• Anonym (Lena57)

    vem betalar på dejt?

    Hej!

    Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

    Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

    Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

    Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?

  • Svar på tråden vem betalar på dejt?
  • PH76

    Konstig tråd, den som bjuder ut betalar givetvis, sen om det är kvinnan eller mannen känns oviktigt i stort. Personligt så har jag alltid tyckt att det är uppfriskande med kvinnor som vill och vågar bjuda ut män, att ta första steget, och inte bara flörta och vänta på att mannen ska göra det.

  • Anonym (Hind)

    Vi betalar var och en. Jag kan försörja mig själv, och en man som tycker att hans uppgift är att "protect och provide" är jag inte intresserad av. Skydda från vad? Försörja - ska jag bli hemmafru? Om mannens uppgift är att "protect och provide" antar jag att kvinnan också har bestämda uppgifter, som att ta hand om hemmet, vara söt och sexuellt tillgänglig.

    Den sortens liv är jag inte intresserad av.

  • Guldnovan
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 15:43:04 följande:

    Jag tycker inte att dina åsikter och värderingar stämmer heller...

    För att jag själv är kvinna och mina kvinnliga vänner tänker som mig också. Vi har diskuterat detta och en man som bjuder är alltid ett plus.


    Men du ger ett tydligt uttryck för att din åsikt är rätt. En åsikt inte alla kvinnor delar. Där mannen blev en "omanlig feminist" om han inte betalar.

    Det stämmer inte bland kvinnor i allmänhet.

    Jag är ärligt brydd över att det skulle pratas om "omanliga feministmän" över huvud taget.

    Bland mina vänner tycker vi att den som bjuder betalar. Oavsett kön. Det har inget med värderingar att göra.
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 16:21:55 följande:
    Dunderthunder skrev 2021-11-16 16:14:51 följande:

    Det är lite där problemet ligger, stereotypiska könsroller som tiltar. Saken är den, varför ska mannen bjuda ut i en högre utsträckning? Borde inte det vara 50-50 om man lever i det svenska samhället? Eller ska kvinnor ha kakan, äta den och sedan klaga på att kakan har en bitter eftersmak. Varför jag skrev det, är för att det är två skilda saker. Jag önskar att det var mannen som skulle betala, för det ser snyggast ut. Men det samhället lever vi inte i längre. Så den diskussionen är helt onödig, eftersom att om mannen ska bjuda i en högre grad, går det emot den svenska modellen. Dubbelmoral är aldrig fint.  


    Och jag visste inte att det var lag på att mannen inte får bjuda? Nä du bestämmer inte vad som är svensk modell. Det som är svensk modell för dig, är inte det för andra.

    Det där är att moralpredika och döma andra människor för hur de lever. Varför inte bara respektera att andra kanske inte lever lika begränsat som dig?
    Aldrig sagt heller, så det vet jag inte vart du fått den informationen ifrån. Vem har sagt att jag bestämmer? Men det är det samhället som växt fram? Om män alltid ska bjuda, ska kvinnor alltid städa? Du lever kvar i könsstruktur som inte är önskad längre. Sedan att du vill ha det på ett sätt gör det inte mer sant för det. 

    Nej det är det inte. Jag dömer ingen. Alla för göra som de vill. Det handlar inte om hur jag tänker. Samhället som växt fram i Sverige bygger på jämställdhet - lika skyldigheter och rättigheter. 
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 16:23:19 följande:
    Mannen får inte mindre rättigheter och skyldigheter för att han bjuder en kvinna på en så simpel sak som en lunch. Jösses
    Snacka om att missa poängen. Jösses. 
  • Anonym (Vill också dejta gentlemän)
    Dunderthunder skrev 2021-11-16 16:33:44 följande:

    Aldrig sagt heller, så det vet jag inte vart du fått den informationen ifrån. Vem har sagt att jag bestämmer? Men det är det samhället som växt fram? Om män alltid ska bjuda, ska kvinnor alltid städa? Du lever kvar i könsstruktur som inte är önskad längre. Sedan att du vill ha det på ett sätt gör det inte mer sant för det. 

    Nej det är det inte. Jag dömer ingen. Alla för göra som de vill. Det handlar inte om hur jag tänker. Samhället som växt fram i Sverige bygger på jämställdhet - lika skyldigheter och rättigheter. 


    Du skriver som att alla har en skyldighet att följa någon slags feminismlag. Alla är inte ens feminister.

    Städning har inget med att bjuda någon på restaurang att göra, vilket är det som diskuteras.

    Inte önskad längre enligt DIG, men tala inte för alla andra för det finns många kvinnor som älskar att bli bjudna och uppvaktade. Du skriver det som att din åsikt är norm för alla andra och som ALLA andra ska anpassa sig efter.

    Jämställdhet, skyldigheter och rättigheter har NOLL med trådens ämne att göra så var snäll att håll dig till ämnet.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mannen) skrev 2021-11-16 08:27:07 följande:
    Låt oss leva på stenåldern då om du anser vi gör det?

    Det finns faktiskt många kvinnor som gillar att bli bjudna och många män som gillar att bjuda. Vad angår det dig hur andra väljer att göra på sin dejt. Sköt dig själv istället :)
    Ja, jag håller med. Och jag tror dessutom, att när det gäller de här mest grundläggande och primitiva sakerna i livet - så är våra reptilhjärnor vääääldigt vakna. Vare sig vi vill det rent intellektuellt eller inte.

    Och våra reptilhjärnor önskar, om vi är kvinnor, en man som kan försörja oss när vi är höggravida och klumpiga, och även sedan när vi är bundna vid ett spädbarn vid bröstet, och ytterligare ett som tultar efter oss och hänger oss i kjolen. Så den man som bjuder, ger oss en hormonskjuts, som får oss att uppleva honom som attraktiv...
  • Dunderthunder
    Anonym (Vill också dejta gentlemän) skrev 2021-11-16 16:39:10 följande:
    Du skriver som att alla har en skyldighet att följa någon slags feminismlag. Alla är inte ens feminister.

    Städning har inget med att bjuda någon på restaurang att göra, vilket är det som diskuteras.

    Inte önskad längre enligt DIG, men tala inte för alla andra för det finns många kvinnor som älskar att bli bjudna och uppvaktade. Du skriver det som att din åsikt är norm för alla andra och som ALLA andra ska anpassa sig efter.

    Jämställdhet, skyldigheter och rättigheter har NOLL med trådens ämne att göra så var snäll att håll dig till ämnet.
    Det jag skriver om är högst relevant för ämnet. Nej det skriver jag inte. Vart skriver jag om att alla är feminister? Städningen var ett exempel. Självklart tagit ur kontext har det inte något att göra med att bjuda ut någon, dock i det exemplet jag skrev om hade städning en poäng. Ja, majoriteten av alla människor tycker nog om att bli bjudna och uppvaktade. Normen ligger i att om mannen alltid ska bjuda på första dejten, så faller könsstrukturer tillbaka i gamla mönster. Varför ska den fördelen finns för kvinnor och inte för män i det samhället vi lever i idag? 
  • Anonym (J)
    Guldnovan skrev 2021-11-16 00:32:25 följande:

    Jag är beredd på att betala själv så får det bli en trevlig överraskning om han betalar. Men det beror på hur det gick till innan också. Säger han att han vill bjuda mig på middag så räknar jag med att han bjuder, alltså betalar för mig. Annars är bjuda fel ord att använda.

    Frågar han om vi ska äta en bit mat tillsammans så är jag beredd att betala.

    Det är trevligt att bli bjuden tycker jag. Jag är gärna den som bjuder/betalar nästa gång.

    Vid två tillfällen har jag däremot missförstått och de bad mig svischa min summa efter maten. Därför tänkte jag att det är lika bra att vara förberedd.


    Det är rätt pinsamt beteende om de låtsas i restaurangen och betalar sen kräver de pengar efteråt.

    Skäms dessa män framför servitören/servitrisen ?
  • Anonym (Lena57)
    Anonym (a) skrev 2021-11-16 16:07:22 följande:

    Och du sköter hemarbetet då? Det är ju kvinnans lott i sådana traditionella relationer. Mannen är försörjare och ger blommor, och kvinnan städar, tvättar, lagar mat, sköter barnen och servar mannen.


    Jag har inget emot att sköta hemmet. Har inga barn, men hade jag haft barn så hade jag velat vara hemmafru. Tycker det är fint att vara hemma med barnen så mycket som möjligt. Är den del av att kvinna. Sånt ska bevaras.

    Äktenskap, de traditionella kärnvärderingarna samt en tydlig ordning i samhället och i hemmet.

    Många män idag beter sig inte som män och dessutom springer runt och byter kön hej vilt, nej tack. Samma sak med kvinnor. Och detta ska man mata in bland barnen? Nej fyfan.
Svar på tråden vem betalar på dejt?