• Anonym (Ica-stig)

Varför scannar ni inte?

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

• Svar på tråden Varför scannar ni inte?
  • mari123
    hammarhajen skrev 2021-09-25 06:26:12 följande:

Varför arg gubbe för att några gör på ett annat sätt? Jag ser många fördelar man scanner, men använder det oftast inte pga:

1. Jag tycker visst att avstämning är jobbigt, de gånger det händer. 

2. Tycker inte att det är så väldigt jobbigt att stå i kö ett par minuter.

3. Vi handlar ofta tillsammans, två av oss eller fler. Handlingen blir trevligare om alla kan lägga saker i vagnen istället för att alltid hålla reda på vem som har scannern.

4. Köper mycket frukt och grönt på lösvikt och scannar man tar det ju tid att väga allt - det jämnar ut tiden i kassakön.

5. Jag tycker att det är tråkigt att fler och fler enkla jobb och fler och fler korta sociala kontakter försvinner. Visst är det smidigt och skönt med många digitala lösningar, men det blir också ett ganska kallt samhälle om allt datoriseras och om man inte pratar med någon utanför kretsen av de man redan känner.

Var köar man "i ett par minuter"? Ja om man handlar 10.00 på FM kanske? och har men annars är det ofta köer. ÄR det då en gammal tant före i kön så vet man att hennes ärende kan ta tio minuter. Hon ska fråga om priserna i "bladet" och sedan försöker hon betala med busskortet.....och får rota efter rätt kort....och då har hon glömt koden och man börjar få ont i benen........................................!
  • mari123
    mari123 skrev 2021-09-25 06:46:40 följande:
    Var köar man "i ett par minuter"? Ja om man handlar 10.00 på FM kanske? och har men annars är det ofta köer. ÄR det då en gammal tant före i kön så vet man att hennes ärende kan ta tio minuter. Hon ska fråga om priserna i "bladet" och sedan försöker hon betala med busskortet.....och får rota efter rätt kort....och då har hon glömt koden och man börjar få ont i benen........................................!
    *har tur
  • SilverEmma

Jag har förmånen att kunna handla på tider då affären är ganska tom. Max två, tre gånger de sista åren har jag behövt stå i kö mer än fem minuter, ibland är kön längre där folk som scannat ska betala. Det är säkert sjukt smidigt med att scanna men jag har inget som helst intresse av att sätta mig in i det eftersom det funkar bra för mig på det gamla vanliga sättet. Kanske ändrar mig en dag, kanske inte. 

• Flash Gordon
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:
    Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)
    1) För att varje gång det blir nåt krångel eller avstämning så tar det längre tid.

2) Det är en social grej att möte en annan människa (kassörskan)

3) Av solidaritet med de butiksanställda vars jobb det i slutänden handlar om.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (?)
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Varför är du så arg? Jag självscannar alltid men inte blir jag upprörd över hur andra väljer att betala för sina varor, det ger jag faktiskt blanka fan i
  • Anonym (Hej)

Vi använde den metoden mycket förr. Men, två tillfällen på raken då vi storhandlade "åkte vi dit" för kontroll. Såklart hade vi slagit in allt rätt, men, då vi storhandlar för ca 2500-3500 kr blir det många varor. Så vårt argument är att det i slutändan ändå går snabbare i vanliga kassan. Ja inte så mycket längre tid tar det iaf....

• Aniiee
    flygrl skrev 2021-09-24 19:42:30 följande:
    I get your point MEN jag (TS får svara för sig) föredrar att fysiskt kunna se va jag handlar. Vill kunna se hur frukt & grönt men även kött, fisk, bröd mm ser ut innan jag lägger det i kundvagnen. Tycker det är rätt trevligt handla livsmedel i butik. Faktiskt.

Sen handlar jag också en hel del livsmedel i små butiker (orten style) där självscanning är långt borta och det funkar väl det med.
    Alltså, jag med. Jag bara drog TS ett steg längre. Om jag får drömma hade det fortfarande funnits en lång rad små specialbutiker som alla måste handla ifrån över disk. Eller i alla fall skulle det finnas som alternativ. Jag saknar fortfarande ost- och fiskhandeln som jag och mamma brukade handla i. Den klappade väl igen för sådär en 30 år sen, och redan då var den ganska ovanligt, i alla fall här i Stockholmsområdet. Tacka vet jag saluhallar....
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 22:42:58 följande:

Dummaste argumentet nånsin. De har annat att göra, ingen blir av med jobbet.

Klart de blir av med jobbet om de inte behövs, det säger sig självt.
  • Anonym (oper)

Därför att det är ett alldeles vansinnigt enkelt och bra system att betala i kassan.

• Anonym (tvillingmamma)

Därför att jag sällan handlar när det är lång kö, och därför att det ibland är lika lång kö till scannern. Har jag ungarna med mig går jag dessutom hellre till vanlig kassa, pga att det ofta krånglar med självscanningen. Jag har försökt med självscanning tre gånger. Två av gångerna fick jag göra om alltsammans. Då gav jag upp. Jag förstår att de måste göra kontroller osv. Men vill de att fler ska börja scanna, får de hitta ett smidigare system.

Svar på tråden Varför scannar ni inte?