• Anonym (Ica-stig)

Varför scannar ni inte?

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

• Svar på tråden Varför scannar ni inte?
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 22:42:58 följande:
    Dummaste argumentet nånsin. De har annat att göra, ingen blir av med jobbet.

Ta en tupplur och fundera sedan över något verkligt samhällsproblem.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

Jag har två anledningar

1.
    Varför ska jag göra personalens jobb? Så att butiken kan avskeda mer personal och tjäna mer pengar och öka arbetslösheten?
    Ska jag göra halva arbetet själv ska jag ha lägre priser eller betalt.
    Jag har själv arbetat på flera företag (inte butik) som fått för sig att nu jävla ska vi digitalisera och vips fick flera hundra personer avsked så där ä ytterligare en anledning till att inte främja arbetslöshet för många för att några få ska tjäna stora summor.

2.
    Istället för att stå och glo där är det skönt att koppla av i kassakön, titta på folk, läsa tidningarna.
  • Anonym (Maja)

Lustigt, varför skulle man behöva ett vettigt argument för hur man väljer att betala?

Personligen använder jag i regel snabbkassan när jag handlar, där man alltså själv scannar varorna vid ett ställe "på slutet".särskilt nu under pandemin. Jag har däremot aldrig använt sån scanner som man går runt med och scannar i butiken. Det är bara i undantagsfall jag är i såna affärer och orkar inte hålla på pch registrera mig.

Ibland ställer jag mig i kassakön av ren lathet, särskilt om det är mycket varor utan streckkod. Sällan att det är lång kö där/när jag handlar dock.

• Anonym (Tea)

Kör aldrig självscanning, känns bara omständligt. Tycker det är personalens jobb att ta betalt och se till att alla rabatter kommer med. Har ingen lust att styra med det själv.

• Miss Skywalker

Vad är dina argument för att inte handla online och få allt hemkört?
    Det är ännu smidigare och man slipper springa runt och trängas. Bara sitta i soffan och klicka hem det du behöver.

• Anonym (blä för scanning)
    mari123 skrev 2021-09-25 06:46:40 följande:
    Var köar man "i ett par minuter"? Ja om man handlar 10.00 på FM kanske? och har men annars är det ofta köer. ÄR det då en gammal tant före i kön så vet man att hennes ärende kan ta tio minuter. Hon ska fråga om priserna i "bladet" och sedan försöker hon betala med busskortet.....och får rota efter rätt kort....och då har hon glömt koden och man börjar få ont i benen........................................!
    Veckohandlar 8.30 på lördag morgon eller 21.30 på söndag kväll. Ingen kö att tala om då.

Man får så mycket kö som man väljer.
  • Anonym (blä för scanning)
    Miss Skywalker skrev 2021-09-26 10:04:33 följande:

Vad är dina argument för att inte handla online och få allt hemkört?
    Det är ännu smidigare och man slipper springa runt och trängas. Bara sitta i soffan och klicka hem det du behöver.

Att man ibland får mögliga bär och grönt då.

Min mor har handlat online hela pandemin och är oftast nöjd men kan man inte plocka grejerna själv så slinker det med dåliga saker ibland.

För mig är det en glädje att välja frukt och grönt själv. Det är också stört omöjligt att få en anständigt mogen citron på vårt ena Ica, man måste lukta för att bedöma om de är bra när man ska använda skalet i kakor, annars smakar kakan inte bra och hela baket är förstört.
  • Jemp

För att jag inte storhandla tillräckligt ofta på samma ställe för att skaffa möjligheten.

• Anonym (Lis)
    Anonym (blä för scanning) skrev 2021-09-26 11:04:47 följande:

Att man ibland får mögliga bär och grönt då.

Min mor har handlat online hela pandemin och är oftast nöjd men kan man inte plocka grejerna själv så slinker det med dåliga saker ibland.

För mig är det en glädje att välja frukt och grönt själv. Det är också stört omöjligt att få en anständigt mogen citron på vårt ena Ica, man måste lukta för att bedöma om de är bra när man ska använda skalet i kakor, annars smakar kakan inte bra och hela baket är förstört.

Då hör man väl av sig och får ersättning?
  • Jemp
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Varför bryr du dig?
Svar på tråden Varför scannar ni inte?