• Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Hej!

Jag är separerad med ett barn på ett år. Då jag och barnets pappa separerade ville jag att han skulle betala underhåll. Efter mycket tjafs och hot om att ta tillbaks föräldradagar gick han med på att betala 1800kr i underhåll (inkl barnbidrag). Han sa att han inte hade råd med mer. Vi skrev ett avtal om detta och han har betalat 1800kr till mig varje månad.

Det som gjorde mig chockad var att han en vecka efter vi skrivit avtal gick och köpte sig en skoter för flera tusen.

Nån som har erfarenhet av detta? Han skulle egentligen ha betalt 2200kr (inkl barnbidrag) ungefär enligt FK beräkningsverktyg. Kan jag begära pengar i efterhand Pga att han säger att han inte har råd men ändå köper en skoter. Trots att vi skrivit avtal. Känner mig lurad.

• Svar på tråden Tjafs om underhåll
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 08:36:47 följande:
    Jag ser skillnaden. Tycker ändå det är fel att säga att man inte har råd att betala för sitt barn (den summa som fk?s räkningsverktyg har tagit fram) och sen gå och köpa ett fordon. Men jag kanske ska köpa en ny bil och säga att jag inte har råd med vinterkläder för barnet och säga att han får betala det.
    Du skriver gång på gång att du förstår men fortsätter ändå att tjattra om orättvisor, skotrar och vabb. Betalar pappan underhållet ( 1700 ) så anser man att han bidrar med sin del oavsett om han köper en ny skoter i månaden. Att du betalt större delen av spädbarnsutrustningen när ni var tillsammans är inget du kan kräva kompensation för i efterhand.
  • Norrländskan123

Vill tillägga att det står på försäkringskassans hemsida att den förälder som tjänar mer ska bidra mer till barnets kostnader. som jag förstår det av dom flesta här så tycker ni det är rimligt att pappan som har ut 25000kr ska betala samma summa för barnet som jag, som har ut drygt 10000kr i månaden.

Så klart kommer jag inte kräva pengar i efterhand, jag har själv gått med på ett avtal men hade inte kunskaperna jag har nu.

Barnbidraget kommer gå till mig. Han kommer att få betala underhållsbidrag eller så ansöker jag om underhållsstöd. Sen löser sig resten förhoppningsvis. Har han barnet mer än 5 dygn på rad eller totalt 6 dygn i månaden så kommer han få göra avdrag med 1/40 per dygn. Då går vi efter regler och lagar och det blir inget ner tjafs.

Det betyder inte att jag ska behöva så för hennes kostnader hos pappan utan har han en skyldighet att se till att hon har det hon behöver hos honom. Kläder kommer jag skicka med., men förbrukningsvaror och mat får han fixa själv.

• Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 17:06:12 följande:

Vill tillägga att det står på försäkringskassans hemsida att den förälder som tjänar mer ska bidra mer till barnets kostnader. som jag förstår det av dom flesta här så tycker ni det är rimligt att pappan som har ut 25000kr ska betala samma summa för barnet som jag, som har ut drygt 10000kr i månaden.

Så klart kommer jag inte kräva pengar i efterhand, jag har själv gått med på ett avtal men hade inte kunskaperna jag har nu.

Barnbidraget kommer gå till mig. Han kommer att få betala underhållsbidrag eller så ansöker jag om underhållsstöd. Sen löser sig resten förhoppningsvis. Har han barnet mer än 5 dygn på rad eller totalt 6 dygn i månaden så kommer han få göra avdrag med 1/40 per dygn. Då går vi efter regler och lagar och det blir inget ner tjafs.

Det betyder inte att jag ska behöva så för hennes kostnader hos pappan utan har han en skyldighet att se till att hon har det hon behöver hos honom. Kläder kommer jag skicka med., men förbrukningsvaror och mat får han fixa själv.

Men ditt barn kostar inte mer än 1700+1700+1250 kr i månaden, så vilka kostnader fiskar du efter!
  • Fliselisan

Har inte läst allt som skrivits men börja med att begära att barnbidraget kommer till dig, då barnet bara bor där.

Om du får 1250 i barnbidrag, pappan betalar 1800kr så måste du tänka att du också lägger till 1800 till denna summa, vilket täcker mycket av ett barns behov.

Om barnets pappa betalar underhållsbidrag så har han fullgjort sin plikt. Även om det sticker i dina ögon att du är den som måste vabba och ta ut föräldraledighet osv så har du ingen rätt att få mer pengar för detta. Strunta i hans snöskotrar och saker han köper. Att betala 1800 i månaden suger men är ännu värre att inte umgås med sitt barn.

Ja, du behöver troligen en större lägenhet då du har barnet, har högre matkostnader osv. Vänta bara tills barnet blir större och allt kostar ännu mer. Men du kan fortfarande inte kräva mer av pappan.

Tänk istället på allt du vinner som förälder i kontakten med ditt barn. Allt går inte att mäta i pengar.

• Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-26 18:04:59 följande:

Men ditt barn kostar inte mer än 1700+1700+1250 kr i månaden, så vilka kostnader fiskar du efter!

Jag vill barnbidrag och underhåll till mitt mat ska vara precis enligt dom lagar och regler som försäkringskassan säger.
  • Norrländskan123
    Fliselisan skrev 2021-10-26 18:24:14 följande:

Har inte läst allt som skrivits men börja med att begära att barnbidraget kommer till dig, då barnet bara bor där.

Om du får 1250 i barnbidrag, pappan betalar 1800kr så måste du tänka att du också lägger till 1800 till denna summa, vilket täcker mycket av ett barns behov.

Om barnets pappa betalar underhållsbidrag så har han fullgjort sin plikt. Även om det sticker i dina ögon att du är den som måste vabba och ta ut föräldraledighet osv så har du ingen rätt att få mer pengar för detta. Strunta i hans snöskotrar och saker han köper. Att betala 1800 i månaden suger men är ännu värre att inte umgås med sitt barn.

Ja, du behöver troligen en större lägenhet då du har barnet, har högre matkostnader osv. Vänta bara tills barnet blir större och allt kostar ännu mer. Men du kan fortfarande inte kräva mer av pappan.

Tänk istället på allt du vinner som förälder i kontakten med ditt barn. Allt går inte att mäta i pengar.

Så du tycker att jag med en inkomst på drygt 10000 ska bidra med exakt samma summa till vårt barn som pappan som har nästan 30000? Så säger inte försäkringskassan. Man bidrar utefter sina inkomster.

Jag skulle inte byta bort tiden mot mitt barn mot något annat. Jag värdesätter det. Men då det ska tjorva och hotas pg a olika orsaker så ser jag helst att allt går korrekt till utifrån dom lagar och regler som finns. Då kan inte pappan komma med undanflykter.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 18:33:36 följande:
    Jag vill barnbidrag och underhåll till mitt mat ska vara precis enligt dom lagar och regler som försäkringskassan säger.
    Hur mycket anser du att din ettåring kostar i snitt per månad? Om du själv inte bidrar med en enda krona är underhållet som du får ( genom försäkringskassan om ni ej kommer överens ) och barnbidraget 2950 kr. Bidrar du själv med 1/3 av det pappan gör har du 3550 kr. HUR ska du motivera att din ettåring kostar mer än så? I reell kostnad.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-26 18:52:32 följande:

Hur mycket anser du att din ettåring kostar i snitt per månad? Om du själv inte bidrar med en enda krona är underhållet som du får ( genom försäkringskassan om ni ej kommer överens ) och barnbidraget 2950 kr. Bidrar du själv med 1/3 av det pappan gör har du 3550 kr. HUR ska du motivera att din ettåring kostar mer än så? I reell kostnad.

Jag har gjort uträkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllt i kostnader för barnet och våra inkomster och utgifter. Det är min motivering.
Svar på tråden Tjafs om underhåll