• Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Hej!

Jag är separerad med ett barn på ett år. Då jag och barnets pappa separerade ville jag att han skulle betala underhåll. Efter mycket tjafs och hot om att ta tillbaks föräldradagar gick han med på att betala 1800kr i underhåll (inkl barnbidrag). Han sa att han inte hade råd med mer. Vi skrev ett avtal om detta och han har betalat 1800kr till mig varje månad.

Det som gjorde mig chockad var att han en vecka efter vi skrivit avtal gick och köpte sig en skoter för flera tusen.

Nån som har erfarenhet av detta? Han skulle egentligen ha betalt 2200kr (inkl barnbidrag) ungefär enligt FK beräkningsverktyg. Kan jag begära pengar i efterhand Pga att han säger att han inte har råd men ändå köper en skoter. Trots att vi skrivit avtal. Känner mig lurad.

• Svar på tråden Tjafs om underhåll
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:55:44 följande:
    Enligt försäkringskassans verktyg för att räkna underhåll ska han betala 1800kr, utan barnbidraget. Det är den uträkningen jag går efter..
    Men du har ju själv gått med på ert avtal...? Han lurade i dig att han inte hade råd med mer, och du gick med på att han skulle betala mindre, iaf som det ser ut. Dessutom får han halva barnbidraget. Och vill att du ska betala för mat när barnet är där. Tänkte du inte så långt som att säga nej...?
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:05:09 följande:

Nej barnet har inga speciella behov. Jag får ihop min ekonomi men det blir plus minus noll ungefär nu när jag är mammaledig. Man räknar med att ett barn från 0-4 år kostar ca 4000kr i månaden utslaget per ett år. Här räknar man med alla kostnader från spjälsäng, blöjor, mat, kläder och förbrukningsvaror.

Man räknar med att ett barn kostar 1 780 000 kr tills dom är 18 år vilket blir en månadskostnad på ca 8000kr om man slår ut det på alla månader under livstiden.

seb.se/privat/livet/att-skaffa-barn/sa-paverkar-ett-barn-ekonomin

Barn kostar det man har råd med. Tex står att en medeldyr utrustning för ett spådbarn kostar 24 000. Nå, är man inte två medelinkomsttagare som lever tillsammans och anser att det är en rimlig summa så kan man helt enkelt inte lägga den summan.

Handlar man tex begagnat kommer man väldigt billigt undan, och även om man vill ha allt nytt går det lätt att komma under 3000:- för barnvagn, spjälsäng, babyskydd, skötbädd osv.

Tro mig, jag vet - vi levde två vuxna, en treåring, en nyfödd samt en tonåring (inklusive underhåll till hennes boendeförälder) på min föräldrapenning..)

Om vi ändå säger att barnet kostar 4000 per månad så är det alltså kvar 950:- i månaden som blir din del av kostnaden. Eftersom barnbidrag och underhåll blir 3050:-

Så då bör ju det vara rätt exakt räknat med det pappan betalar nu?

Ja, ett barn blir dyrare när det blir äldre. Det är därför underhållsstödet höjs med ålder - men även här gäller att barn kostar det man har råd med. Finns inte pengar till dyra intressen och märkeskläder så finns det inte... bara för att SEB räknar med höga summor betyder det inte att merparten av alla föräldrar i sverige lägger de summorna på barnen. Tex är två språkresor medräknade, vilket väl visar rätt tydligt på vilken nivå den uträkningen ligger på..
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:06:47 följande:

Ja det är tokigt och jag ska anmäla det till fk så det blir rätt. Sen har han rätt att dra av 40kr per dygn om han haft dottern 5 dygn sammanhängande under en månad eller 6 dygn totalt vilket han inte ens haft totalt sen i juli. Han har haft henne drygt två dygn totalt men har ändå gjort avdrag.

Men gör han avdrag när han inte får så behöver du ju inte gå med på det. Funkar det inte tar ni det genom försäkringskassan istället. Då får du 1673:- i månaden, inga avdrag.
  • Brumma

Ja det är tokigt och jag ska anmäla det till fk så det blir rätt. Sen har han rätt att dra av 40kr per dygn om han haft dottern 5 dygn sammanhängande under en månad eller 6 dygn totalt vilket han inte ens haft totalt sen i juli. Han har haft henne drygt två dygn totalt men har ändå gjort avdrag.

Ps. Avdraget är på 45:- per dygn om han betalar 1800:- i månaden. Dvs 1/40 av underhållet per dygn.

Men självklart inte bara för två dygn :)
  • Brumma

Ps igen..

Det är inte 6 dygn totalt, utan sex dygn på en månad..
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-23 22:16:42 följande:

Barn kostar det man har råd med. Tex står att en medeldyr utrustning för ett spådbarn kostar 24 000. Nå, är man inte två medelinkomsttagare som lever tillsammans och anser att det är en rimlig summa så kan man helt enkelt inte lägga den summan.

Handlar man tex begagnat kommer man väldigt billigt undan, och även om man vill ha allt nytt går det lätt att komma under 3000:- för barnvagn, spjälsäng, babyskydd, skötbädd osv.

Tro mig, jag vet - vi levde två vuxna, en treåring, en nyfödd samt en tonåring (inklusive underhåll till hennes boendeförälder) på min föräldrapenning..)

Om vi ändå säger att barnet kostar 4000 per månad så är det alltså kvar 950:- i månaden som blir din del av kostnaden. Eftersom barnbidrag och underhåll blir 3050:-

Så då bör ju det vara rätt exakt räknat med det pappan betalar nu?

Ja, ett barn blir dyrare när det blir äldre. Det är därför underhållsstödet höjs med ålder - men även här gäller att barn kostar det man har råd med. Finns inte pengar till dyra intressen och märkeskläder så finns det inte... bara för att SEB räknar med höga summor betyder det inte att merparten av alla föräldrar i sverige lägger de summorna på barnen. Tex är två språkresor medräknade, vilket väl visar rätt tydligt på vilken nivå den uträkningen ligger på..

Absolut är det så! Vi köpte bara begagnat i början och fick mycket av vänner och familj. Man kan ju inte spendera mer än vad man har. Men ibland hUttar man inget begagnat och får köpa nytt.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-23 19:59:22 följande:

Men det enda du behöver göra är ju att se till att få barnbidraget. Ca 1800 i underhåll har du ju rätt till så det har han inget val än att betala. Varför är då problemet att han köper en skoter?

Jag tycker det är fel att bråka om att man inte har råd med ett högre underhåll för att sedan köpa fordon. Det är till hans barn pengarna går men det är väl viktigare med en skoter..visst, det är hans val men jag ser inte positivt på den inställningen.
  • Norrländskan123
    Anonym (Skumtomte) skrev 2021-10-23 20:07:52 följande:

Men du har ju själv gått med på ert avtal...? Han lurade i dig att han inte hade råd med mer, och du gick med på att han skulle betala mindre, iaf som det ser ut. Dessutom får han halva barnbidraget. Och vill att du ska betala för mat när barnet är där. Tänkte du inte så långt som att säga nej...?

Pröva diskutera med en som inte kan ta ett krav eller en uppmaning. Det går inte. Allt jag säger eller önskar nekar han och det går inte att förhandla. Jag gjorde det för att vår relation inte skulle bli lidande. Nu är den lidande ändå och vi kan inte prata med varann och jag slipper det helst då han inte går att diskutera med. Han frågar aldrig hur jag vill ha det eller vad mina önskemål är. Bara han han han hela tiden.
  • Anonym (123)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 22:46:39 följande:
    Jag tycker det är fel att bråka om att man inte har råd med ett högre underhåll för att sedan köpa fordon. Det är till hans barn pengarna går men det är väl viktigare med en skoter..visst, det är hans val men jag ser inte positivt på den inställningen.
    Han har faktiskt ett liv utanför dig och din barnbubbla. Han får köpa precis vad han vill, det angår inte dig.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 22:46:39 följande:

Underhåll betalas månadsvis. En skoter är en engångssumma..

Du har fortfarande inte kommit med en bra förklaring till varför han skulle betala mer än vad ert barn kostar? Eller tänker du att du själv sen inte skall bidra till barnets försörjning?

Det om något känns väl som en konstig inställning?
Svar på tråden Tjafs om underhåll