• Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Hej!

Jag är separerad med ett barn på ett år. Då jag och barnets pappa separerade ville jag att han skulle betala underhåll. Efter mycket tjafs och hot om att ta tillbaks föräldradagar gick han med på att betala 1800kr i underhåll (inkl barnbidrag). Han sa att han inte hade råd med mer. Vi skrev ett avtal om detta och han har betalat 1800kr till mig varje månad.

Det som gjorde mig chockad var att han en vecka efter vi skrivit avtal gick och köpte sig en skoter för flera tusen.

Nån som har erfarenhet av detta? Han skulle egentligen ha betalt 2200kr (inkl barnbidrag) ungefär enligt FK beräkningsverktyg. Kan jag begära pengar i efterhand Pga att han säger att han inte har råd men ändå köper en skoter. Trots att vi skrivit avtal. Känner mig lurad.

• Svar på tråden Tjafs om underhåll
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-25 18:34:23 följande:
    Nej det är det inte. Men om jag gör en uträkning på försäkringskassans hemsida tycker jag man ska gå efter den. Oavsett vad barnet kostar. Då slipper man tjafsa utan håller sig till försäkringskassans riktlinjer. Endel är ju experter på att ha låga utgifter för barnen, men det ska inte spela någon roll i detta fall. Eller tycker vissa att man då ska betala tillbaks överskottet till pappan? Samtidigt som jag inte skulle kräva mer pengar av pappan om jag skulle välja att köpa dyra märkeskläder till mitt barn.
    Men varför fortsätter du att tjata om uträkningar? Se bara till att få barnbidraget och lagstadgat underhåll genom försäkringskassan. Sedan släpper du hans ekonomi. Den har du inte med att göra.
  • Norrländskan123
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 15:54:45 följande:

Fast där har de ju dels räknat med basutrustningen för ett spädbarn (och den köpte ni väl medan ni båda bodde ihop, det var väl inte du som betalade för allt - barnvagn, skötbord, spjälsäng o.s.v.?), och dels med en - STOR - inkomstminskning. Det där verkar vara en sida för typ högutbildade hipsterföräldrar. Om du inte tjänar så mycket i vanliga fall, så förlorar du inte särskilt mycket heller. Det är hur-eller-hur inget som pappan ska stå för, nu när ni inte längre bor ihop. Utan klarar du dig inte, så får du gå till soc som alla andra ensamma mammor som inte klarar sig själva. 

Jag har köpt 9/10 grejer med egna pengar redan då vi var tillsammans. Vi hade inte gemensam ekonomi. Jag har haft tur att jag har fått mycket saker från mina vänner och min familj.

Jag vill att underhållet ska betalas ut som försäkringskassans riktlinjer säger.
  • Brumma
    Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-24 09:57:15 följande:

Borde va självklart att man inte kan välja bort ett barn, eller välja att man ska göra och betala mindre än 50% och fortf ha kvar rättigheter. Observera att det bara är män som gör så och tyvärr ofta med kvinnors stöd?

Övertygad om att hade TS skrivit samma trådstart med en pappa som inte träffar barnet mer än som hobby och en mamma som sliter för att få vardagar och ekonomi men istället framfört att hon ville flytta för att kunna få hjälp av morföräldrar eller nåt så hade familjelivsmaffian skrikit högt över pappans rätt att vägra godkänna flytten för hans rätt att vara hobbyfarsa är större än mammans rätt att få hjälp med hela resten av föräldraskapet.

Nejdå, det är inte bara män som gör så..

Man kan ju även hävda att det bara är kvinnor som försvårar umgänget med pappan, vägrar pappan växelvis boende och tex flyttar till annan ort med barnet - men det vore ju dumt att hävda oavsett om det är ens erfarenhet eftersom det alltid finns någon som upplevt annorlunda..

Att uttrycka en "absolut sanning" baserat på egna erfarenheter är inte fakta utan just - åsikter.
  • Brumma
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 15:27:52 följande:

Det där stämmer inte. Underhållet ÄR samma för alla, om man erhåller underhållsstöd från Försäkringskassan. Beloppen lyder:

1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 11 år

1 823 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 15 år

2 223 kronor per månad från och med den månad då barnet har fyllt 15 år.

Sedan kräver Försäkringskassan in så mycket som det går från pappan enligt deras normer. D.v.s. om han har låga inkomster, så behöver han inte betala det belopp som står ovan, utan det fylls ut med skattepengar så att du får det beloppet ändå - för närvarande 1 673 kr eftersom ditt barn är så litet än. 1 673 är dock maxbeloppet Fk kommer att kräva från pappan, oavsett hur mycket han tjänar och oavsett hur rik han är, och oavsett hur mycket du tjänar och hur rik du är.

Vill du ha mer underhåll, så måste du själv driva det privat som ett tvistemål i Tingsrätten. Det GÅR att få mer, men det är sällan det klubbas igenom i Sverige, och i så fall brukar det handla om megarika män - inte en vanlig löntagare. Dessutom blir du tvungen att betala rättegångskostnaderna om du förlorar, så det kan bli väldigt dyrt. 

Vad pappan gör med sina pengar är inte ditt problem, du får som sagt det du ska ha från Försäkringskassan varje månad.

Nej. UNDERHÅLL är inte samma för alla. UnderhållsSTÖD är samma för alla (vilket är de summor du radar upp ovan).

Tanken med att använda försäkringskassan uträknare för underhållsBIDRAG ÄR just för att föräldrar skall komma överens om barnets faktiska kostnader och, precis som TS skriver skall det, förutom barnets kostnader även baseras på föräldrarnas individuella betalningsförmåga.

UnderhållsSTÖD skall användas när den underhållsskyldige föräldern inte har full betalningsförmåga för att komma upp i "minsta summan" (den du radar upp), eller i de fall där föräldrarna inte är överens om underhållsBIDRAGET.

Är man inte överens och boendeförälder anser att underhållsstödet inte är tillräckligt (tex om barnets kostnader är större än "medel") då finns det möjlighet att stämma för högre underhållsbidrag.

Är den underhållsskyldige föräldern "megarik" är det ofta standardtillägg. Det betalas utöver underhållet och finns till för att barnet skall få "guldkant" på tillvaron om en av föräldrarna har en betydande förmögenhet men där boendeföräldern INTE har det.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-25 18:39:24 följande:

Men varför fortsätter du att tjata om uträkningar? Se bara till att få barnbidraget och lagstadgat underhåll genom försäkringskassan. Sedan släpper du hans ekonomi. Den har du inte med att göra.

Det kommer jag göra. Men jag blir så irriterad att man bråkar om underhållsbidraget och hävdar att man absolut inte har råd men ändå köper fordon. För mig går det inte ihop. Ska ska inte vara meningen att en förälder ska ta allt ansvar plus få det jobbigt ekonomiskt för att den andre föräldern inte orkar ta sitt ansvar. Jag blir så less att det ska vara sånna orättvisor men det kommer vi aldrig nånsin komma ifrån.

Jag går vidare nu och släpper det som varit men har lärt mig otroligt mycket och kommer ta med mig det i framtiden. Jag kommer alltid ta fullt ansvar för mitt barn och kommer alltid finnas där för henne.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-25 22:34:45 följande:

Det kommer jag göra. Men jag blir så irriterad att man bråkar om underhållsbidraget och hävdar att man absolut inte har råd men ändå köper fordon. För mig går det inte ihop. Ska ska inte vara meningen att en förälder ska ta allt ansvar plus få det jobbigt ekonomiskt för att den andre föräldern inte orkar ta sitt ansvar. Jag blir så less att det ska vara sånna orättvisor men det kommer vi aldrig nånsin komma ifrån.

Jag går vidare nu och släpper det som varit men har lärt mig otroligt mycket och kommer ta med mig det i framtiden. Jag kommer alltid ta fullt ansvar för mitt barn och kommer alltid finnas där för henne.

Men ser du inte skillnaden mellan att ha en månatlig utgift (underhåll) och en engångskostnad (skotern)? Skotern lär ju inte kosta inköpssumman varje månad, liksom underhållet inte bara betalas en gång för att sedan inte behöva betalas mer.
  • Anonym (XXX)
    Brumma skrev 2021-10-25 22:12:14 följande:
    Nej. UNDERHÅLL är inte samma för alla. UnderhållsSTÖD är samma för alla (vilket är de summor du radar upp ovan).

Tanken med att använda försäkringskassan uträknare för underhållsBIDRAG ÄR just för att föräldrar skall komma överens om barnets faktiska kostnader och, precis som TS skriver skall det, förutom barnets kostnader även baseras på föräldrarnas individuella betalningsförmåga.

UnderhållsSTÖD skall användas när den underhållsskyldige föräldern inte har full betalningsförmåga för att komma upp i "minsta summan" (den du radar upp), eller i de fall där föräldrarna inte är överens om underhållsBIDRAGET.

Är man inte överens och boendeförälder anser att underhållsstödet inte är tillräckligt (tex om barnets kostnader är större än "medel") då finns det möjlighet att stämma för högre underhållsbidrag.

Är den underhållsskyldige föräldern "megarik" är det ofta standardtillägg. Det betalas utöver underhållet och finns till för att barnet skall få "guldkant" på tillvaron om en av föräldrarna har en betydande förmögenhet men där boendeföräldern INTE har det.
    Det är väl klart att föräldrar som är överens kan avtala om hur höga underhåll som helst. Nu pratade vi om de lagstadgade beloppen, som är de som boendeföräldern kan få hjälp av Försäkringskassan att driva in, genom att de betalar ut beloppet till boendeföräldern och kräver umgängesföräldern i efterhand. Det finns rika män som betalar underhåll till exhustrun t.o.m., också i Sverige, trots att barnen är vuxna och utfyttade till och med, jag vet att Leif GW Persson gör det t.ex.. Men det är inget som är LAGSTADGAT, utan det gäller bara så länge som han vill och har lust. 

Har du någon statistik på hur många som har fått ett ökat underhåll (för barn) i rätten, och vilken ekonomi de underhållsskyldiga hade? Jag har nämligen hört att domstolarna är ytterst restriktiva med detta, p.g.a. att det skulle bli ett "förtäckt" underhållsbidrag till exhustrun, och det ska vi inte ha i Sverige för att det ska vara jämställt och även kvinnor ska försörja sig själva, yada yada. Ingen kan ju kontrollera om det extra underhållet verkligen går till barnet, eller om kvinnan lever upp det på sin egen konsumtion (typ springer på krogen när barnet är hos pappan), eller skyller på barnet för att hon själv vill bo i villa, ha bil, åka på skidsemester och sådant som hon inte har råd med annars. 
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-25 23:02:11 följande:

Men ser du inte skillnaden mellan att ha en månatlig utgift (underhåll) och en engångskostnad (skotern)? Skotern lär ju inte kosta inköpssumman varje månad, liksom underhållet inte bara betalas en gång för att sedan inte behöva betalas mer.

Jag ser skillnaden. Tycker ändå det är fel att säga att man inte har råd att betala för sitt barn (den summa som fk?s räkningsverktyg har tagit fram) och sen gå och köpa ett fordon. Men jag kanske ska köpa en ny bil och säga att jag inte har råd med vinterkläder för barnet och säga att han får betala det.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 08:36:47 följande:

Jag ser skillnaden. Tycker ändå det är fel att säga att man inte har råd att betala för sitt barn (den summa som fk?s räkningsverktyg har tagit fram) och sen gå och köpa ett fordon. Men jag kanske ska köpa en ny bil och säga att jag inte har råd med vinterkläder för barnet och säga att han får betala det.

Återigen två olika saker..

Köper du en bil så du inte har råd att köpa vinterkläder är ju det att jämnställa med att han skulle säga att han inte har råd att betala underhåll, alls, den månaden han köper ett fordon.

Så nej, det låter inte som att du ser skillnaden.

Kommer du aldrig någonsin i framtiden köpa ngt dyrt till dig själv? För isåfall kan du ju skita i det och lägga en högre del av barnets kostnader på dig istället? Varje månad..
  • Brumma
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-26 08:18:55 följande:

Det är väl klart att föräldrar som är överens kan avtala om hur höga underhåll som helst. Nu pratade vi om de lagstadgade beloppen, som är de som boendeföräldern kan få hjälp av Försäkringskassan att driva in, genom att de betalar ut beloppet till boendeföräldern och kräver umgängesföräldern i efterhand. Det finns rika män som betalar underhåll till exhustrun t.o.m., också i Sverige, trots att barnen är vuxna och utfyttade till och med, jag vet att Leif GW Persson gör det t.ex.. Men det är inget som är LAGSTADGAT, utan det gäller bara så länge som han vill och har lust. 

Har du någon statistik på hur många som har fått ett ökat underhåll (för barn) i rätten, och vilken ekonomi de underhållsskyldiga hade? Jag har nämligen hört att domstolarna är ytterst restriktiva med detta, p.g.a. att det skulle bli ett "förtäckt" underhållsbidrag till exhustrun, och det ska vi inte ha i Sverige för att det ska vara jämställt och även kvinnor ska försörja sig själva, yada yada. Ingen kan ju kontrollera om det extra underhållet verkligen går till barnet, eller om kvinnan lever upp det på sin egen konsumtion (typ springer på krogen när barnet är hos pappan), eller skyller på barnet för att hon själv vill bo i villa, ha bil, åka på skidsemester och sådant som hon inte har råd med annars. 

Fast försäkringskassans räkningsapp har ju inget med underhållsstödet att göra, utan handlar just om underhållsbidrag. Det ÄR lagstadgat men summan skall man komma fram till själv och den har inget med summan för underhållsstödet att göra. Försäkringskassan driver inte in underhållsbidrag.

Nej, jag har ingen statistik och som jag skrivit till TS behöver hon troligen visa att barnet kostar MER än "medel" för att kunna stämma på underhåll. Personligen kan jag tycka att underhållsstödet är fullt tillräckligt, med tanke på att de allra flesta boendeföräldrar beräknas kunna lägga samma summa.

Gällande standardtillägget behöver det inte betalas ut som ett "utökat underhåll" utan, för att det skall gå just till barnet och inte boendeföräldern, det kan tex användas genom att underhållsföräldern betalar en dyr hobby, eller går med barnet och köper märkeskläder, betalar språkresa osv. Så de pengarna är öronmärkta barnet. Underhållsstöd/bidrag är däremot inte öronmärkta pengar.
Svar på tråden Tjafs om underhåll