Norrländskan123 skrev 2021-10-22 14:43:07 följande:
När jag räknade ut på fks hemsida om underhåll fick jag summan 1800 utan barnbidrag. Vi får halva bb var.
Underhåll är ju inte samma summa för alla utan det baseras ju på inkomster och utgifter. Jag har varit mammaledig nu med en inkomst på ca 10.000kr varav mer än hälften går till hyra. Jag har fått vända kronorna för att få det att gå ihop. Medans pappan lever livet med nya motorfordon och vägrar vara pappaledig för han har inte råd.
Det där stämmer inte. Underhållet ÄR samma för alla, om man erhåller underhållsstöd från Försäkringskassan. Beloppen lyder:
1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 11 år
1 823 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 15 år
2 223 kronor per månad från och med den månad då barnet har fyllt 15 år.
Sedan kräver Försäkringskassan in så mycket som det går från pappan enligt deras normer. D.v.s. om han har låga inkomster, så behöver han inte betala det belopp som står ovan, utan det fylls ut med skattepengar så att du får det beloppet ändå - för närvarande 1 673 kr eftersom ditt barn är så litet än. 1 673 är dock maxbeloppet Fk kommer att kräva från pappan, oavsett hur mycket han tjänar och oavsett hur rik han är, och oavsett hur mycket du tjänar och hur rik du är.
Vill du ha mer underhåll, så måste du själv driva det privat som ett tvistemål i Tingsrätten. Det GÅR att få mer, men det är sällan det klubbas igenom i Sverige, och i så fall brukar det handla om megarika män - inte en vanlig löntagare. Dessutom blir du tvungen att betala rättegångskostnaderna om du förlorar, så det kan bli väldigt dyrt.
Vad pappan gör med sina pengar är inte ditt problem, du får som sagt det du ska ha från Försäkringskassan varje månad.