• Anonym (Lena57)

vem betalar på dejt?

Hej!

Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?

• Svar på tråden vem betalar på dejt?
  • Anonym (blä)
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-21 12:32:40 följande:

Det verkar vara väldigt känsligt för dig att andra väljer att göra på ett annat sätt än dig. Vissa vill inte att kvinnor och män ska vara likadana, många finner det väldigt avtändande. Låt andra göra som de vill, du har inte med det att göra.

Och du, du förlorar inte dina rättigheter bara för att du visar stake och bjuder en kvinna på dejt, lovar :) det är bara ett plus om du gör det.

Så som du resonerar så förstår jag om kvinnor inte vill dejta dig.

Nej och du har inte med att göra hur jag gör. Låt mig göra som jag vill.

Du förlorar inte dina rättigheter bara för att du tar på dig att plocka undan allas kaffekoppar på din arbetsplats bara för att du är kvinna. Gör det då! Det är så lätt att säga att män och kvinnor ska vara olika, men jag har aldrig hört någon kvinna som säger så här komma med några exempel på saker de själva ska behöva stå ut med pga sitt kön.

Vem har påstått att kvinnor inte vill dejta mig? Jag dejtar högutbildade kvinnor som är självständiga och framgångsrika i sina karriärer. De har kommit där de är just tack vare jämställdhet, så för dem är det självklart med jämställdhet i andra sammanhang med. Är det inte det är jag ointresserad. Jag vill ha en jämbördig kvinna och inte någon som ska bli bjuden likt en tonårsdotter. Ointresserad av en far/dotter-relation.
  • Anonym (Vill också dejta gentlemän)
    Anonym (Julia) skrev 2021-11-21 13:03:58 följande:

Men det är ju inte dubbelmoral- de kvinnor som tycker så vill vara kvar i 1960, vi andra vill inte det och vill dela på notan.

Kan du ta in att det inte är samma kategori kvinnor som uttalar sig i ena och andra fallet?

Det går alldeles utmärkt att leva i nutid och mannen betalar notan ;) kan du ta in att det ÄR samma kategori kvinnor som uttalar sig i ena och andra fallet? Alla följer inte en speciell mall som du gör, utan de flesta gillar att bli uppvaktade och uppskattade och vill inte dejta snåljåpar till "män". Sojapojkar är ett bättre ord för de män som inte kan tänkta sig att bjuda en kvinna.
    Anonym (Julia) skrev 2021-11-21 13:17:32 följande:

Och en sortens töntiga terminologi placerar dig i ett fack där du nog inte vill vara egentligen.

Jag ifrågasätter starkt att du skulle vara kvinna. Möjligen en med högklackat i storlek 44.

Jag är kvinna. Men ska vi vara sådana så kan jag starkt ifrågasätta ifall DU är kvinna.

Man är inte mindre kvinna bara för att man har andra åsikter än dig. Typiskt argument att påstå när argumenten tryter. Acceptera att alla kvinnor inte är som du!
  • En manlig man

Principiellt tycker jag man ska dela. I praktiken så betalar jag oftast då det ksnske förväntas och jag har mer pengar.

Dessutom förbättras möjligheterna till att hamna i säng om man bjuder.

• Anonym (Julia)
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-21 13:22:06 följande:
    Jag är kvinna. Men ska vi vara sådana så kan jag starkt ifrågasätta ifall DU är kvinna.

Man är inte mindre kvinna bara för att man har andra åsikter än dig. Typiskt argument att påstå när argumenten tryter. Acceptera att alla kvinnor inte är som du!
    Men om du ska komma med nedsättande tillmälen som "sojapojke"  till män som vill leva i ett jämställt samhälle så vad ska vi kalla dig i så fall?

Städkärring med sextjänster till salu?

För det är ju den gamla kvinnorrollen i ett nötskal, om mannen betalar allt.

Eller så kan man bete sig som en vuxen och avstå från nedsättande tillmälen. Inte för att jag förväntar mig att du klarar av det, men det är ett alternativ.
    Anonym (Julia) skrev 2021-11-21 13:26:37 följande:

Men om du ska komma med nedsättande tillmälen som "sojapojke"  till män som vill leva i ett jämställt samhälle så vad ska vi kalla dig i så fall?

Städkärring med sextjänster till salu?

För det är ju den gamla kvinnorrollen i ett nötskal, om mannen betalar allt.

Eller så kan man bete sig som en vuxen och avstå från nedsättande tillmälen. Inte för att jag förväntar mig att du klarar av det, men det är ett alternativ.

Jag tycker att sojapojkar är ett bra ord eftersom de är omanliga i mina ögon. Ingen har haft problem med att bjuda mig så det är ingen som tar illa upp av det heller:)

Varför bryr du dig ens hur andra väljer att göra? Fortsätt dejta dina sojapojkar så dejtar jag män.
  • Anonym (Sobel)

Nu dejtar jag inte längre (är gift), men på den tiden det begav sig så föredrog jag att dela notan åtminstone på första dejten. Ville inte känna mig skyldig någon någonting. Vid ömsesidigt intresse kunde vi därefter gärna turas om. Har inget emot att bli bjuden av en man jag tycker om, men vill att han ska ta emot om jag vill bjuda också. Jag vill inte ha en provider, jag vill ha en jämbördig partner. Men jag kanske inte är särskilt "kvinnlig", vill inte ha barn t.ex., avskyr påtvingade traditionella könsroller och kan själv absolut inte tänka mig att vara försörjd hemmafru som är beroende av mannens ekonomi.

Nåväl, det var inte svårt för mig att hitta män som var intresserade, och jag är lyckligt gift med en fin man som jag har en jämställd relation med, så var och en kan uppenbarligen hitta det de söker.

• Anonym (Man 42)
    Anonym (Krona) skrev 2021-11-21 13:10:12 följande:
    Bjuda på första dejten handlar inte om jämställdhet, lika lite som att kvinnor har mer urringat och smink handlar om jämställdhet. Detta är kopplat till dejtingsammanhang. Men lycka till att vägra betala för henne för att du ska visa dig vara en jämställd man. Du kommer nog snarare framstå som en snål man eller någon med dålig ekonomi.
    Klart det handlar om ojämställdhet om man förväntas göra eller inte göra något beroende på vilken typ av genitalia man har.
    Som sagt, på mina första dejter handlade det om små summor, ett fika eller drink och jag brukade betala, inte alls motvilligt, det spelade ingen roll. Sociala konventioner är (tyvärr) fortfarande sådana att män förväntas betala och då är det enklast att göra så bara för att slippa konstig stämning.
    Däremot finns det en klass av tjejer som nöjer sig inte med en drink utan ser sig själva som någon slags princessor som väntar på sin riddare. Det ska bjudas på middag, köras med bil och imponeras socioekonomiskt. Jag bryr mig verkligen inte hur jag framstår i deras ögon, för mig är de primitiva bakåtsträvande varelser och jag behöver varken deras godkännande eller sällskap.
  • Anonym (Dubbelmoral deluxe)

Haha, vilken rolig tråd. Alltid lika spännande att läsa tankevurpor i stil med "Om inte mannen betalar är han en snåljåp." (från en kvinna som inte anser att hon ska behöva betala, och därmed mycket väl själv kan betraktas som just en snåljåp) eller "Jag var inte ens värd att betala en middag för" (från en kvinna som uppenbarligen aldrig anser att hennes dejter är värda att betala middagen för).

Nä, jag betackar mig för kvinnor som vill få allt serverat, och sedan klagar på löneskillnader och andra orättvisor i samhället. Dubbelmoral så det stänker om det! Det handlar inte bara om att de vill känna sig "uppvaktade", det handlar om att gratis är gott när man har möjligheten att få det!

Svar på tråden vem betalar på dejt?