• Anonym (Ica-stig)

Varför scannar ni inte?

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

• Svar på tråden Varför scannar ni inte?
  • Anonym (Jobb)

För att jag vill att folk ska få behålla jobben!

• fjanten
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 19:57:12 följande:

Jag gör gärna kassörskans jobb, eftersom det totalt sparar tid för mig. Sedan är det bra att kassörskorna jobbar i självscanningen mellan varven och inte bara sitter i kassan och bli utslitna. 

Vi ser olika på det.
  • Anonym (E)
    flygrl skrev 2021-09-24 19:53:04 följande:

Måste lägga till det ju finns två sorters självscanning. Den ena som jag deffo föredrar är den där man tar en scanner vid butiksingången, scannar allt medans man rör sig genom butiken och sen enkelt checkar ut i självscanningskassan. Fördelen här är bla. man kan packa varorna i kassen redan inne i butiken.

Sen den andra varianten som är samma som också IKEA och Biltema kör med. Då scannar man allt vid utgången vilket känns jobbigt när man redan lyft i alla varorna i vagnen/korgen. En ?enklare? men bökigare variant särskilt när man har många varor. :/

En del i tråden verkar prata om den senare varianten som ju inte alls är lika smidig som den första som tex. jag använder.

Ja, jag föredrar också den första varianten. Men den varianten som IKEA har är bra för personalen, eftersom det inte sliter på deras kroppar. 
  • Anonym (E)
    fjanten skrev 2021-09-24 19:58:27 följande:
    Vi ser olika på det.
    Inga problem, man föredrar olika.
  • flygrl
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 19:59:39 följande:

Ja, jag föredrar också den första varianten. Men den varianten som IKEA har är bra för personalen, eftersom det inte sliter på deras kroppar. 

Fast hur menar du att den första varianten sliter på personalens kroppar?
  • Forumdeltagaren

Jag undviker självscanning, har bara provat ett par gånger

Inte svårt men jag är orolig för att jag kan komma att glömma scanna något av misstag och det skulle kännas väldigt obehagligt att bli ertappad och lagförd för det.

• Pascal
    flygrl skrev 2021-09-24 19:53:04 följande:

Måste lägga till det ju finns två sorters självscanning. Den ena som jag deffo föredrar är den där man tar en scanner vid butiksingången, scannar allt medans man rör sig genom butiken och sen enkelt checkar ut i självscanningskassan. Fördelen här är bla. man kan packa varorna i kassen redan inne i butiken.

Sen den andra varianten som är samma som också IKEA och Biltema kör med. Då scannar man allt vid utgången vilket känns jobbigt när man redan lyft i alla varorna i vagnen/korgen. En ?enklare? men bökigare variant särskilt när man har många varor. :/

En del i tråden verkar prata om den senare varianten som ju inte alls är lika smidig som den första som tex. jag använder.

Förstår precis vad du menar men det första alternativet är självscanning och det andra heter väl snabbkassa? :) Tanken med det är att man bara ska ha ett par varor så att det ska gå fort vid betalningen. Annars kör man självscanning som i första alternativet om man ska handla mer.
  • Anonym (E)
    flygrl skrev 2021-09-24 20:12:35 följande:
    Fast hur menar du att den första varianten sliter på personalens kroppar?
    Jag anser inte att den sliter på personalens kroppar, det är det som är fördelen med scanning.
  • Anonym (E)
    Pascal skrev 2021-09-24 20:26:12 följande:
    Förstår precis vad du menar men det första alternativet är självscanning och det andra heter väl snabbkassa? :) Tanken med det är att man bara ska ha ett par varor så att det ska gå fort vid betalningen. Annars kör man självscanning som i första alternativet om man ska handla mer.
    Första alternativet finns väl bara i matbutikerna? I andra affärer är det vanlig kassa eller snabbkassa som det gäller.
  • Anonym (blä för scanning)

Jag försökte för ca tio år sen. Handlade två gånger, fick avstämning båda gångerna.

Orkar inte med sånt trams.

Men lägger alltid upp mina varor rätt på bandet, jag är närmast en neurotisk streckkodsvändare. Ibland säger kassörskorna tack och blir glada.

Svar på tråden Varför scannar ni inte?