• Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Hej!

Jag är separerad med ett barn på ett år. Då jag och barnets pappa separerade ville jag att han skulle betala underhåll. Efter mycket tjafs och hot om att ta tillbaks föräldradagar gick han med på att betala 1800kr i underhåll (inkl barnbidrag). Han sa att han inte hade råd med mer. Vi skrev ett avtal om detta och han har betalat 1800kr till mig varje månad.

Det som gjorde mig chockad var att han en vecka efter vi skrivit avtal gick och köpte sig en skoter för flera tusen.

Nån som har erfarenhet av detta? Han skulle egentligen ha betalt 2200kr (inkl barnbidrag) ungefär enligt FK beräkningsverktyg. Kan jag begära pengar i efterhand Pga att han säger att han inte har råd men ändå köper en skoter. Trots att vi skrivit avtal. Känner mig lurad.

• Svar på tråden Tjafs om underhåll
  • Anonym (XXX)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-22 14:43:07 följande:

När jag räknade ut på fks hemsida om underhåll fick jag summan 1800 utan barnbidrag. Vi får halva bb var.

Underhåll är ju inte samma summa för alla utan det baseras ju på inkomster och utgifter. Jag har varit mammaledig nu med en inkomst på ca 10.000kr varav mer än hälften går till hyra. Jag har fått vända kronorna för att få det att gå ihop. Medans pappan lever livet med nya motorfordon och vägrar vara pappaledig för han har inte råd.

Det där stämmer inte. Underhållet ÄR samma för alla, om man erhåller underhållsstöd från Försäkringskassan. Beloppen lyder:

1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 11 år
    1 823 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 15 år
    2 223 kronor per månad från och med den månad då barnet har fyllt 15 år.

Sedan kräver Försäkringskassan in så mycket som det går från pappan enligt deras normer. D.v.s. om han har låga inkomster, så behöver han inte betala det belopp som står ovan, utan det fylls ut med skattepengar så att du får det beloppet ändå - för närvarande 1 673 kr eftersom ditt barn är så litet än. 1 673 är dock maxbeloppet Fk kommer att kräva från pappan, oavsett hur mycket han tjänar och oavsett hur rik han är, och oavsett hur mycket du tjänar och hur rik du är.

Vill du ha mer underhåll, så måste du själv driva det privat som ett tvistemål i Tingsrätten. Det GÅR att få mer, men det är sällan det klubbas igenom i Sverige, och i så fall brukar det handla om megarika män - inte en vanlig löntagare. Dessutom blir du tvungen att betala rättegångskostnaderna om du förlorar, så det kan bli väldigt dyrt. 

Vad pappan gör med sina pengar är inte ditt problem, du får som sagt det du ska ha från Försäkringskassan varje månad.
  • Anonym (XXX)
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-22 14:48:15 följande:
    Det betyder inte att ditt ex och du ska ha lika mycket pengar. Underhållet baseras då på BARNETS kostnader och ditt lilla bara kostar inte mer. Dina egna utgifter är helt irrelevanta.
    Stämmer. I Sverige är det väldigt sällan underhåll beviljas till exhustrun, och då ska det vara efter ett långt äktenskap då kvinnan varit hemmafru och mannen gjort supermegakarriär, ungefär. Det händer så gott som aldrig nuförtiden, trots att det finns kvar som en möjlighet i lagboken. TS skriver heller inget om äktenskap, och var de inte gifta så faller detta helt.  
  • Anonym (XXX)
    Friger skrev 2021-10-22 20:21:16 följande:

Klart är att du har rätt till mer underhåll.

Som vaktmästaren sa. Försäkringskassans gräns är den nedre gränsen för vad du har rätt till. Sannolikt är det mer.

Det finns två olika namn på det hela.

Underhållsstöd - Det du får från försäkringskassan. Fast belopp. Enklast men den absoluta botten.

Underhållsbidrag - Det pappan betalar ut om ni kommer överens eller om du stämmer honom i domstol. Underhållsstödet räknas ut genom att man tar fram vad barnet kostar. Sedan delar ni barnets kostnader med hänsyn vilka förutsättningar ni har.

Barn är i regel påtagligt dyrare än vad man får från försäkringskassan.

Fast det är ju inte heller meningen att umgängesföräldern (eller umgängesföräldern+Försäkringskassan), ska stå för barnets samtliga kostnader. Det är lite oroande att det verkar finnas så många - förmodligen mest kvinnor - som räknar med det. Även boendeföräldern - oavsett om det är mamman eller pappan - har naturligtvis försörjningsskyldighet för sitt/sina barn. Klarar man inte det inom skäliga normer, så får man gå till socialen.Det är INTE boendeföräldern som ska täcka upp, när han eller hon väl har erlagt det lagenliga underhållet.
  • Anonym (XXX)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:05:09 följande:
    Nej barnet har inga speciella behov. Jag får ihop min ekonomi men det blir plus minus noll ungefär nu när jag är mammaledig. Man räknar med att ett barn från 0-4 år kostar ca 4000kr i månaden utslaget per ett år. Här räknar man med alla kostnader från spjälsäng, blöjor, mat, kläder och förbrukningsvaror.

Man räknar med att ett barn kostar 1 780 000 kr tills dom är 18 år vilket blir en månadskostnad på ca 8000kr om man slår ut det på alla månader under livstiden.

seb.se/privat/livet/att-skaffa-barn/sa-paverkar-ett-barn-ekonomin
    Fast där har de ju dels räknat med basutrustningen för ett spädbarn (och den köpte ni väl medan ni båda bodde ihop, det var väl inte du som betalade för allt - barnvagn, skötbord, spjälsäng o.s.v.?), och dels med en - STOR - inkomstminskning. Det där verkar vara en sida för typ högutbildade hipsterföräldrar. Om du inte tjänar så mycket i vanliga fall, så förlorar du inte särskilt mycket heller. Det är hur-eller-hur inget som pappan ska stå för, nu när ni inte längre bor ihop. Utan klarar du dig inte, så får du gå till soc som alla andra ensamma mammor som inte klarar sig själva. 
  • Anonym (XXX)

...och i den, högre, summan som du angav nu, ingick det ju även:

"Extranöjen, presenter, vinter- och sommarsemester samt två språkresor"

Det är ju inga kostnader som du har NU, och inte heller när barnen är i tonåren kan du KRÄVA att pappan ska betala hälften av två språkresor, om han inte tycker att de är viktiga. Min exman betalade inte en krona, inte ens fickpengar, när jag skickade min dotter till Goethe-institutet i en tysk stad en sommar. Det tycker jag var dåligt, men det är inget man kan blanda in domstolar, advokater eller Försäkringskassan i...

• Anonym (XXX)
    Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-23 23:16:43 följande:
    Familjeliv är ofta helt obegripligt. Knökfullt med folk som hävdar mäns alla rättigheter i föräldraskap (inklusive rätten att skita i barnet) medan kvinnor bara har skyldigheter.

Hälften av de faktiska kostnaderna och hälften av det praktiska arbetet och ansvaret var. Uppfyller någon part inte det borde bli av med vårdnad direkt.
    ...och det skulle ur barnperspektivet vara det bästa, menar du? Att kanske förlora sin ena förälder helt?

Däremot tror jag att det är bra om man sätter sig ner och kommer överens om sådana saker, innan man skaffar barnen. Och att man vid det tillfället även pratar om, hur man ska göra om man går isär. Visst, när man är tokkär kan man inte tänka sig att den dagen kommer att komma - men de flesta som gifter sig idag, skriver ändå ett äktenskapsförord. Och kan man göra DET, så kan man även göra ett avtal (ja kanske inte skriftligt då) om, hur man ska dela på föräldraskapet om man skulle gå isär. Sedan måste man ändå alltid räkna med, att förutsättningarna kan ändras. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (123) skrev 2021-10-24 10:49:31 följande:
    "Familjelivsmaffian skrikit högt"? 
    Är det vad du kallar medlemmar som upplyser om vilka lagar som gäller?
    Jag håller med, vi upplyser ju bara om de regler som faktiskt gäller. Och angående att flytta med barnen utan den andra förälderns godkännande, så ska vi vara glada för att det inte går. Det skulle bara spela dom kvinnor (och ibland män) i händerna, som vill ta ifrån sitt ex barnen som hämnd för att ha blivit lämnade, kanske ratade för en ny partner.
  • Anonym (Skumtomte)
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 16:30:47 följande:
    Jag håller med, vi upplyser ju bara om de regler som faktiskt gäller. Och angående att flytta med barnen utan den andra förälderns godkännande, så ska vi vara glada för att det inte går. Det skulle bara spela dom kvinnor (och ibland män) i händerna, som vill ta ifrån sitt ex barnen som hämnd för att ha blivit lämnade, kanske ratade för en ny partner.
    Precis. Det finns ju en tråd som startades för några dagar sedan med exakt det upplägget. En kvinna som vill flytta 40 mil för att hon är sur på exet att han gjort slut så hon måste flytta ut.
  • Norrländskan123
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 15:58:40 följande:

...och i den, högre, summan som du angav nu, ingick det ju även:

"Extranöjen, presenter, vinter- och sommarsemester samt två språkresor"

Det är ju inga kostnader som du har NU, och inte heller när barnen är i tonåren kan du KRÄVA att pappan ska betala hälften av två språkresor, om han inte tycker att de är viktiga. Min exman betalade inte en krona, inte ens fickpengar, när jag skickade min dotter till Goethe-institutet i en tysk stad en sommar. Det tycker jag var dåligt, men det är inget man kan blanda in domstolar, advokater eller Försäkringskassan i...

Nej det är det inte. Men om jag gör en uträkning på försäkringskassans hemsida tycker jag man ska gå efter den. Oavsett vad barnet kostar. Då slipper man tjafsa utan håller sig till försäkringskassans riktlinjer. Endel är ju experter på att ha låga utgifter för barnen, men det ska inte spela någon roll i detta fall. Eller tycker vissa att man då ska betala tillbaks överskottet till pappan? Samtidigt som jag inte skulle kräva mer pengar av pappan om jag skulle välja att köpa dyra märkeskläder till mitt barn.
  • Norrländskan123
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 16:21:10 följande:

...och det skulle ur barnperspektivet vara det bästa, menar du? Att kanske förlora sin ena förälder helt?

Däremot tror jag att det är bra om man sätter sig ner och kommer överens om sådana saker, innan man skaffar barnen. Och att man vid det tillfället även pratar om, hur man ska göra om man går isär. Visst, när man är tokkär kan man inte tänka sig att den dagen kommer att komma - men de flesta som gifter sig idag, skriver ändå ett äktenskapsförord. Och kan man göra DET, så kan man även göra ett avtal (ja kanske inte skriftligt då) om, hur man ska dela på föräldraskapet om man skulle gå isär. Sedan måste man ändå alltid räkna med, att förutsättningarna kan ändras. 

Att förlora vårdnaden betyder inte att man förlorar umgänge.
Svar på tråden Tjafs om underhåll