• Anonym (Ica-stig)

Varför scannar ni inte?

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

• Svar på tråden Varför scannar ni inte?
  • Glinda från Oz
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 19:39:21 följande:
    På mitt Willys kan man handla med kontanter fast man scannar. 
    Även med en scanner man går omkring med? Det är jättebra i så fall, jag har aldrig sett det. 
  • Glinda från Oz
    Forumdeltagaren skrev 2021-09-24 20:15:38 följande:

Jag undviker självscanning, har bara provat ett par gånger

Inte svårt men jag är orolig för att jag kan komma att glömma scanna något av misstag och det skulle kännas väldigt obehagligt att bli ertappad och lagförd för det.

Vad menar du med lagförd? Det är inte som att de ringer polisen. 
  • Linnelax
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 19:39:21 följande:

På mitt Willys kan man handla med kontanter fast man scannar. 

På mitt City G med...

Så förstår inte varför man inte vill ha de frysta varorna frysta när man kommer hem
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-24 20:44:43 följande:
    Även med en scanner man går omkring med? Det är jättebra i så fall, jag har aldrig sett det. 
    Ja, det finns en manuell kassa vid utcheckningen, inte alltid den är bemannad, men då säger man bara till. 
  • Anonym (Q)

För att jag handlar det mesta online och endast handlar då och då i vanlig butik och jag orkar helt enkelt inte bli medlem för att jag ska kunna handla fem stycken varor liiiite snabbare än vanligt.

Jag har dessutom inget emot att stå i kö. Det stör mig inte. Det är inte det roligaste som finns men jag har aldrig riktigt förstått varför folk hetsar upp sig så mycket av att behöva stå i kö...

• gbgumman

Inte svårt men jag är orolig för att jag kan komma att glömma scanna något av misstag och det skulle kännas väldigt obehagligt att bli ertappad och lagförd för det.

Vi har blivit ?ertappades? med både vi scannat för få och förmåga varor. Aldrig lagförd.
  • gbgumman

Vi har blivit ?ertappades? med både vi scannat för få och förmåga varor. Aldrig lagförd.
  • Anonym (Em)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-24 20:45:20 följande:

Vad menar du med lagförd? Det är inte som att de ringer polisen. 

Inte om du missar att scanna en mjölk eller nåt, men självklart göra polisanmälan när det handlar om stöldförsök. Många scannar ju hälften och stjäl hälften typ. Finns ju ofta väktare/butikskontrollant som tillkallas i första hand, som i sin tur gör polisanmälan.
  • Pascal
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 20:37:11 följande:

Första alternativet finns väl bara i matbutikerna? I andra affärer är det vanlig kassa eller snabbkassa som det gäller.

Ja precis. Utgick ifrån att det var just matbutiker vi diskuterade då det bara är de som har handscanners som man går runt med så vitt jag vet. Snabbkassor finns ju som du säger lite överallt.
  • luke78
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

ska jag ha snus så handlar jag inte där tex
Svar på tråden Varför scannar ni inte?