• Anonym (Åsikter)

    Vem har rätt till sex i praktiken tycker ni?

    Vem har rätt till sex i praktiken tycker ni?

    Många som hävdar att de tycker ingen har rätt till sex tycker samtidigt att olika egenskaper hos någon ska avgöra om någon får ha sex.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har rätt till sex i praktiken tycker ni?
  • Anonym (En kille)

    Vem som helst har rätt till autosex. Sex mellan två eller fler parter är inte rättighet, utan då måste parterna komma överens.

  • Elizabethsmith

    Man har ingen rättighet till sex, om det inte är själv-sex, onani.

    Däremot så väljer personer vem man vill ligga med och om den känner samma så ligger dom.

    Men som sagt, det är ingen rättighet

  • Anonym (Z)

    TS, vad tycker du själv i frågan? Vem har rätt till sex?

  • Anonym (XY)

    Omöjlig fråga att svara på.


    Rättigheter följs alltid av skyldigheter, vad blir skyldigheten av att ha "rätt till sex"?


    Du har rätt till din sexualitet och att kunna ge utlopp för den tillsammans med någon som kan ge sitt samtycke men det är något helt annat.


    Att ha rätt till att "få" sex är absurt även om sex tillhör våra basala behov.


    Jämför med mat; Du har också rätt att äta dig mätt men om du vägrar laga mat så svälter du och du har inte rätten att "få mat".

  • TeresB
    Anonym (Åsikter) skrev 2021-11-20 23:21:25 följande:

    Vem har rätt till sex i praktiken tycker ni?

    Många som hävdar att de tycker ingen har rätt till sex tycker samtidigt att olika egenskaper hos någon ska avgöra om någon får ha sex.


    Jag antar att de som har träffat någon ( inom lagens gränser) som de vill ha sex med där motparten känner likadant. De kan med rätta ha sex med varann.
  • TeresB
    Anonym (542) skrev 2021-11-21 15:02:41 följande:

    För att det inte passar alla att sälja sexuella tjänster. Mycket beror helt säkert på samhällets avsky inför både köpare och säljare. 

    Jag har själv skurat en massa toaletter i hemtjänsten åtskilliga timmar för 86 i timmen, men det är ett tag sedan nu.

    Att sälja sex fanns inte på kartan alls, liksom det inte gör det för majoriteten.

    Hade jag bott i ett land där det fanns en säkerhet i att sälja sex som var strikt lagligt kontrollerat, där folk var mindre dömande, då hade jag kanske tänkt annorlunda. 

    Givetvis är sextjänster man köper fejksex! Men det är inte människohandel att frivilligt sälja sexuella tjänster.

    Hade det varit lagligt med sexköp här så hade nog färre torskar råkat hamna hos de som är riktiga offer för trafficking (visserligen borde man som torsk springa åt andra hållet om man anar att något är fel) och polisen hade kunnat koncentrera sig på att ta fast hallickar som säljer tjejer som inte har något val.


    Men skulle det vara frivilligt? Om att sälja sex skall ses som ett riktigt jobb med allt vad det innebär. Skall man då efter en viss tids arbetslöshet vara tvingad att söka dessa tjänster för att annars dras a- kassan in?

    Skall den som utför tjänsten utföra detta för 2500kr i timmen så ska det på lokal, en hel del försäkringar tänker jag. Sociala avgifter. Ja då landar du på en otroligt hög timpenning vilket gör att bara väldigt välbeställda har råd. Hur är rättvist är det?

    Ska skattebetalarna då ta notan för handikappades sex?

    Ska man kunna ansöka om sexbidrag?

    Vem avgör om behovet finns, FK. Ska man då få ett intyg på att man inte kan lösa detta själv?

    Det är ju inte för att jag inte kan förstå att det för många som ej kan träffa en partner känns otroligt jävligt.

    Jag ser bara inte vinsten i att byta en persons lidande mot en annans. Det är liksom ingen win.

    Och det finns en anledning till att lagen ser ut som den gör.
  • Anonym (man)

    Alla har väl rätt till sex, likaväl som alla har rätt till att bli älskade och omtyckta. Men ingen kan tvinga någon att älska eller tycka om en annan och inte heller ska någon tvingas ha sex med en annan mot sin vilja. Att ha rätt till en sak innebär inte rätt till att tvinga någon annan att uppfylla denna rättighet.

  • Anonym (Newgolds)

    Varför skulle man ha rätt till sex? Har alla rätt att äga en Tesla också? Man har rätt till sina mänskliga rättigheter och i övrigt de rättigheter som lagar ger en. I övrigt är det upp till en själv att bete sig så att folk vill umgås med en eller ha sex med en. Andra människors tid, kroppar eller omtanke är aldrig en rättighet. Med undantag av barn som jag tycker har rätt till en trygg uppväxt, de har inte valt själv att komma till världen.

  • Anonym (Z)
    Anonym (man) skrev 2021-11-22 11:08:29 följande:

    Alla har väl rätt till sex, likaväl som alla har rätt till att bli älskade och omtyckta. Men ingen kan tvinga någon att älska eller tycka om en annan och inte heller ska någon tvingas ha sex med en annan mot sin vilja. Att ha rätt till en sak innebär inte rätt till att tvinga någon annan att uppfylla denna rättighet.


    Jo, en positiv rättighet innebär alltid att någon annan har en skyldighet. Du kan inte säga att någon har en positiv rättighet (som t.ex. sex) samtidigt som du säger att ingen har skyldighet att tillgodose denna rättighet. Den rimliga slutsatsen är naturligtvis istället att sex inte är någon rättighet. Ingen har rätt till sex. Av samma anledning har ingen heller rätt att bli älskad och omtyckt. Ingen är ju skyldig att tycka om eller älska någon. Personligen tycker jag dessutom att det finns människor som inte förtjänar kärlek, även om det faktiskt finns någon som älskar dem. Folk som mördar, våldtar och torterar t.ex, och som själva saknar förmåga att känna kärlek och empati. Tycker du t.ex. att en sådan som Peter Scully förtjänar att bli älskad och omtyckt?

    en.m.wikipedia.org/wiki/Peter_Scully
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (?) skrev 2021-11-21 13:23:28 följande:

    Då Smulan förutsätter jag att du själv är villig till lite svettigt sex med funktionshindrade och socialt hämmade. Det finns nämligen ingen annan som e sugen på det uppdraget.


    Jag hade absolut gjort det för rätt summa pengar. Jag har sålt sex förut och att alla horor ska vara olyckliga, förtryckta och göra det pga tvång är rent skitsnack.
  • EnAnonumius
    Anonym (Åsikter) skrev 2021-11-21 21:22:31 följande:
    Så inga personer ska ligga med varandra?
    DU ställde ju frågan i din TS "Vem har rätt till sex i praktiken?".

    Den egentliga frågan är.. Förstår du vad "rätt och rättighet" innebär i praktiken?
    Bara för att ingen (man/kvinna) har rätt till sex så betyder det aldrig samma sak som att "inga personer skall ligga med varandra".  Det är faktisk en konstig slutsats du dra där.

    Ingen har "rätt" till sex, och ingen har skyldighet att ge sex. Sex är FRIVILLIGT.  D.v.s OM två personer attraheras av varandra så kan de ha sex om de vill ha sex med varandra.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jamesdio

    Sex är ingen rättighet. Man kan inte ha rätt till sex. Man kan ha sex med sig själv eller med någon annan som vill ha sex med en. Ingen rättighet inblandad.

  • Pinnen2

    Om man hittar någon man vill ha sex med som samtidigt vill ha sex med dig så har väl alla rätt att ha sex? Att man inte har rätt att ha sex med någon som inte vill ha sex med dig är väl så självklart det kan bli.
    Om sex med sig själv räknas så har man alltid den rätten också men det är väl tveksamt om det är att ha sex.

  • Anonym (man)
    Anonym (Z) skrev 2021-11-22 12:38:09 följande:
    Jo, en positiv rättighet innebär alltid att någon annan har en skyldighet. Du kan inte säga att någon har en positiv rättighet (som t.ex. sex) samtidigt som du säger att ingen har skyldighet att tillgodose denna rättighet. Den rimliga slutsatsen är naturligtvis istället att sex inte är någon rättighet. Ingen har rätt till sex. Av samma anledning har ingen heller rätt att bli älskad och omtyckt. Ingen är ju skyldig att tycka om eller älska någon. Personligen tycker jag dessutom att det finns människor som inte förtjänar kärlek, även om det faktiskt finns någon som älskar dem. Folk som mördar, våldtar och torterar t.ex, och som själva saknar förmåga att känna kärlek och empati. Tycker du t.ex. att en sådan som Peter Scully förtjänar att bli älskad och omtyckt?

    en.m.wikipedia.org/wiki/Peter_Scully
    Nu talar vi inte juridik utan allmänmänsklig moral. En rättighet i det här sammanhanget är ett uttryck för vad som är moraliskt riktigt, inte ett bindande kontrakt för någon att uppfylla det. Ingen människa föds ond av naturen men alla har potential att bli hatfyllda och begå illdåd om de behandlas illa själva och fostras i en omgivning som uppmuntrar hat och våld - Hitlerjugend är ett bra exempel. Att en massmördare inte förtjänar vare sig kärlek eller respekt innebär inte att denne en gång i tiden inte var ondskfull och då faktiskt förtjänade just kärlek. Inte ens Hitler eller Stalin var monster när de var småbarn.
  • Anonym (?)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-11-22 12:41:04 följande:

    Jag hade absolut gjort det för rätt summa pengar. Jag har sålt sex förut och att alla horor ska vara olyckliga, förtryckta och göra det pga tvång är rent skitsnack.


    Nja, du intar försvarsposition, när du säger att det jag sagt är "rent skitsnack" och då undrar man ju hur du mår egentligen... Sedan sa jag bara att ingen annan är sugen på uppdraget. Och uppenbarligen inte du heller, eftersom du inte nappar direkt utan börjar fundera över hur mycket pengar du skulle kunna begära.
  • Anonym (Z)
    Anonym (man) skrev 2021-11-22 17:23:06 följande:
    Nu talar vi inte juridik utan allmänmänsklig moral. En rättighet i det här sammanhanget är ett uttryck för vad som är moraliskt riktigt, inte ett bindande kontrakt för någon att uppfylla det. Ingen människa föds ond av naturen men alla har potential att bli hatfyllda och begå illdåd om de behandlas illa själva och fostras i en omgivning som uppmuntrar hat och våld - Hitlerjugend är ett bra exempel. Att en massmördare inte förtjänar vare sig kärlek eller respekt innebär inte att denne en gång i tiden inte var ondskfull och då faktiskt förtjänade just kärlek. Inte ens Hitler eller Stalin var monster när de var småbarn.
    Det spelar ingen roll om vi pratar om juridik eller moral. Om du tycker att alla har rätt till sex, så måste du också anse att det är andras skyldighet att se till att alla får sex. Annars resonerar du ologiskt.

    Så när du sa att alla har rätt att bli omtyckta och älskade, så talade du bara om barn? Det var väldigt otydligt, i så fall.

    För övrigt är de flesta forskare överens om att psykopati o. dyl. orsakas av en kombination av arv och miljö, inte endast miljö, som du verkar hävda. Och nej, alla har inte en potential att begå illdåd av den karaktär som exempelvis Hitler eller Peter Scully begick. Det finns otaliga exempel på personer som vuxit upp under fruktansvärda förhållanden och ändå inte utvecklats till empatilösa sadister. Sannolikt beror detta på genetiska skillnader.
  • Xenia
    Anonym (Åsikter) skrev 2021-11-20 23:21:25 följande:

    Vem har rätt till sex i praktiken tycker ni?

    Många som hävdar att de tycker ingen har rätt till sex tycker samtidigt att olika egenskaper hos någon ska avgöra om någon får ha sex.


    Konstig fråga och konstiga alternativ.

    Jag tolkar frågan som "när har man skyldighet att ge någon sex"?

    Då tänker jag på par som är gifta, bor ihop eller är särbor. Inte så att någon har rätt till sex mot den andras vilja. Men att det är naturligt att förvänta sig sex ibland. Och där tycker jag att den som vägrar sex har en moralisk skyldighet att t ex gå i parterapi el gå med på ett öppet förhållande. Åas har ju den part som längtar efter sex en skyldighet mot sig själv att inte stanna i ett sådant förhållande.

    Den som är singel har däremot ingen rätt att förvänta sig sex av någon utan får jobba för det.
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Åsikter) skrev 2021-11-20 23:21:25 följande:

    Vem har rätt till sex i praktiken tycker ni?

    Många som hävdar att de tycker ingen har rätt till sex tycker samtidigt att olika egenskaper hos någon ska avgöra om någon får ha sex.


    Absolut ingen "har rätt" till sex. Det är aldrig något man kan kräva eller känna är ens rättighet.
  • New  Dawn
    Anonym (Z) skrev 2021-11-22 12:38:09 följande:

    Jo, en positiv rättighet innebär alltid att någon annan har en skyldighet. Du kan inte säga att någon har en positiv rättighet (som t.ex. sex) samtidigt som du säger att ingen har skyldighet att tillgodose denna rättighet. Den rimliga slutsatsen är naturligtvis istället att sex inte är någon rättighet. Ingen har rätt till sex. Av samma anledning har ingen heller rätt att bli älskad och omtyckt. Ingen är ju skyldig att tycka om eller älska någon. Personligen tycker jag dessutom att det finns människor som inte förtjänar kärlek, även om det faktiskt finns någon som älskar dem. Folk som mördar, våldtar och torterar t.ex, och som själva saknar förmåga att känna kärlek och empati. Tycker du t.ex. att en sådan som Peter Scully förtjänar att bli älskad och omtyckt?

    en.m.wikipedia.org/wiki/Peter_Scully


    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Vem har rätt till sex i praktiken tycker ni?