• Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Hej!

Jag är separerad med ett barn på ett år. Då jag och barnets pappa separerade ville jag att han skulle betala underhåll. Efter mycket tjafs och hot om att ta tillbaks föräldradagar gick han med på att betala 1800kr i underhåll (inkl barnbidrag). Han sa att han inte hade råd med mer. Vi skrev ett avtal om detta och han har betalat 1800kr till mig varje månad.

Det som gjorde mig chockad var att han en vecka efter vi skrivit avtal gick och köpte sig en skoter för flera tusen.

Nån som har erfarenhet av detta? Han skulle egentligen ha betalt 2200kr (inkl barnbidrag) ungefär enligt FK beräkningsverktyg. Kan jag begära pengar i efterhand Pga att han säger att han inte har råd men ändå köper en skoter. Trots att vi skrivit avtal. Känner mig lurad.

• Svar på tråden Tjafs om underhåll
  • Norrländskan123
    Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-23 23:16:43 följande:

Familjeliv är ofta helt obegripligt. Knökfullt med folk som hävdar mäns alla rättigheter i föräldraskap (inklusive rätten att skita i barnet) medan kvinnor bara har skyldigheter.

Hälften av de faktiska kostnaderna och hälften av det praktiska arbetet och ansvaret var. Uppfyller någon part inte det borde bli av med vårdnad direkt.

Tack för att någon förstår.

Att vara mammaledig och ha en minskad inkomst är inte för en själv. Det är för barnets skull och barnet får inte börja förskola innan ett. Men det kan inte vissa personer se. Pensionen blir sämre. Vabdagarna blir många och inkomstbortfallet blir större. Man gör allt för barnet och ser till att hen har allt som funkar. Är man mammaledig ska man hinna sköta allt i hemmet också för man gör ju inte så mkt med ett barn under 1 år.

Tycker också det borde finnas någon lag som styr vårdnaden. Tex att om man inte tar hand om barnet si och så, så går vårdnaden automatiskt till den förälder som har barnet boende hos sig.

Många föräldrar vägrar ensam vårdnad till den andre och vägrar förs över föräldradagar så man ska kunna vara hemma längre med barnet och sen används inte dagarna och försvinner.
  • Norrländskan123
    Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-23 23:08:14 följande:

Man kan inte bara räkna förbrukningsvarorna när man avgör vad barn kostar. Mamman behöver större bostad, ev andra transportmedel etc för att få ihop en normal levnadsstandard med barnet på heltid. Sånt som pappan slipper för att han kan välja att strunta i barnet och leva som om han inte hade nåt.

Hela barnbidraget och miniminivå på UB till mamman. Det är en rättighet.

Det finns många kostnader som vissa personer inte ser. Det verkar som den enda kostnaden man har för ett barn är mat, kläder och blöjor. Jag hade tex kunnat vara utan bil om jag inte hade barn. Jag hade kunnat ha en 1a för 3000kr i månaden. Visst att man kan skita i bil med barn men det underlättar, sen ska man ha högre bränslekostnader för man ska köra till eller från pappan och förskola med barnet. En bra bilstol också är en fördel. Jag hade kunnat sätta oss i en liten etta också, men jag har rätt att ha större boende och det räknar fk också att man har med barn. Jag hade inte behövt vara mammaledig och vabba och kunnat ha ut drygt 20.000kr i månaden. Elräkningen blir större, mediciner ska köpas, leksaker, förbrukningsvaror osv osv.. och hur mkt ytterkläder lägger man pengar på?
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:56:06 följande:
    Många föräldrar vägrar ensam vårdnad till den andre och vägrar förs över föräldradagar så man ska kunna vara hemma längre med barnet och sen används inte dagarna och försvinner.
    Jag fick en fundering där.... Har du nån koll på hur han tagit ut sina FL-dagar? Han kanske tar ut såna fast han inte har barnet?
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:01:42 följande:
    Visst att man kan skita i bil med barn men det underlättar, sen ska man ha högre bränslekostnader för man ska köra till eller från pappan och förskola med barnet.
    Det är inte bara du som ska köra till honom, vill han värna om umgänget kan han åka till dig istället. Dags att sluta curla honom, på alla plan.
  • Norrländskan123
    Anonym (Skumtomte) skrev 2021-10-24 08:11:42 följande:

Det är inte bara du som ska köra till honom, vill han värna om umgänget kan han åka till dig istället. Dags att sluta curla honom, på alla plan.

Vi skjutsar båda två ungefär lika mycket. Har testat säga att jag inte kan men det accepterar inte han. Så för mitt barns skull som jag tycker ska få umgänge med pappan så ställer jag upp. Ställer man inte upp blir man väl anklagad för att försvåra umgänget.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:48:28 följande:

Jag ska from nu kräva det jag har rätt till i underhållsbidrag och bb kommer gå till mig i framtiden.

Vi har delad vårdnad och pappan kommer då barnet är större vilja ha hen mer. Men nu duger det inte. Så han kommer säkerligen ta ut sina pappadagar då. Men just nu är han inte intresserad.

Jo, men du skrev att du "skulle ta tillbaka föräldradagar" om han inte betalade underhåll? Du kan ju inte ta tillbaka dagar som är hans redan?

Bra, ta tag i det så fort som möjligt. Tyvärr lär han väl knorra men bättre ta det nu än senare.. underhållsstödet höjs successivt ju äldre barnet blir.

Hävdar han fortfarande att han inte har råd så får försäkringskassan ta det med honom istället. Ert barn har rätt till försörjning. Stämmer det att han inte har råd (försäkringskassan gör en uträkning baserat på förra årets taxering) så behöver han inte betala hela summan utan försäkringskassan går in och betalar resten, så att du alltid får hela underhållsstödet oberoende av hans betalningsförmåga.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:18:26 följande:
    Vi skjutsar båda två ungefär lika mycket. Har testat säga att jag inte kan men det accepterar inte han. Så för mitt barns skull som jag tycker ska få umgänge med pappan så ställer jag upp. Ställer man inte upp blir man väl anklagad för att försvåra umgänget.
    Vadå "accepterar inte"...? Det är bara att stå fast vid det. Kan du inte så kan du inte! Vill han då umgås så får han hämta hos dig. Varför låter du honom bossa runt dig på det här sättet?? Du ser ju själv att han skiter totalt i att ha nån vettig vuxen relation mellan er, stå upp för dig själv istället för du har inget för det ändå att du försöker vara tillmötesgående.

Och nej, det kallas inte att försvåra umgänget om man har verkliga förhinder. Bra att du tänker på barnets behov, men hen lider inte av att inte träffa pappa nån gång då och då. Snarare måste du se till det långa loppet, att det bästa du kan göra för ert barn är att sätta gränser mot pappan så han lär sig att han inte kan få som han vill genom att bråka, för det kommer han göra tills barnet är myndigt, räkna med det.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:56:06 följande:

Tack för att någon förstår.

Att vara mammaledig och ha en minskad inkomst är inte för en själv. Det är för barnets skull och barnet får inte börja förskola innan ett. Men det kan inte vissa personer se. Pensionen blir sämre. Vabdagarna blir många och inkomstbortfallet blir större. Man gör allt för barnet och ser till att hen har allt som funkar. Är man mammaledig ska man hinna sköta allt i hemmet också för man gör ju inte så mkt med ett barn under 1 år.

Tycker också det borde finnas någon lag som styr vårdnaden. Tex att om man inte tar hand om barnet si och så, så går vårdnaden automatiskt till den förälder som har barnet boende hos sig.

Vi är många som ser att kostnaderna BEROR på barnets existens men skiljer på tyckande och fakta gällande hur man räknar ut underhåll..

Du frågade om du kan begära pengar i efterhand pga att han köpt en skoter. Svaret ör helt enkekt nej, de sakerna har inte med varabsra att göra. Du tog även upp frågan om han inte borde betala mer pga ditt inkomstbortfall och även där är svaret nej, eftersom det räknas som "din" ekonomi/kostnad. Det är hekt enkekt så man räknar.

I verktyget du använde för att räkna ut ubderhållet räknas det dock med genom att man utgår från föräldrarnas överskott. Det är även gjort så att du som boendeförälder har större rätt till bostadsbidrag, eftersom boendekostnad inte räknas in i underhållet.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:18:26 följande:

I lagen står det att boendeföräldern skall bidra med kostnader för umgängesresor "efter förmåga". Med tanke på att du just nu har kraftigt lägre överskott än vad han har (antar jag då jag uppfattat det som att han arbetar) borde han alltså stå för större delen av den kostnaden.

Vanligt är annars att göra som du skriver, att köra ungefär lika mycket. Tex att man kör varannan gång.

Du försvårar inte umgänget genom att säga att han just nu, när du är föräldraledig och har svårare att få ekonomin att gå ihop, helt enkelt får ha umgänge hos er, eller hämta barnet hos dig. Alternativt, om han inte har tillgång till bil, kan han ju betala lite av din bensin.
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-24 08:27:52 följande:

Jo, men du skrev att du "skulle ta tillbaka föräldradagar" om han inte betalade underhåll? Du kan ju inte ta tillbaka dagar som är hans redan?

Bra, ta tag i det så fort som möjligt. Tyvärr lär han väl knorra men bättre ta det nu än senare.. underhållsstödet höjs successivt ju äldre barnet blir.

Hävdar han fortfarande att han inte har råd så får försäkringskassan ta det med honom istället. Ert barn har rätt till försörjning. Stämmer det att han inte har råd (försäkringskassan gör en uträkning baserat på förra årets taxering) så behöver han inte betala hela summan utan försäkringskassan går in och betalar resten, så att du alltid får hela underhållsstödet oberoende av hans betalningsförmåga.

Jag skrev att han skulle ta tillbaks föräldradagar som han fört över till mig, pg a att jag önskade att han betalade ett underhåll.

From nu kommer jag enbart gå efter vad lagar och regler säger och vi kommer även ha samarbetssamtal där det ska skrivas avtal om frågor rörande barnet.
Svar på tråden Tjafs om underhåll