis ska ta på sej detta själv och därmed åka fast för stöld.

Det lär bara bli böter och du kan betala hälften av hennes bot till henne efter dom om hon är schysst och tar på sej detta.

Tycker det är jäkligt dålig stil om hon inte tar på sej detta faktiskt.
    Varför ska ni båda åka för bedrägeri när hon kan erkänna och åka dit för en mildare stöld?
  • trollhona
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 10:39:14 följande:
    Vet inte vad du lärde dig i skolan men ?vågar knappt ta godis i en affär? betyder absolut inte att jag har gjort det.

Kanske dags å sätta sig i skolbänken igen.

Det är nog du som ska tillbaka till skolbänken lilla Elsa.

Ur svenska akademins ordlista 

knappt adverb ? nätt och jämnt, nästan inte

Ordform(er) knapptadverb

Dvs om man "knappt vågar provsmaka godis" så är det något man har gjort, annars hade du använt dig av ordet "inte", så som "jag vågar inte provsmaka godis" Så antingen ljuger du eller så använder du begreppet felaktigt. Det går på ett ut, det korrekta ordet är förövrigt "och" inte å, då det hänvisar till rinnande vatten.
    Lycka till med din skolgång, din kriminalitet och fortsatt dåliga attityd.

Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!