• Anonym (Ica-stig)

Varför scannar ni inte?

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

• Svar på tråden Varför scannar ni inte?
  • Physalis

Jag har inget emot självscanning och ser ingen vinning i att rädda kassörskeyrket om det är utdöende. Nya typer av jobb kommer dyka upp istället. Det bara känns bra att handla i vanlig kassa för mig så att jag kan packa bra när jag har alla varor samlade.

Korrekturläser som en kratta
  • Brumma
    Glinda från Oz skrev 2021-09-24 19:29:11 följande:

Jag startade nyligen en tråd om avstämning, jag får avstämning ca varannan gång. Jag har haft självscanning i 10 år och har endast en miss för åtta år sedan. Avstämningarna började förra året, jag funderar allvarligt på att sluta scanna. 

Ett vanligt argument (som jag kan sympatisera med) är att vissa vill att kassörskorna ska få behålla sina jobb. Det går heller inte att betala med kontanter när man scannar. 

Handlar med scanner både på willys och ICa, och på flera olika orter. Alla butiker jag handkar i tar emlt kontanter även när man scannat, man säger helt enkelt till personalen i scanningsområdet. Den ena willys är rätt dålug på det, då det OFTAr så att man får vänta på hjälp, men på Ica är dw mellan två till fyra personal i scanningsområdet. Så där faller båda argumentem.
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2021-09-24 18:35:38 följande:

Jag råkar ytterst sällan ut för besvärande långa köer och tänker att det nog kostar mer än vad det smakar att gå med i kundklubbarna för alla olika matbutikskedjor jag handlar hos.

På vilket sätt skulle det kosta?
  • Anonym (Ica-stig)
    Anonym (Jobb) skrev 2021-09-24 19:57:48 följande:

För att jag vill att folk ska få behålla jobben!

Dummaste argumentet nånsin. De har annat att göra, ingen blir av med jobbet.
  • Anonym (Gammalmodig)
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

Måste man ha ett argument för att man inte hoppar på allt nytt?

1. Finns ingen självscanning i min närbutik

2. Var en gång utomlands och dottern scannade. Verkade bökigt, hennes far skulle hjälpa till och det slutade med att hon måste göra om alltsammans. En gång var jag i en affär där det inte fanns någon alls i vanliga kassan just då. Jag gick därifrån utan att handla något.

3. Det brukar inte vara några långa köer där jag vanligen handlar. När det blir det så öppnas en kassa till, funkar mycket bra.
  • Anonym (Kalas)
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Om jag ska jobba som kassör så ska jag ha lön för mödan, anser jag. Jag är där för att handla, inte knega. Det kan nån annan göra, som vill arbeta som kassör. 

Om vi alla bara faller in i ledet och går med på detta trams så kommer arbetslösheten att stiga. 
  • Anonym (ZOO)

Om alla börjar scanna, vad händer då? Då blir det lång kö där. Jag brukar välja scanning, men jag kan inte lämna in pantkvitton i alla scanningsstationer. Sen tror jag att det finns många som kanske tycker att det är svårt, rädda för att glömma att scanna något eller som föredrar en människa. Det är bra att det finns scanning, men jag förstår inte varför man ska ifrågasätta människor som inte vill eller kan scanna.

• mari123

Jag scannar på Willys och ICA för där handlar jag mest. Vi sällsynta tillfällen händer det att min katts favvo-mat inte finns (torsklax-smak av EN speciell sort) och då har jag gått till City Gross som är närmast. Där får man KÖA! Undviker butiken annat än i nödfall och vill inte skaffa scanning där.

• hammarhajen

Varför arg gubbe för att några gör på ett annat sätt? Jag ser många fördelar man scanner, men använder det oftast inte pga:

1. Jag tycker visst att avstämning är jobbigt, de gånger det händer. 

2. Tycker inte att det är så väldigt jobbigt att stå i kö ett par minuter.

3. Vi handlar ofta tillsammans, två av oss eller fler. Handlingen blir trevligare om alla kan lägga saker i vagnen istället för att alltid hålla reda på vem som har scannern.

4. Köper mycket frukt och grönt på lösvikt och scannar man tar det ju tid att väga allt - det jämnar ut tiden i kassakön.

5. Jag tycker att det är tråkigt att fler och fler enkla jobb och fler och fler korta sociala kontakter försvinner. Visst är det smidigt och skönt med många digitala lösningar, men det blir också ett ganska kallt samhälle om allt datoriseras och om man inte pratar med någon utanför kretsen av de man redan känner.

• Anonym (Man)

Hur kan man bli upprörd över att folk väljer att göra på olika sätt. TS behöver ju inte stå i kö. Själv tycker jag det är lugnt, det är liksom trevligare att handla i en vanlig kassa.

Men jag irriterar mig inte på dom som scannar för det.

Svar på tråden Varför scannar ni inte?