Norrländskan123 skrev 2021-10-23 23:03:21 följande:
Som jag skrev. Jag gjorde en beräkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllde i min lön och hans lön, våra utgifter och inkomster. Fick ut att underhållet han skulle betala var 1800 kr utan barnbidrag. Han betalar nu knappt 1200kr utan barnbidrag.
Varför ska jag ha ut hälften av min lön för att han vägrar vara pappaledig? Barnet kan inte börja förskolan innan 1 år. Varför ska jag vara den som tar allt ansvar för barnet när pappan knappt vill vara med barnet? Det är mina frågor.
Det problemet (med att han betalar för lite) har du ju fått flera svar på här hur du åtgärdar.
Tja, för att, hur orättvist det än kan kännas kan man inte tvinga en förälder att faktiskt vara med sitt barn. Det som däremot ÄR lagfört är att båda föräldrarna skall bidra till barnets försörjning. Där står ÄVEN med, i lagen, att den underhållsskyldige föräldern fullgjort sin del av försörjningen när underhåll är betalt. Detta underhåll kan bestämmas på olika sätt om föräldrarna inte lever tillsammans - tex genom överenskommelse (vilket ni har), genom försäkringskassan som då betalar ut underhållsstöd till boendeföräldern och kräver in betalning från den andra föräldern, eller genom dom om underhållsbidrag.
Eftersom ni HAR en överenskommelse har pappan, enligt lag, inte gjort något fel. Däremot kan du nu, när du vet att 1673:- är "lägstabelopp" du kan kräva som boendeförälder (man kan naturligtvis välja lägre, därav attpappan inte gjort något lagligt fel genom att betala det ni kommit överens om) meddela pappan att ni hädanefter tar underhållet genom försäkringskassan. Du har även fått veta här att du har rätt till hela barnbidraget så samtidigt meddelar du även att du kommer begära hela barnbidraget från och med nu. Sedan kontaktar du försäkringskassan och begär underhållsstöd samt hela barnbidraget.
Frågade tidigare om du har enskild vårdnad? Om om ja, hur du tänkt du skall kunna "ta tillbaka" föräldradagar? Och om inte, varför han har föräldradagar om han inte tänkt vara föräldraledig.