• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Covidvaccin, nej tack)

Till broderbob som skrev " Var försiktig med det du skriver då det är unga och ovaccinerade som mest belastar IVA - annars blir det enkelt med desinformation"

Detta ovanstående är om något desinformation. Vid närmare inspektion, framförallt 60 plussare ,män och riskgrupper som belastar IVA. 

• EnAnonumius
    klyban skrev 2022-01-19 20:45:10 följande:
    Än vad?
    Sveriges?
    Inleder med
    Noter noggrant att jag har faktiskt själv tagit 3doser (vilket jag har uppgivit i tråden), och är för vaccinet också.

Med det sagt så skall jag lägga kommentar på detta.

I Sverige 2022-01-19, är det 38,5% av folket (18år och äldre) som är vaccinerade med 3 doser.

Så vi i Sverige har ett mycket lågt antal vaccinerade med 3doser.

Källa FHM

Se tabell 3 på sidan

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Hur jag än letar så hittar jag inte motsvarande för Israel, med 3doser för folk som är 18år och äldre.

Och kom INTE med kommentaren "det är desinformation",  som de andra sprider om Israel, och sedan komma med en harang av metalångt rabblande på "varför, enligt dig".
    För anser du att det skall svaras att det är "desinformation de andra kommer med", så SKALL du kunna styrka det med objektiv källa. För likväl som du kräver källor av antivaxxare, så skall du kräva  samma även av dig själv och andra som är för vaccinet när de kommer med påstående. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-19 20:46:49 följande:
    Till Klyban: Varför börjar du babbla om Israels vaccingrad, den är inte intressant i denna diskussionen som gällde #stulenfrånensjuksköterska.

EXAKT vad är det som inte stämmer i den? Det enda du kan rapa upp är "desinformation" om all som inte passar dig. 

Om du tror pandemin fortfarande är aktiv pga ovaccinerade är ju helt galet! Du om någon är ju fullkomligt desinformerad om vad som händer. Vad har du fått det ifrån att vaccinet kommer ta oss ur denna pandemi, fattar inte du att covid är något vi kommer att få leva med? Varför denna besatthet av ovaccinerade och varför  respekterar du inte människors val? 
    Vad gör du i denna tråden överhuvudtaget som handlar om "varför tar ni inte vaccinet"? Känner du dig träffad av rubriken? Du är bara här inne för att spy galla över alla som väljer bort vaccinet av olika anledningar. 

Israel har en lägre vaccinationsgrad än Sverige,v ad mer vill du prata om?

Och du vill ta bort din desinformation, så har du dina numrerade påståenden att berätta vad det är.
    För faktan bakom dom vägrade du ge, och det är sånt som SÄPO varnar för och desinformera.
    Det är trots allt du som skrivit det och sagt att det är rätt, fast inte en enda av dom är grundad i fakta, det är så man komemr fram till det är desinformation.

Det är du som säger pandemin är igång pga den ovaccinerade, som du ser säger jag något annat, och att det är den ovaccinerade vi kan tacka för alla restriktioner för och den svåra belastningen på sjukvården.

JAg spyr inte galla över någon, men jag har ett öga på desinformation, och det är den jag berättar en gång till att det är just desinformation.
    Kanske du kan vara saklig och använda fakta istället, så pratar vi om nått som sker i verkligheten i alla fall.
    Och fakta är att den ovaccinerade är extremt oproportionerligt många för hållande till hur många de är och som belastar sjukvården svårt.
    Att äldre har problem med immunrespons på äldre dagar, detta är kunskaper man haft i väldigt många decennier nu och med vaccin.
    Men de har i alla fall försökt.
    Även är det galet hur man ser ned på vårdpersonalen som ovaccinerad, och utsätter dom för nått som de aldrig hade behövt utstå annars, men visst har dom det tufft annars, men hur det ändrar nu när de har det än tufft får vi aldrig reda på.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-19 20:57:04 följande:
    Och det Klyban har missat är att det är ovaccinerade riskgrupper och vaccinerade riskgrupper som belastar IVA. Alltså RISKGRUPPER som belastar iva. Men pga Klybans besatthet eller tunnelseende på ovaccinerade missar han att det totalt, fast det är mycket lätt att kolla upp. 

Ledsen den ovaccinerad är mångfalt större än de vaccinerade,det berättar SIRI och andra rapproteringssystem.
    DU vet INTE media, utan FAKTA.

Så varför ge mer desinformation'?

www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-20 00:12:51 följande:
    Till broderbob som skrev " Var försiktig med det du skriver då det är unga och ovaccinerade som mest belastar IVA - annars blir det enkelt med desinformation"

Detta ovanstående är om något desinformation. Vid närmare inspektion, framförallt 60 plussare ,män och riskgrupper som belastar IVA. 

Det blir bra desinformation om man upprepar det, att skriva fel är inte desinformation
    Vet inte varför du trodde du kunde projicera bort din desinformation.

Och igen, SIRI och de andra rapporteringssystemen berättar med all tydlighet vem som belastar sjukvården svårast, och det är den ovaccinerade med sina ynka ~13,6% som inte ens tagit en dos.

Till och med SÄPO pratar om detta som sker precis här och nu.
    www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html
    Blir du inte själv lite fundersam på att SÄPO adresserar det du håller på med?
    Och varför är fakta och saklighet nått du inte vill röra?
    För du är väl medveten om du inte har en saklig grund med en röd tråd av fakta och saklighet, är en åsikt som saknar värde pga sakligheten, faktan och forskningen inte finns.

EnAnonumius skrev 2022-01-20 01:05:11 följande:
    Inleder med
    Noter noggrant att jag har faktiskt själv tagit 3doser (vilket jag har uppgivit i tråden), och är för vaccinet också.

Med det sagt så skall jag lägga kommentar på detta.

I Sverige 2022-01-19, är det 38,5% av folket (18år och äldre) som är vaccinerade med 3 doser.

Så vi i Sverige har ett mycket lågt antal vaccinerade med 3doser.

Källa FHM

Se tabell 3 på sidan

www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapporte.../

Hur jag än letar så hittar jag inte motsvarande för Israel, med 3doser för folk som är 18år och äldre.

Och kom INTE med kommentaren "det är desinformation",  som de andra sprider om Israel, och sedan komma med en harang av metalångt rabblande på "varför, enligt dig".
    För anser du att det skall svaras att det är "desinformation de andra kommer med", så SKALL du kunna styrka det med objektiv källa. För likväl som du kräver källor av antivaxxare, så skall du kräva  samma även av dig själv och andra som är för vaccinet när de kommer med påstående. 

Nu var det inte den siffran som pratades om där, utan det är ifrån ett tillfälle där man sade kolla på Israel de har mer smitta fast de har vaccinerat mera.
    Och då var det påståendet inkorrekt, för Sverige hade vaccinerat mer än Israel.
    Israel är som bekant de som var klart först med att börja vaccinera i stor skala, där av är de före på en hel del saker, men oroa dig inte, Sverige kommer nog inte ikapp då så många nu får COVID-19 och inte har nått större behov av en tredje spruta på ett tag.

Men såklart pratar man bara om den tredje sprutan och inte vill veta av att Israel är såpass mycket före tidsmässigt, så är väl det risk man tror det betyder nått mer än bara att de är före tidsmässigt.

Är du vaccinerad, det har jag aldrig hört innan Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-20 00:14:34 följande:
    Hälften av dina "riskpatienter" verkar bara ha högt blodtryck. Och det är något som de flesta människor över 50 eller över 60 har. Jag med. Om man medicinerar för det så har man ingen ökat risk. Det här är alltså ganska missvisande. Även diabetes.... jag menar, om det är medicinerat, under kontroll, så bör det inte vara någon större risk - skulle jag tro.
  • Anonym (q)
    AndreaBD skrev 2022-01-20 09:26:44 följande:
    Hälften av dina "riskpatienter" verkar bara ha högt blodtryck. Och det är något som de flesta människor över 50 eller över 60 har. Jag med. Om man medicinerar för det så har man ingen ökat risk. Det här är alltså ganska missvisande. Även diabetes.... jag menar, om det är medicinerat, under kontroll, så bör det inte vara någon större risk - skulle jag tro.
    Du tror fel om diabetesen.

Diabetes är inte en enkel sjukdom som högt blodtryck. Det påverkar bla kapillärerna och ökar inflammationerna i kärlväggarna.
    Det finns tydligt definierat när diabetes anses vara "under kontroll" men de värdera skiljer sig ändå åt jämfört med en icke-diabetiker. Även dessa små skillnader ger förändringar i kärl och vävnader.

Ergo: att något är medicinerat och "under kontroll" är inte ekvivalent med att man är frisk och inte i riskgrupp. Det säger egentligen sig själv.

Blodtrycket kan jag ingenting om och där har du kanske rätt.
  • broderbob
    Säpo varnar för ökad desinformation på nätet

PUBLICERAD: I GÅR 06.08

SÄPO VARNAR F ÖR DESINFORMATION PÅ NÄTET

Säkerhetspolisen ser just nu ett ?ökat flöde? från framför allt högerextremistiska kretsar kring pandemirelaterade frågor. Även främmande makt bedöms kunna ligga bakom spridandet av desinformation på nätet, enligt Säpo.

Frågorna kring corona, vaccinationer och restriktioner och annat är något som engagerar väldigt många människor. Vid sådana tillfällen är risken för spridning av desinformation och propaganda mycket större, och det är det vi ser nu, att det faktiskt ökar, säger Susanna Trehörning.

Det är i första hand de våldsbejakande högerextrema miljöerna som nu arbetar aktivt med den här typen av desinformation och propaganda på sociala medier i frågor kopplade till pandemin. En metod är att förmedla innehållet i kommentarsfält i vad som till synes är harmlösa inlägg, som människor uppmanas att gilla och dela vidare.

Det finns en risk att man luras att dela propaganda som man inte alls hade för avsikt. Inlägget kan handla om att stötta den hårt arbetande vårdpersonalen, men i kommentarsfälten döljer sig något annat, eller så står avsändaren för något helt annat.

Samhällskollaps

Från den högerextrema miljön handlar propagandan som Säpo ser bland annat om att splittra och polarisera, och att accelerera den samhällskollaps man önskar se. Främmande makt vill framför allt måla ut Sverige som ett land i förfall och underblåsa sin egen propaganda.

Främmande makt använder gärna proxys, alltså någon annan som skickar ut budskapen, vilket gör det svårare att spåra den riktiga avsändaren.

Liksom tidigare pekar Säpo ut Ryssland, Kina och Iran som de länder som främst ägnar sig åt den här typen av säkerhetshotande verksamhet mot Sverige.

Vi vet bland annat att Ryssland gärna bedriver påverkansoperationer via proxys, säger Susanna Trehörning.

Frihetsrörelsen

Ett aktuellt exempel där engagemang kopplat till pandemin delvis kapats av högerextremistiska miljöer är den så kallade Frihetsrörelsen, som under det gångna året ordnat flera coronaprotester såväl i Stockholm som Göteborg och Malmö.

Enligt den antirasistiska stiftelsen Expo, som bevakar högerextrema rörelser, har bland annat aktivister från nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) deltagit vid demonstrationerna.

Nästa vecka planerar rörelsen ännu en demonstration i Stockholm.

Vi har sett att den högerextrema våldsbejakande miljön har närvarat vid de här demonstrationerna och det är något som vi följer, säger Trehörning.

Det är en typ av plattform som är intressant för dem att utnyttja. Precis som nätet är en plattform att utnyttja är också en demonstration med mycket folk som samlats kring en specifik fråga ett tillfälle att få ut sina budskap och sin propaganda.

Tänk efter

Trehörning framhåller att demonstrationsfriheten är en av de viktigaste fri- och rättigheterna i en demokrati, men hon uppmanar människor som deltar att vara alerta på förhand, precis som när man tar del av information på nätet.

Det är viktigt att tänka till: vad är det jag vill göra och vad står jag för? Och inte dras med i något som man inte hade tänkt innan. Utan att man tänker ett varv innan och är medveten om vilka krafter som kan finnas i demonstrationståget och som vill utnyttja situationen och kidnappa den för syften som man inte står bakom. Då måste man ta ansvar och ta avstånd från dem, säger Susanna Trehörning.

Säpo varnar för ökad desinformation på nätet (aftonbladet.se)

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?