• Anonym (Lena57)

vem betalar på dejt?

Hej!

Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?

• Svar på tråden vem betalar på dejt?
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Dubbelmoral deluxe) skrev 2021-11-29 12:30:50 följande:
    Haha, vilken rolig tråd. Alltid lika spännande att läsa tankevurpor i stil med "Om inte mannen betalar är han en snåljåp." (från en kvinna som inte anser att hon ska behöva betala, och därmed mycket väl själv kan betraktas som just en snåljåp) eller "Jag var inte ens värd att betala en middag för" (från en kvinna som uppenbarligen aldrig anser att hennes dejter är värda att betala middagen för).

Nä, jag betackar mig för kvinnor som vill få allt serverat, och sedan klagar på löneskillnader och andra orättvisor i samhället. Dubbelmoral så det stänker om det! Det handlar inte bara om att de vill känna sig "uppvaktade", det handlar om att gratis är gott när man har möjligheten att få det!
    +1
  • Miss Skywalker
    Anonym (Dubbelmoral deluxe) skrev 2021-11-29 12:30:50 följande:

Haha, vilken rolig tråd. Alltid lika spännande att läsa tankevurpor i stil med "Om inte mannen betalar är han en snåljåp." (från en kvinna som inte anser att hon ska behöva betala, och därmed mycket väl själv kan betraktas som just en snåljåp) eller "Jag var inte ens värd att betala en middag för" (från en kvinna som uppenbarligen aldrig anser att hennes dejter är värda att betala middagen för).

Nä, jag betackar mig för kvinnor som vill få allt serverat, och sedan klagar på löneskillnader och andra orättvisor i samhället. Dubbelmoral så det stänker om det! Det handlar inte bara om att de vill känna sig "uppvaktade", det handlar om att gratis är gott när man har möjligheten att få det!

Det är just så länge det finns löneskillnader och orättvisor som mannen får fortsätta betala.
  • Anonym (Wops)
    Miss Skywalker skrev 2021-11-30 00:02:31 följande:
    Det är just så länge det finns löneskillnader och orättvisor som mannen får fortsätta betala.
    Så om en man dejtar en kvinna som tjänar mer, då ska alltid hon bjuda?
  • Anonym (Dubbelmoral deluxe)
    Miss Skywalker skrev 2021-11-30 00:02:31 följande:

Ska män som tjänar dåligt straffas för att andra män tjänar bra? Känns det rimligt?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Dubbelmoral deluxe) skrev 2021-12-03 07:12:48 följande:
    Ska män som tjänar dåligt straffas för att andra män tjänar bra? Känns det rimligt?
    Hur rimligt är det att kvinnor tjänar mindre än män?
  • Anonym (V)

Jag utgår alltid ifrån att jag betalar för mig själv. De flesta män brukar insistera på att få betala och verkar nästan bli stötta om de inte får göra det.

Jag uppskattar om en man är artig och omtänksam (det är jag själv också) men det behöver inte följa konventionella könsroller.

Jag blir attraherad av män som är intelligenta och kan saker, från vetenskap till hantverk eller jakt och fiske. Det är mer manligt för mig.

Blommor och dikter är rätt opersonligt. Mitt ex överöste mig med sådant men det tror jag att han gör med alla kvinnor han träffar. Det är mer romantiskt när en man lyssnar på vad jag säger och drar egna slutsatser om vad han kan göra för mig. Jag är likadan själv så det är inte ensidigt.

• Anonym (Dubbelmoral deluxe)
    Miss Skywalker skrev 2021-12-03 23:52:48 följande:
    Hur rimligt är det att kvinnor tjänar mindre än män?
    Naturligtvis helt orimligt. Men låt oss hålla två saker i huvudet samtidigt. Gör två fel ett rätt? Ska lågavlönade män förväntas betala alla dejter (även till kvinnor som tjänar bättre än dem) enbart eftersom män generellt tjänar mer?

Det känns lite som att säga -Eftersom jag känner mig förtryckt av vissa, kommer jag att förtrycka andra som kompensation.-

Ingen bra idé i slutändan.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Dubbelmoral deluxe) skrev 2021-12-04 00:12:16 följande:
    Naturligtvis helt orimligt. Men låt oss hålla två saker i huvudet samtidigt. Gör två fel ett rätt? Ska lågavlönade män förväntas betala alla dejter (även till kvinnor som tjänar bättre än dem) enbart eftersom män generellt tjänar mer?

Det känns lite som att säga -Eftersom jag känner mig förtryckt av vissa, kommer jag att förtrycka andra som kompensation.-

Att män förväntas betala dejten beror på att män (oftast) tjänar mer. Så länge det är så kommer det fortsätta.
  • Anonym (.)
    Anonym (Dubbelmoral deluxe) skrev 2021-12-04 00:12:16 följande:

Eftersom det knappast är kutym att lämna och granska skattedeklarationer inför en dejt måste och bör man gå efter det som gäller generellt och det är att män de facto tjänar mer än kvinnor, även för samma jobb.
  • Anonym (Man 42)

Kvinnor som vill bli bjudna vill det för att de kopplar sina föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt till det. Det är mannen som ska förföra och kvinnan ska ge sig till slut. Har ingenting att göra med lönerna och jämställdhet, tvärtom.

Svar på tråden vem betalar på dejt?