• Anonym (Lena57)

vem betalar på dejt?

Hej!

Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?

• Svar på tråden vem betalar på dejt?
  • Anonym (Vill också dejta gentlemän)
    Anonym (blä) skrev 2021-11-21 12:20:57 följande:

Det kallas jämställdhet-när-det-passar eller feminism a la carte. För mig tyder det på ett outvecklat konsekvenstänkande vilket jag finner ointelligent och infantilt.

Jag respekterar faktiskt dem som vill ha gammaldags könsroller rakt av, där kvinnor förväntas göra vissa saker och män andra, för de är åtminstone konsekventa i sitt att resonera. Men den här uppfattningen som en del kvinnor har om att man bara plockar godbitarna ur två helt olika tankesätt är det värsta jag vet.

Det verkar vara väldigt känsligt för dig att andra väljer att göra på ett annat sätt än dig. Vissa vill inte att kvinnor och män ska vara likadana, många finner det väldigt avtändande. Låt andra göra som de vill, du har inte med det att göra.

Och du, du förlorar inte dina rättigheter bara för att du visar stake och bjuder en kvinna på dejt, lovar :) det är bara ett plus om du gör det.

Så som du resonerar så förstår jag om kvinnor inte vill dejta dig.
  • Anonym (Vill också dejta gentlemän)
    Anonym (minst två) skrev 2021-11-21 00:16:22 följande:

Minst två personer betalar på en dejt. Är man fler så blir det väl fler.

Jag förstår inte varför alla dessa kvinnor som kallar sig moderna och feminister helt plötsligt går med på medeltida värderingar så fort det kommer till dejting? Varför är det ok att mannen visar att han kan köpa er? Det är ju därför han "ska betala", för att visa era pappor att han har tillräkligt med pengar.

Du behöver inte förstå :) sköt dig själv och skit i andra! Det är uppenbart att du inte förstår charmen i att bli bjuden och uppvaktad.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Mannen) skrev 2021-11-16 08:32:36 följande:
    Du förstår inte riktigt hur många kvinnor känner. Nej, kvinnligheten sitter inte i det, MEN man känner sig väldigt okvinnlig om man ska betala för sig eller dela på notan när man är på dejt med en man.

Jag gillar att ta vara på privigelier som jag har som kvinna. Jag känner mig extra kvinnlig när jag blir bjuden precis som jag känner mig extra kvinnlig om jag har klätt upp mig i köännin? och klackskor.

Men vi alla är ju olika.
    Jag känner mig som en vuxen och socialt välfungerande människa när jag erbjuder mig att betala istället för att förutsätta att en helt ny bekantskap ska betala min nota.

Men vi alla är ju olika.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (nej ej) skrev 2021-11-16 09:36:46 följande:

Absolut betala var för sig de första dejterna! Jag vill inte känna att han har en hållhake på mig liksom. Det är oattraktivt med män som ska försöka ta över det första de gör. Det är en varningssignal för mig, då ser jag en oflexibel man som måste ha allt på sitt sätt i livet. Jag vill träffa någon som vill lära känna mig på lika villkor, som är öppen och nyfiken på mig som person...som inte ser mig som något som ska uppfylla hans behov och önskemål (nu har jag en man, så det var längesen jag dejtade iofs, men om jag vore singel skulle jag tänka så)

Om du anser att någon har en hållhake över dig på en middag så kan du inte värdera dig själv särskilt högt. Hororna tar väl betydligt mer än så per timme?
  • Anonym (Krona)
    Anonym (Oj) skrev 2021-11-20 21:27:10 följande:
    Aldrig haft något problem med att män inte tänder på mig faktiskt Flört Har aldrig varit med om att en man inte vill ha fler dejter oavsett vem som betalat
    Ofta annorlunda med män tror jag. Är tjejen medelsnygg så spelar det inte så stor roll. För kvinnor tror jag det handlar mer om mäns beteenden. Hört talas om gentleman kanske? Men jag tror inte du hört talas om gentlekvinna, Ordet finns inte.
  • Anonym (Julia)
    Dunderthunder skrev 2021-11-16 16:14:51 följande:
    Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.  
    Men det är ju inte dubbelmoral- de kvinnor som tycker så vill vara kvar i 1960, vi andra vill inte det och vill dela på notan.

Kan du ta in att det inte är samma kategori kvinnor som uttalar sig i ena och andra fallet?
  • Anonym (Krona)
    Anonym (H) skrev 2021-11-20 21:41:19 följande:
    Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är kvinnligt/manligt.
    Nä inte så individuellt.
  • Anonym (Krona)
    Anonym (Man 42) skrev 2021-11-20 23:11:05 följande:

Jag brukade betala för att jag brukade bjuda ut men det var aldrig någon fancy middag på första dejten. Man träffas på ett fika eller drink för att prata och lära känna varandra. Annars tycker jag att det är avtändande med ojämställda kvinnor. Är invandrare själv och har sett nog av erövrare och princessor i hemlandet, nej tack.

Bjuda på första dejten handlar inte om jämställdhet, lika lite som att kvinnor har mer urringat och smink handlar om jämställdhet. Detta är kopplat till dejtingsammanhang. Men lycka till att vägra betala för henne för att du ska visa dig vara en jämställd man. Du kommer nog snarare framstå som en snål man eller någon med dålig ekonomi.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Man) skrev 2021-11-21 08:06:14 följande:

Antingen betalar jag som Man när vi äter ute och sitter i en bar och man får bjuda på drinkar, träffar man däremot en femenist som ska hålla på och betala för sig själv, då får man ju som Man lämna ett par rödingar på nattduksbordet efter sex, så man gjort rätt för sig, svårare än så är det inte.

Tvivlar på att du klarar dig till kaffet med den inställningen. Men det är ju bra att vara tydlig med sina knepigheter, så den andra parten kan avbryta i tid.
Svar på tråden vem betalar på dejt?