• Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Hej!

Jag är separerad med ett barn på ett år. Då jag och barnets pappa separerade ville jag att han skulle betala underhåll. Efter mycket tjafs och hot om att ta tillbaks föräldradagar gick han med på att betala 1800kr i underhåll (inkl barnbidrag). Han sa att han inte hade råd med mer. Vi skrev ett avtal om detta och han har betalat 1800kr till mig varje månad.

Det som gjorde mig chockad var att han en vecka efter vi skrivit avtal gick och köpte sig en skoter för flera tusen.

Nån som har erfarenhet av detta? Han skulle egentligen ha betalt 2200kr (inkl barnbidrag) ungefär enligt FK beräkningsverktyg. Kan jag begära pengar i efterhand Pga att han säger att han inte har råd men ändå köper en skoter. Trots att vi skrivit avtal. Känner mig lurad.

• Svar på tråden Tjafs om underhåll
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-24 08:38:25 följande:

Vi är många som ser att kostnaderna BEROR på barnets existens men skiljer på tyckande och fakta gällande hur man räknar ut underhåll..

Du frågade om du kan begära pengar i efterhand pga att han köpt en skoter. Svaret ör helt enkekt nej, de sakerna har inte med varabsra att göra. Du tog även upp frågan om han inte borde betala mer pga ditt inkomstbortfall och även där är svaret nej, eftersom det räknas som "din" ekonomi/kostnad. Det är hekt enkekt så man räknar.

I verktyget du använde för att räkna ut ubderhållet räknas det dock med genom att man utgår från föräldrarnas överskott. Det är även gjort så att du som boendeförälder har större rätt till bostadsbidrag, eftersom boendekostnad inte räknas in i underhållet.

Jag borde väl egentligen ansökt om underhållsstöd utöver underhållsbidrag men det kan man bara göra en månad bak i tiden så det känns ju inte lönt nu. Det är som det är och jag har lärt mig av mina misstag och min önskan att vara tillmötesgående och ha en bra relation med pappan. Ibland är det bättre att ha så lite kontakt som möjligt.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:59:36 följande:
    Jag skrev att han skulle ta tillbaks föräldradagar som han fört över till mig, pg a att jag önskade att han betalade ett underhåll.

From nu kommer jag enbart gå efter vad lagar och regler säger och vi kommer även ha samarbetssamtal där det ska skrivas avtal om frågor rörande barnet.
    Det har han tyvärr ingen skyldighet att göra så räkna med att aldrig få tillbaka dem. Men bra att du ska börja kräva dina rättigheter iaf.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:59:36 följande:

Jag skrev att han skulle ta tillbaks föräldradagar som han fört över till mig, pg a att jag önskade att han betalade ett underhåll.

From nu kommer jag enbart gå efter vad lagar och regler säger och vi kommer även ha samarbetssamtal där det ska skrivas avtal om frågor rörande barnet.

Bra.

Hoppas han går med på samarbetssamtal, det är ett bra ställe att få hjälp på.

Skall ni skriva umgängesavtal så är det bra att tänka långt framåt, eller skriva för kortare perioder kanske. Ha med hur ni skall dela upp jul, lov, sommarsemester osv. Gärna hur umgängesresor skall skötas framåt (vi hade så att en förälder lämnade och en hämtade). Förhoooningsvis får ni en bättre relation i framtiden och då kan man avvika från scheman och beatämmelser men har man ingen fungerande relation är det bra att ha något att hänvisa till.
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-24 09:13:19 följande:

Bra.

Hoppas han går med på samarbetssamtal, det är ett bra ställe att få hjälp på.

Skall ni skriva umgängesavtal så är det bra att tänka långt framåt, eller skriva för kortare perioder kanske. Ha med hur ni skall dela upp jul, lov, sommarsemester osv. Gärna hur umgängesresor skall skötas framåt (vi hade så att en förälder lämnade och en hämtade). Förhoooningsvis får ni en bättre relation i framtiden och då kan man avvika från scheman och beatämmelser men har man ingen fungerande relation är det bra att ha något att hänvisa till.

Exakt. Jag kommer vilja ha ett längre schema så att vi just nu inte behöver ha så mycket kontakt för att vi inte ska kunna irritera oss på varann.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 09:39:49 följande:
    Exakt. Jag kommer vilja ha ett längre schema så att vi just nu inte behöver ha så mycket kontakt för att vi inte ska kunna irritera oss på varann.
    Om barnet går i fsk är det bra att ha det som gemensam punkt för att hämta/lämna. Då slipper du se honom den stunden också.
  • Anonym (Kåpan)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:56:06 följande:

Tack för att någon förstår.

Att vara mammaledig och ha en minskad inkomst är inte för en själv. Det är för barnets skull och barnet får inte börja förskola innan ett. Men det kan inte vissa personer se. Pensionen blir sämre. Vabdagarna blir många och inkomstbortfallet blir större. Man gör allt för barnet och ser till att hen har allt som funkar. Är man mammaledig ska man hinna sköta allt i hemmet också för man gör ju inte så mkt med ett barn under 1 år.

Tycker också det borde finnas någon lag som styr vårdnaden. Tex att om man inte tar hand om barnet si och så, så går vårdnaden automatiskt till den förälder som har barnet boende hos sig.

Många föräldrar vägrar ensam vårdnad till den andre och vägrar förs över föräldradagar så man ska kunna vara hemma längre med barnet och sen används inte dagarna och försvinner.

Borde va självklart att man inte kan välja bort ett barn, eller välja att man ska göra och betala mindre än 50% och fortf ha kvar rättigheter. Observera att det bara är män som gör så och tyvärr ofta med kvinnors stöd?

Övertygad om att hade TS skrivit samma trådstart med en pappa som inte träffar barnet mer än som hobby och en mamma som sliter för att få vardagar och ekonomi men istället framfört att hon ville flytta för att kunna få hjälp av morföräldrar eller nåt så hade familjelivsmaffian skrikit högt över pappans rätt att vägra godkänna flytten för hans rätt att vara hobbyfarsa är större än mammans rätt att få hjälp med hela resten av föräldraskapet.
  • Anonym (123)
    Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-24 09:57:15 följande:
    Borde va självklart att man inte kan välja bort ett barn, eller välja att man ska göra och betala mindre än 50% och fortf ha kvar rättigheter. Observera att det bara är män som gör så och tyvärr ofta med kvinnors stöd?

Övertygad om att hade TS skrivit samma trådstart med en pappa som inte träffar barnet mer än som hobby och en mamma som sliter för att få vardagar och ekonomi men istället framfört att hon ville flytta för att kunna få hjälp av morföräldrar eller nåt så hade familjelivsmaffian skrikit högt över pappans rätt att vägra godkänna flytten för hans rätt att vara hobbyfarsa är större än mammans rätt att få hjälp med hela resten av föräldraskapet.
    "Familjelivsmaffian skrikit högt"? 
    Är det vad du kallar medlemmar som upplyser om vilka lagar som gäller?
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-24 09:57:15 följande:
    Observera att det bara är män som gör så
    Denna typ av argumentation hjälper på inget sätt debatten.
  • Anonym (123)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-10-24 11:04:16 följande:

Denna typ av argumentation hjälper på inget sätt debatten.

Utöver detta så är det inte sant.
  • Norrländskan123
    Anonym (Skumtomte) skrev 2021-10-24 09:42:26 följande:

Om barnet går i fsk är det bra att ha det som gemensam punkt för att hämta/lämna. Då slipper du se honom den stunden också.

Så kommer det bli. Men jag kommer hämta barnet på kvällen hos pappan då barnet kommer sova hos mig. Vi har en plan att successivt öka umgänget så barnet anpassar sig till pappan mer. Och i framtiden blir det växelvis boende.

Men just nu är hon så liten så det är inte aktuellt och med tanke på att pappan inte varit så delaktig hennes första år i livet skulle jag aldrig tillåta att hon helt plötsligt en dag bor där varannan vecka. Hon har en trygghet och det är jag. Pappan måste få tid på sig för att bygga upp det. Hur framtiden blir är osett men jag hoppas hans ansvar och engagemang ökar för våran dotters skull.
Svar på tråden Tjafs om underhåll