• Anonym (Lena57)

vem betalar på dejt?

Hej!

Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?

• Svar på tråden vem betalar på dejt?
  • Anonym (66)

Om tjejen kommer från en rik familj så bjuder jag på första dejten. Övriga får betala för kalaset.

• V69

Första dejten brukar vi köra fika där alla betalar var för sig. Inte en chans att jag bjuder en ytlig bekant på gratis käk.

Jag tycker synd om töntarna som bjuder på drink på krogarna.

• Anonym (Den som bjuder ut!)

Den som bjuder ut borde betala! Något som verkligen stör mig är kvinnor som säger något i stil med "Det är 2021 nu. En kvinna kan bjuda ut en man!" men ändå förväntar sig att mannen skall betala (Då slutar det vara 2021 tydligen).

Är väldigt fult att bjuda ut på dejt, själv välja ställe, prisklass och aktivitet och förvänta sig att han skall betala. I själva verket kanske han inte ens ville gå på dejt med dig eller ens gillar dig och enbart tackade ja för att du bjöd ut honom.

Sedan ha mage till att kräva att han skall följa dig till dörren efter det...ja då jäklar kokar det i huvudet på honom även om han gör det. Alltså visst, förstår grejen, mörkt ute, otrygghet...men ändå. Väldigt smaklöst beteende.

Blir nog inte fler dejter om man beter sig så.

• Anonym (.)
    Anonym (Den som bjuder ut!) skrev 2021-12-04 09:12:25 följande:
    Den som bjuder ut borde betala! Något som verkligen stör mig är kvinnor som säger något i stil med "Det är 2021 nu. En kvinna kan bjuda ut en man!" men ändå förväntar sig att mannen skall betala (Då slutar det vara 2021 tydligen).

Är väldigt fult att bjuda ut på dejt, själv välja ställe, prisklass och aktivitet och förvänta sig att han skall betala. I själva verket kanske han inte ens ville gå på dejt med dig eller ens gillar dig och enbart tackade ja för att du bjöd ut honom.

Sedan ha mage till att kräva att han skall följa dig till dörren efter det...ja då jäklar kokar det i huvudet på honom även om han gör det. Alltså visst, förstår grejen, mörkt ute, otrygghet...men ändå. Väldigt smaklöst beteende.

Blir nog inte fler dejter om man beter sig så.
    Va?
    Det är ju rätt korkat oavsett vem eller vad det gäller, att kräva att få det man vill ha och att någon annan betalar. Om du bara träffar sådana typer kanske du borde fundera på vad det är i dig som gör att du blir attraherad av sådana personer?

Jag tänker också på att när jag och maken är ute och äter så i 99 fall av 100 så ger man betalningsgrunkan till honom även om jag har viftat dit serveringspersonalen. Nu har vi gemensamt konto men ändå, det är skumt och stockkonservativt beteende.
  • mari123

Jag tycker också mannen ska bjuda på första dejten. Handlar ju knappast om pengar utan liksom HYFS och STIL!? En småsnål liten gubbe träffar man bara EN gång.

• Anonym (blä)
    mari123 skrev 2021-12-04 10:43:24 följande:

Jag tycker också mannen ska bjuda på första dejten. Handlar ju knappast om pengar utan liksom HYFS och STIL!? En småsnål liten gubbe träffar man bara EN gång.

En småsnål gumma som inte har släppt ålderdomliga könsroller träffar man bara EN gång
  • mari123

Inte då. Du ringer nog och vill ha en andra dejt! SUCK.
  • Anonym (blä)
    mari123 skrev 2021-12-04 11:53:20 följande:

Inte då. Du ringer nog och vill ha en andra dejt! SUCK.

Jag gör inte det. Det är en dealbreaker för mig och den vanligaste anledningen att jag inte vill ses igen. Jag tar notan däremot om jag dejtar en bimbo som jag bara vill ha sex med och inget annat. Men då räcker det med en gång.
  • Anonym (.)
    Anonym (blä) skrev 2021-12-04 12:22:51 följande:
    Jag gör inte det. Det är en dealbreaker för mig och den vanligaste anledningen att jag inte vill ses igen. Jag tar notan däremot om jag dejtar en bimbo som jag bara vill ha sex med och inget annat. Men då räcker det med en gång.
    Tjänster och gentjänster typ?
  • Anonym (Den som bjuder ut!)

Jag ser mig inte som snål. Men om jag skall ta notan så vill jag ha varit den som bjudit ut. Inte att hon bjuder ut mig i stil med "Du och jag skall gå på dejt" "Skall vi det? Jag skulle hellre gå på dejt med Hitler än dig" "Haha du är för rolig. Ja det skall vi, det är 2021 nu kvinnor kan faktiskt bjuda ut män på dejt numera" "ok men jag hade ändå hellre gått på dejt med Hitler bara så att du vet" och sedan kräver hon ändå att jag tar notan?
Svar på tråden vem betalar på dejt?