• Sp965

Gemensam ekonomi

Hej!

Jag bor ihop med pappan till våra två små barn.

Han tjänar mer än vad jag gör. Inte jättemycket men ändå så det märks av.

Vi har ett konto där vi varje månad för över pengar som ska gå till gemensamma räkningar (hyra, försäkringar, förskola osv), mat och barnen.

Han tycker att vi ska föra över lika stor summa varje månad medan jag tycker att vi ska föra över lika mycket procentuellt.

Han har möjlighet att spara tusenlappar varje månad, ha sin bil och ändå kunna unna sig utöver det. Jag har möjlighet till en av dom grejerna.

Han anser att jag får skylla mig själv då jag själv valt mitt jobb med den lön jag har. Så därför tycker han att det inte är konstigt att föra över samma summa.

För att vara lagom omogen har jag sagt att han kan börja gå upp med barnen om nätterna när dom vaknar trots att han börjar jobba tidigt, för det är ju han själv som valt sitt jobb med dom arbetstiderna.

Vad tycker NI?

Samma summa pengar?

Eller samma procentuellt?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • LadyJane
    Liniss skrev 2021-11-23 14:35:38 följande:
    Haha, vilken jämförelse! Gör om, gör rätt.
    Jag ställde en fråga till dig, kan du svara nu istället?
  • Liniss
    LadyJane skrev 2021-11-23 14:53:23 följande:

Jag ställde en fråga till dig, kan du svara nu istället?

Ja, jag får skylla mig själv för alla beslut jag tar. Givetvis. Vems fel är det annars? Självklart kan man räkna med omvärldens hänsyn och förståelse, beroende på vad det gäller.
  • LadyJane
    Liniss skrev 2021-11-23 15:00:41 följande:
    Ja, jag får skylla mig själv för alla beslut jag tar. Givetvis. Vems fel är det annars? Självklart kan man räkna med omvärldens hänsyn och förståelse, beroende på vad det gäller.
    Du har gift dig med en snubbe som senare började misshandla dig?
    Skyll dig själv. Räkna inte att någon kommer att hjälpa dig på minsta vis. Du valde själv och får leva med det...

Ja det är ju en sund, medmänsklig syn på sina medmänniskor vilket visar att man definitivt inte kan räkna med hänsyn eller förståelse.

Och dessutom är man för all framtid bunden till det där knasiga valen, livet kan inte ändra sig någonsin.
    Liniss skrev 2021-11-23 10:31:07 följande:
    Hon gör som hon vill. Har hon däremot gått med på detta så anser jag att hon får skylla sig själv och leva med det eller göra slut. Risken finns att de inte kommer överens om detta.

Jag är helt övertygad om att du själv räknar och behöver både hänsyn och förståelse genom livet...

• Liniss
    LadyJane skrev 2021-11-23 15:10:34 följande:

Du har gift dig med en snubbe som senare började misshandla dig?

Skyll dig själv. Räkna inte att någon kommer att hjälpa dig på minsta vis. Du valde själv och får leva med det...

Ja det är ju en sund, medmänsklig syn på sina medmänniskor vilket visar att man definitivt inte kan räkna med hänsyn eller förståelse.

Och dessutom är man för all framtid bunden till det där knasiga valen, livet kan inte ändra sig någonsin.

Jag är helt övertygad om att du själv räknar och behöver både hänsyn och förståelse genom livet...

Nej, jag tycker inte att man har sig själv att skylla om man blir misshandlad. Detta är dock en dålig jämförelse och ingenting som jag har sagt något om.

Vad bra att jag vet din åsikt nu. Har du predikat klart?
  • LadyJane
    Liniss skrev 2021-11-23 15:30:35 följande:
    Nej, jag tycker inte att man har sig själv att skylla om man blir misshandlad. Detta är dock en dålig jämförelse och ingenting som jag har sagt något om.

Vad bra att jag vet din åsikt nu. Har du predikat klart?
    Så det är det lilla undantaget. Det var ju bra att det fanns ett sådant i alla fall för att du ska nedlåta dig till att visa lite sympati.
  • TeresB
    Liniss skrev 2021-11-23 14:37:49 följande:

Jag har aldrig sagt att det inte är värt att ta upp det. Ts bad om våra åsikter. Jag har gett min syn på saken.

Ja jo, men är det inte orimligt att har man börjat på ett sätt så bör man gilla läget för evigt?

Det mesta får jag nog tycka ändras lite allt eftersom.

De kanske inte hade barn på den tiden, kanske inga. Lån att amortera etc.

Tycker du att det är rimligt att man måste hålla fast vid sätt som inte längre känns bra?

Det var det jag reagerade på.

Själv skulle jag inte vilja ha det så, eller att min partner i livet var missnöjd och kände sig tvungen att leva med mig och känna sig förbisedd varken emotionellt, ekonomiskt eller vad det nu må vara. Utan där hade jag absolut velat att det som skaver tas upp för samtal och försök att hitta en väg framåt som känns ok för oss båda.

Det förhållande man har är troligtvis förändrat efter några år så sånär det helt rimligt att omförhandla och omfördela eller omvärdera hur man ska ha det för en tid framöver.
  • Anonym (Katja)
    Anonym (aaa) skrev 2021-11-23 09:27:16 följande:

Tycker inte alls att du är omogen som säger att han kan gå upp på nätterna. Vill han ha den typen av liv där allt ska mätas på millimetern så gäller det naturligtvis allt, även vakennätter, föräldraledighet och städ/tvätt/middagar/planering mm.

Personligen hade jag aldrig orkat leva med en sån människa, men man är ju olika.

Håller helt med dig. Skulle aldrig fixa sådant liv. För mig är ekonomin och synen på den en STOR sak för förhållandet. Båda ska få unna sig och ha möjlighet att stoppa undan lika mycket eller lika lite. Hur samhället värderar våra jobb är inte viktigt utan så länge båda jobbar sitt bästa så räknas det lika.
  • Anonym (aaa)
    LadyJane skrev 2021-11-23 07:27:40 följande:

Ska man ha millimeterrättvisa så ska man ha det på allting och inte bara en enda sak.

Om ni gemensamt beslutat att du avstår inkomst för att ta hand om barnen så ska det såklart komepenseras, annars är det inte millimeterrättvist.

Så hur han ska ta sin andel av ansvaret är då upp till honom, antingen betalar han dig eller så får han gå ner i arbetstid.

Här hade vi tydligen på pricken samma åsikt.

Mvh utekattsägaren
  • Anonym (Ö)

Jag håller med honom om inkomsten, men det förutsätter att man delar ALLT 50/50. Vi har, på mitt initiativ, separat ekonomi. Jag tjänar förut 10 000 kr mindre, nu tjänar jag 5 000 kr mer.

Vi har ett barn. Vi har delat allt 50/50, men inte räknat exakt. På en höft liksom.

Om den ena är sjukskriven eller arbetslös så lägger den andra in pengar för båda. Vi tar ju såklart hand om varandra.

• Anonym (Ö)
    Sp965 skrev 2021-11-23 07:56:51 följande:

Med första barnet var det bara jag som var föräldraledig.

Denna gång är jag det majoriteten av tiden som det ser ut just nu, inte bestämt om han ska vara hemma än.

Osmart av dig, om du inte kompenseras för det. Tänk på att räkna in pensionsbortfallet.
Svar på tråden Gemensam ekonomi