• Anonym (Ica-stig)

    Varför scannar ni inte?

    Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

    Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

    (Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

  • Svar på tråden Varför scannar ni inte?
  • Drottningen1970

    Jag tycker det är krångligare. Jag blir också nojig över att jag ska ha gjort nåt fel och att bli misstänkt för snatteri. Skulle dö av skam.

    Jag har försökt några gånger, men det har alltid varit nåt som krånglat, som inte gått och scanna så man behöver jaga rätt på nån som ska hjälpa, och så behöver den i sin tur ringa en tredje person.

  • Drottningen1970

    Dessutom tycker jag att varorna ligger i fel ordning i affären för att självscanna. Sköra och mjuka saker ligger i början av affären och tunga som då krossar de sköra varorna kommer i slutet.

  • EnAnonumius
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

    Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

    Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

    (Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)


    Nu scannar jag iofs själv..

    Men ändå fattar jag inte vitsen att bli sur oh förbannad på folk som valt bort självscanning. Man har rätt att välja bort detta..  Och du, ibland så betalar jag i vanlig kassa. MEn 9/10 så scannar jag.

    Vad är DINA argument att bli sur och förbannad på folk som valt bort självscanning?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • fjanten
    Drottningen1970 skrev 2021-09-26 11:24:33 följande:

    Dessutom tycker jag att varorna ligger i fel ordning i affären för att självscanna. Sköra och mjuka saker ligger i början av affären och tunga som då krossar de sköra varorna kommer i slutet.


    Ja, det också. Bröd, grönt, frukt, färskt kött m.m. kommer ju oftast innan mejeriprodukter, torrvaror, hygienartiklar och annat tungt. Inte alls smidigt enligt mig.
  • Anonym (C)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-26 11:24:33 följande:
    Dessutom tycker jag att varorna ligger i fel ordning i affären för att självscanna. Sköra och mjuka saker ligger i början av affären och tunga som då krossar de sköra varorna kommer i slutet.

    Jag som inte självscannar men ofta bara har en korg till mina varor irriterar mig också på detta. När man kommer till mjölken/tvättmedlet/frysvarorna måste man lyfta ur tomater m.m. ur korgen för att kunna lägga det tyngsta underst.
  • Johan70

    Jag föredrar att bli manuellt betjänad. Då kan man fråga om det är något, de kan tipsa om saker o.s.v. Dessutom tycker jag att självskanningen allt som oftast inte funkar som den skall så man måste kalla dit personal för att få hjälp i alla fall.

    Varför går du inte tlll de manuella kassorna? Tycker du att kassörskorna skall bli obehövliga och bli av med jobbet?

  • flygrl
    Pascal skrev 2021-09-24 20:26:12 följande:

    Förstår precis vad du menar men det första alternativet är självscanning och det andra heter väl snabbkassa? :) Tanken med det är att man bara ska ha ett par varor så att det ska gå fort vid betalningen. Annars kör man självscanning som i första alternativet om man ska handla mer.


    Jo, så heter det kanske men båda bygger ju på att man själv scannar sina varor och jag fick intrycket att somliga i tråden blandade ihop varianterna.
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 20:35:22 följande:

    Jag anser inte att den sliter på personalens kroppar, det är det som är fördelen med scanning.


    Men skrev du inte att IKEA:s variant är bra för den inte sliter på personalens kroppar? Och då undrade jag om den första varianten som vi båda föredrar sliter mer på deras kroppar?
    Aniiee skrev 2021-09-25 13:06:15 följande:

    Alltså, jag med. Jag bara drog TS ett steg längre. Om jag får drömma hade det fortfarande funnits en lång rad små specialbutiker som alla måste handla ifrån över disk. Eller i alla fall skulle det finnas som alternativ. Jag saknar fortfarande ost- och fiskhandeln som jag och mamma brukade handla i. Den klappade väl igen för sådär en 30 år sen, och redan då var den ganska ovanligt, i alla fall här i Stockholmsområdet. Tacka vet jag saluhallar....


    Ok, då är jag med. Ja, du älskar ju som jag härlig mat så verkade lite konstigt att du skulle leja bort det momentet till nån anonym person. Man vill ju själv botanisera bland varorna!

    Jo, småbutiker är ju trevligt men det tar förstås också mer tid handla så. Upptäckte när jag va i Tyskland att där handlar folk väldigt mycket i småbutiker. Ligger små charkbutiker och bagerier i typ varenda kvarter och inte särskilt dyrt heller.
    Anonym (blä för scanning) skrev 2021-09-26 11:04:47 följande:

    Att man ibland får mögliga bär och grönt då.

    Min mor har handlat online hela pandemin och är oftast nöjd men kan man inte plocka grejerna själv så slinker det med dåliga saker ibland.

    För mig är det en glädje att välja frukt och grönt själv. Det är också stört omöjligt att få en anständigt mogen citron på vårt ena Ica, man måste lukta för att bedöma om de är bra när man ska använda skalet i kakor, annars smakar kakan inte bra och hela baket är förstört.


    Exakt. Man vill själv se och välja sina varor som tex. citroner eller bananer (vill ha dom i exakt rätt mognadsgrad!) och det är dessutom en glädje i det jue.
  • Drottningen1970
    Johan70 skrev 2021-09-26 13:02:33 följande:

    Jag föredrar att bli manuellt betjänad. Då kan man fråga om det är något, de kan tipsa om saker o.s.v. Dessutom tycker jag att självskanningen allt som oftast inte funkar som den skall så man måste kalla dit personal för att få hjälp i alla fall.

    Varför går du inte tlll de manuella kassorna? Tycker du att kassörskorna skall bli obehövliga och bli av med jobbet?


    Står du och ber om råd och tips i betalkassan?

    Kunder som dig får mig definitivt att överväga självscanning trots allt. Haha. Sjukt störigt. Haha.
  • Johan70
    Drottningen1970 skrev 2021-09-26 21:26:33 följande:
    Står du och ber om råd och tips i betalkassan?

    Kunder som dig får mig definitivt att överväga självscanning trots allt. Haha. Sjukt störigt. Haha.
    Nej, men jag brukar få tips där ändå, utan att behöva fråga om det.
  • Anonym (blä för scanning)
    Anonym (Lis) skrev 2021-09-26 11:19:54 följande:
    Då hör man väl av sig och får ersättning?
    Min mamma orkar inte alltid det, hon har social fobi. Så hon mår dåligt och slänger, bara.

    Och vad hjälper det med att åka och klaga när jag står och ska baka till 30-40 man och har 2 timmar avsatta till det?

    Nä, citroner måste man välja själv.
Svar på tråden Varför scannar ni inte?