Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:05:09 följande:
Nej barnet har inga speciella behov. Jag får ihop min ekonomi men det blir plus minus noll ungefär nu när jag är mammaledig. Man räknar med att ett barn från 0-4 år kostar ca 4000kr i månaden utslaget per ett år. Här räknar man med alla kostnader från spjälsäng, blöjor, mat, kläder och förbrukningsvaror.
Man räknar med att ett barn kostar 1 780 000 kr tills dom är 18 år vilket blir en månadskostnad på ca 8000kr om man slår ut det på alla månader under livstiden.
seb.se/privat/livet/att-skaffa-barn/sa-paverkar-ett-barn-ekonomin
Barn kostar det man har råd med. Tex står att en medeldyr utrustning för ett spådbarn kostar 24 000. Nå, är man inte två medelinkomsttagare som lever tillsammans och anser att det är en rimlig summa så kan man helt enkelt inte lägga den summan.
Handlar man tex begagnat kommer man väldigt billigt undan, och även om man vill ha allt nytt går det lätt att komma under 3000:- för barnvagn, spjälsäng, babyskydd, skötbädd osv.
Tro mig, jag vet - vi levde två vuxna, en treåring, en nyfödd samt en tonåring (inklusive underhåll till hennes boendeförälder) på min föräldrapenning..)
Om vi ändå säger att barnet kostar 4000 per månad så är det alltså kvar 950:- i månaden som blir din del av kostnaden. Eftersom barnbidrag och underhåll blir 3050:-
Så då bör ju det vara rätt exakt räknat med det pappan betalar nu?
Ja, ett barn blir dyrare när det blir äldre. Det är därför underhållsstödet höjs med ålder - men även här gäller att barn kostar det man har råd med. Finns inte pengar till dyra intressen och märkeskläder så finns det inte... bara för att SEB räknar med höga summor betyder det inte att merparten av alla föräldrar i sverige lägger de summorna på barnen. Tex är två språkresor medräknade, vilket väl visar rätt tydligt på vilken nivå den uträkningen ligger på..