• Anonym (Ica-stig)

Varför scannar ni inte?

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

• Svar på tråden Varför scannar ni inte?
  • Anonym (E)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-26 11:24:33 följande:

Dessutom tycker jag att varorna ligger i fel ordning i affären för att självscanna. Sköra och mjuka saker ligger i början av affären och tunga som då krossar de sköra varorna kommer i slutet.

Jag går i den ordning jag vill ha det i påsarna. Finns inget som hindrar att man själv väljer i vilken ordning man ska plocka varorna. 

Märkligt argument, du som är så tuff på FL vågar inte plocka varor i din egen ordning när du handlar?
  • nernu
    Glinda från Oz skrev 2021-09-24 19:29:11 följande:

Jag startade nyligen en tråd om avstämning, jag får avstämning ca varannan gång. Jag har haft självscanning i 10 år och har endast en miss för åtta år sedan. Avstämningarna började förra året, jag funderar allvarligt på att sluta scanna. 

Ett vanligt argument (som jag kan sympatisera med) är att vissa vill att kassörskorna ska få behålla sina jobb. Det går heller inte att betala med kontanter när man scannar. 

Går alldeles utmärkt. Det finns ju en kassa vid självscanningen som de använder vid avstämning där det i princip aldrig är kö. Inga problem att gå dit och betala kontant om man vill.
  • Anonym (E)
    flygrl skrev 2021-09-26 21:04:55 följande:
    Jo, så heter det kanske men båda bygger ju på att man själv scannar sina varor och jag fick intrycket att somliga i tråden blandade ihop varianterna.
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 20:35:22 följande:

Jag anser inte att den sliter på personalens kroppar, det är det som är fördelen med scanning.

Men skrev du inte att IKEA:s variant är bra för den inte sliter på personalens kroppar? Och då undrade jag om den första varianten som vi båda föredrar sliter mer på deras kroppar? Ok, då är jag med. Ja, du älskar ju som jag härlig mat så verkade lite konstigt att du skulle leja bort det momentet till nån anonym person. Man vill ju själv botanisera bland varorna!

Jo, småbutiker är ju trevligt men det tar förstås också mer tid handla så. Upptäckte när jag va i Tyskland att där handlar folk väldigt mycket i småbutiker. Ligger små charkbutiker och bagerier i typ varenda kvarter och inte särskilt dyrt heller.
    Anonym (blä för scanning) skrev 2021-09-26 11:04:47 följande:

Att man ibland får mögliga bär och grönt då.

Min mor har handlat online hela pandemin och är oftast nöjd men kan man inte plocka grejerna själv så slinker det med dåliga saker ibland.

För mig är det en glädje att välja frukt och grönt själv. Det är också stört omöjligt att få en anständigt mogen citron på vårt ena Ica, man måste lukta för att bedöma om de är bra när man ska använda skalet i kakor, annars smakar kakan inte bra och hela baket är förstört.

Exakt. Man vill själv se och välja sina varor som tex. citroner eller bananer (vill ha dom i exakt rätt mognadsgrad!) och det är dessutom en glädje i det jue.
    Orkar inte gå tillbaka och kolla vad som skrivits. Scanning, oavsett vilken sort, sliter inte på kassörskornas kroppar. Det tycker jag är en fördel med scanning. 
  • Glinda från Oz
    nernu skrev 2021-10-05 09:56:25 följande:
    Går alldeles utmärkt. Det finns ju en kassa vid självscanningen som de använder vid avstämning där det i princip aldrig är kö. Inga problem att gå dit och betala kontant om man vill.
    Så är det där DU handlar, det går inte i min butik 
  • Anonym (sådär)

För att göra människor som du sura, du anar inte vilket nöje jag får ut av det Cool

• cosinus

Scannar ibland, ibland inte. På ena affären där jag handlar 75 % av gångerna scannar jag om jag har en rabattkupong som kräver det, om jag handlar mindre än 10-15 varor (fast då scannar jag inte i affären utan när jag går ut direkt i snabbkassan) eller om jag är med min man som är militant självscannare. Annars väljer jag lika ofta kassan, det är typ max 1 person före i kö som regel.

På affär nummer 2 självscannar jag typ alltid för där är det ofta lång kö

På affär nummer 3 självscannar jag aldrig, aldrig orkat skaffa det där.

• AnnaSthlm

Jag skannar aldrig. Jag vill kunna planera min tid och slippa stressen att få en avstämning, packa ur det jag prydligt packat ner och känna mig som en potentiell brottsling tills motsatsen är bevisad.

Och nej, det räcker inte att man får rätt på avstämningar för att slippa få fler. Läs en kvalificerad tråd om hur mataffärer mäter ditt beteende. Jag styr själv mitt liv och inte butikens algorytm.

• Anonym (A)
    Johan70 skrev 2021-09-26 13:02:33 följande:
    Jag föredrar att bli manuellt betjänad. Då kan man fråga om det är något, de kan tipsa om saker o.s.v. Dessutom tycker jag att självskanningen allt som oftast inte funkar som den skall så man måste kalla dit personal för att få hjälp i alla fall.

Varför går du inte tlll de manuella kassorna? Tycker du att kassörskorna skall bli obehövliga och bli av med jobbet?
    Samma här
  • Drottningen1970
    Anonym (E) skrev 2021-10-05 09:54:25 följande:

Jag går i den ordning jag vill ha det i påsarna. Finns inget som hindrar att man själv väljer i vilken ordning man ska plocka varorna. 

Märkligt argument, du som är så tuff på FL vågar inte plocka varor i din egen ordning när du handlar?

Får man verkligen det? Blir de inte arga om jag går igenom hela den stora affären tomhänt för att sedan gå åt fel håll och plocka varorna, för att sedan gå tillbaks till kassorna?? Du har rätt, jag måste verkligen ta mod till mig att göra denna tidskrävande manöver istället för att göra det lätt för mig och ta en vagn. Tack för ditt ovärderliga tips. Du är säkert inte bara smart utan säkert snygg också. Kärlek !
  • flygrl
    Anonym (E) skrev 2021-10-05 10:00:10 följande:

Orkar inte gå tillbaka och kolla vad som skrivits. Scanning, oavsett vilken sort, sliter inte på kassörskornas kroppar. Det tycker jag är en fördel med scanning. 

Ok, då är vi helt överens.
  • nernu
    Glinda från Oz skrev 2021-10-05 12:14:34 följande:

Så är det där DU handlar, det går inte i min butik 

Okej. Det har varit så på alla ica coop willys och citygross jag har kunnat självscanna på. Det var därför jag antog det.
  • Aikido

Vem vill hålla i en manick som dels kan vara full med bajspartiklar från någon ohygienisk typ som torkar sig i arslet med handflatan och dels sänder ut en massa livsfarlig strålning? Inte nog med det utan butiken har även koll på exakt var man befinner sig i affären vid varje ögonblick och vem vill det? Kränkning av den personliga integriteten minst. Troligtvis inte förenligt med GDPR om man synar det i sömmarna heller men storföretagen kommer undan med allt.

Nej tacka vet jag Abdulls livs på hörnan. Där finns allt jag behöver och man får betala med kontanter, ett trevligt mottagande och porrklubbsbelysning på köpet.

• Anonym (håller)
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

Jag scannar, och håller med dig om att det är smidigt. Men jag bryr mig inte ett vitten om vad andra människor väljer att göra. Varför blir du upprörd över att folk inte scannar, vad är problemet för dig med vad andra gör?
Svar på tråden Varför scannar ni inte?