• Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Hej!

Jag är separerad med ett barn på ett år. Då jag och barnets pappa separerade ville jag att han skulle betala underhåll. Efter mycket tjafs och hot om att ta tillbaks föräldradagar gick han med på att betala 1800kr i underhåll (inkl barnbidrag). Han sa att han inte hade råd med mer. Vi skrev ett avtal om detta och han har betalat 1800kr till mig varje månad.

Det som gjorde mig chockad var att han en vecka efter vi skrivit avtal gick och köpte sig en skoter för flera tusen.

Nån som har erfarenhet av detta? Han skulle egentligen ha betalt 2200kr (inkl barnbidrag) ungefär enligt FK beräkningsverktyg. Kan jag begära pengar i efterhand Pga att han säger att han inte har råd men ändå köper en skoter. Trots att vi skrivit avtal. Känner mig lurad.

• Svar på tråden Tjafs om underhåll
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-23 22:52:03 följande:

Underhåll betalas månadsvis. En skoter är en engångssumma..

Du har fortfarande inte kommit med en bra förklaring till varför han skulle betala mer än vad ert barn kostar? Eller tänker du att du själv sen inte skall bidra till barnets försörjning?

Det om något känns väl som en konstig inställning?

Som jag skrev. Jag gjorde en beräkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllde i min lön och hans lön, våra utgifter och inkomster. Fick ut att underhållet han skulle betala var 1800 kr utan barnbidrag. Han betalar nu knappt 1200kr utan barnbidrag.

Varför ska jag ha ut hälften av min lön för att han vägrar vara pappaledig? Barnet kan inte börja förskolan innan 1 år. Varför ska jag vara den som tar allt ansvar för barnet när pappan knappt vill vara med barnet? Det är mina frågor.
  • Anonym (Kåpan)

Man kan inte bara räkna förbrukningsvarorna när man avgör vad barn kostar. Mamman behöver större bostad, ev andra transportmedel etc för att få ihop en normal levnadsstandard med barnet på heltid. Sånt som pappan slipper för att han kan välja att strunta i barnet och leva som om han inte hade nåt.

Hela barnbidraget och miniminivå på UB till mamman. Det är en rättighet.

• Anonym (Kåpan)
    Anonym (123) skrev 2021-10-23 22:51:58 följande:

Han har faktiskt ett liv utanför dig och din barnbubbla. Han får köpa precis vad han vill, det angår inte dig.

Familjeliv är ofta helt obegripligt. Knökfullt med folk som hävdar mäns alla rättigheter i föräldraskap (inklusive rätten att skita i barnet) medan kvinnor bara har skyldigheter.

Hälften av de faktiska kostnaderna och hälften av det praktiska arbetet och ansvaret var. Uppfyller någon part inte det borde bli av med vårdnad direkt.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 23:03:21 följande:
    Som jag skrev. Jag gjorde en beräkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllde i min lön och hans lön, våra utgifter och inkomster. Fick ut att underhållet han skulle betala var 1800 kr utan barnbidrag. Han betalar nu knappt 1200kr utan barnbidrag.

Varför ska jag ha ut hälften av min lön för att han vägrar vara pappaledig? Barnet kan inte börja förskolan innan 1 år. Varför ska jag vara den som tar allt ansvar för barnet när pappan knappt vill vara med barnet? Det är mina frågor.
    För att du har valt en oengagerad pappa till ditt barn. Du behöver inte ens räkna på dina och hans utgifter. Gå genom försäkringskassan så får du ju typ 1800 + barnbidrag. Du gör det krångligt för dig. När barnet är så litet har det inga höga kostnader så du kommer inte få igenom högre än så.
  • Brumma

Det problemet (med att han betalar för lite) har du ju fått flera svar på här hur du åtgärdar.

Tja, för att, hur orättvist det än kan kännas kan man inte tvinga en förälder att faktiskt vara med sitt barn. Det som däremot ÄR lagfört är att båda föräldrarna skall bidra till barnets försörjning. Där står ÄVEN med, i lagen, att den underhållsskyldige föräldern fullgjort sin del av försörjningen när underhåll är betalt. Detta underhåll kan bestämmas på olika sätt om föräldrarna inte lever tillsammans - tex genom överenskommelse (vilket ni har), genom försäkringskassan som då betalar ut underhållsstöd till boendeföräldern och kräver in betalning från den andra föräldern, eller genom dom om underhållsbidrag.

Eftersom ni HAR en överenskommelse har pappan, enligt lag, inte gjort något fel. Däremot kan du nu, när du vet att 1673:- är "lägstabelopp" du kan kräva som boendeförälder (man kan naturligtvis välja lägre, därav attpappan inte gjort något lagligt fel genom att betala det ni kommit överens om) meddela pappan att ni hädanefter tar underhållet genom försäkringskassan. Du har även fått veta här att du har rätt till hela barnbidraget så samtidigt meddelar du även att du kommer begära hela barnbidraget från och med nu. Sedan kontaktar du försäkringskassan och begär underhållsstöd samt hela barnbidraget.

Frågade tidigare om du har enskild vårdnad? Om om ja, hur du tänkt du skall kunna "ta tillbaka" föräldradagar? Och om inte, varför han har föräldradagar om han inte tänkt vara föräldraledig.
  • Anonym (Teddy)

Men varför betalar han bara 1200 om ni kom överens om annat?
  • Norrländskan123
    Anonym (Teddy) skrev 2021-10-24 00:06:29 följande:

Men varför betalar han bara 1200 om ni kom överens om annat?

Han hävdade att han inte hade råd med mer och hotade med vissa saker om han skulle bli tvungen att betala mer. För att vi skulle kunna haven någorlunda bra relation var jag dum nog att gå med på det.
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-23 23:28:01 följande:

Det problemet (med att han betalar för lite) har du ju fått flera svar på här hur du åtgärdar.

Tja, för att, hur orättvist det än kan kännas kan man inte tvinga en förälder att faktiskt vara med sitt barn. Det som däremot ÄR lagfört är att båda föräldrarna skall bidra till barnets försörjning. Där står ÄVEN med, i lagen, att den underhållsskyldige föräldern fullgjort sin del av försörjningen när underhåll är betalt. Detta underhåll kan bestämmas på olika sätt om föräldrarna inte lever tillsammans - tex genom överenskommelse (vilket ni har), genom försäkringskassan som då betalar ut underhållsstöd till boendeföräldern och kräver in betalning från den andra föräldern, eller genom dom om underhållsbidrag.

Eftersom ni HAR en överenskommelse har pappan, enligt lag, inte gjort något fel. Däremot kan du nu, när du vet att 1673:- är "lägstabelopp" du kan kräva som boendeförälder (man kan naturligtvis välja lägre, därav attpappan inte gjort något lagligt fel genom att betala det ni kommit överens om) meddela pappan att ni hädanefter tar underhållet genom försäkringskassan. Du har även fått veta här att du har rätt till hela barnbidraget så samtidigt meddelar du även att du kommer begära hela barnbidraget från och med nu. Sedan kontaktar du försäkringskassan och begär underhållsstöd samt hela barnbidraget.

Frågade tidigare om du har enskild vårdnad? Om om ja, hur du tänkt du skall kunna "ta tillbaka" föräldradagar? Och om inte, varför han har föräldradagar om han inte tänkt vara föräldraledig.

Jag ska from nu kräva det jag har rätt till i underhållsbidrag och bb kommer gå till mig i framtiden.

Vi har delad vårdnad och pappan kommer då barnet är större vilja ha hen mer. Men nu duger det inte. Så han kommer säkerligen ta ut sina pappadagar då. Men just nu är han inte intresserad.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:45:57 följande:
    Han hävdade att han inte hade råd med mer och hotade med vissa saker om han skulle bli tvungen att betala mer. För att vi skulle kunna haven någorlunda bra relation var jag dum nog att gå med på det.
    Saker som vadå? På måndag kontaktar du Fk och kräver ut det du har rätt till, och ser till att flytta över barnbidraget till dig.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-23 23:21:02 följande:

För att du har valt en oengagerad pappa till ditt barn. Du behöver inte ens räkna på dina och hans utgifter. Gå genom försäkringskassan så får du ju typ 1800 + barnbidrag. Du gör det krångligt för dig. När barnet är så litet har det inga höga kostnader så du kommer inte få igenom högre än så.

Jag valde en pappa som innan barnet var fött visade stort engagemang. Då barnet föddes visade han ungefär noll i engagemang.

Jag kommer gå genom försäkringskassan i framtiden och stå upp för dom rättigheterna jag har enligt lag.fram tills nu har jag värnat om att relationen ska vara bra men hur man än gör så får man skit tillbaks.
Svar på tråden Tjafs om underhåll