• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    Bubbelio skrev 2022-01-20 22:51:28 följande:
    Det är ju en provaccinares försök till en liknelse. Men du har rätt, dålig, för att inte säga pinsamt dålig, jämförelse. 

Det har inget med provaccers, utan om de som inte vill delta i verkligheten!
    Hur kunde du missa en så uppenbar?

www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2022-01-20 22:33:52 följande:

Bara en antivaxxer kommer på / upprepar en sådan dålig jämförelse.

Allvarligt? Då har du dålig läsförståelse. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-01-20 22:12:52 följande:
    "Jag vägrar ha vinterdäck på bilen för att:
    Det är min bil, mitt val, min frihet!
    Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad(DEFINITIVT inte bevisa genom alla studier som är utförda av tillverkarna själva.)
    Min granne Fredrik var med om en olycka efter han satt på sina vinterdäck, och det är vinterdäckens fel att olyckan skedde!
    Vissa är redan på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar deras ineffektivitet.
    Du vet inte vad de är gjorda av.
    Däckjättarna skrämmer oss på vintern bara för att bli rikare.
    BTW däckjättarna uppfann snö och spred den på natten när du sover.
    Om jag har vinterdäck kan regeringen spåra mig i snön.
    Utbilda dig, öppna ögonen, sluta var ett får!
    Årets vinterdäck, jag säger nej!
    Då snö och is finns inte!!!!!"
    Skrattande
  • silbart
    Tow2Mater skrev 2022-01-20 18:08:44 följande:
    Det får mig att må bättre. Nästa vecka planeras ännu en demonstration i Stockholm!

Det är idioter som demonstrerar för sin rätt att vara idioter.
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2022-01-20 18:27:04 följande:
    Kina avlivar ju 2000 hamstrar nu for de kan ha covid.
    Ja du säger det, dock finns det något källa du kan hänvisa till?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (P)
    EnAnonumius skrev 2022-01-20 18:19:59 följande:
    Har du några belägg för att hundar, katter,fladdermöss osv kan få covid-19 eller vara smittbärare av covid-19?
    Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå.

Jag tycker att det faktiskt tillhör allmänbildningen att veta att virusinfektioner oftast är zoonoser. Och allmänbildning är inte något man kan kräva källor eller bevisning på .
    Men men. Det säger mer om mig än dig.

Fladdermöss är som art betraktat ca 50 miljoner år gammal om jag inte minns fel. Människan har bara funnits i några hundratusen år.
    Det betyder att just fladdermöss är en reservoar för virus. Man har hittat runt ett 60-tal potentiellt dödliga virus i dem.

Men det är inte bara fladdermöss som är reservoarer för virus utan en annan stor grupp är gnagare men sen förekommer det andra djur som fjäderfä och andra däggdjur. Du vet, det kallas svininfluensa och fågelinfluensa inte bara på kul utan för att det faktiskt är ett beskrivande namn. Allmänheten tenderar att tycka att det är enklare att komma ihåg istället för beteckningar som H1N1 och H5N1. Det tror jag att du tycker själv och att du nu när du får det skrivet på näsan förstår logiken och att det finns belägg för påståendet.

I vilket fall som helst så finns det massor av belägg och googlar du så får du miljoner träffar och massor även på dagstidningars media. Med andra ord bör du ha ett hum om det här.

Jag rekommenderar att du tittar på vetenskapens värld som handlar om just fladdermöss. Nu är inte fokus på dem som virusreservoarer utan varför de själva inte blir sjuka och varför de inte åldras. Den rekommenderas varm. På köpet blir du lite mer allmänbildad.
    www.svtplay.se/video/33766974/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-35-fladdermossens-superkrafter

Det felaktiga i påståendet är att det skulle gå att vaccinera bort viruset hos värddjuren. Det är fel därför att de bär på viruset utan att själva blir sjuka. Man kan inte vaccinera bort något som inte är skadligt eller farligt. Om det vet vi för lite. Det skulle kunna vara så att de virusen är till nytta för värddjuren på något sätt. Trots allt har exempelvis fladdermöss haft 50 miljoner år av utveckling bakom sig och det kan mycket väl vara så att det finns någon form av symbiotiskt förhållande virus-värddjur.
    Det skriver forskning och framsteg om här:
    fof.se/tidning/2013/6/artikel/vissa-virus-mar-vi-bra-av

Allt gott.
  • Anonym (P)
    EnAnonumius skrev 2022-01-21 07:30:14 följande:
    Ett tips: googla, du får massor av träffar.
    Ja det verkar vara sant eftersom även seriös media rapporterar om det. Det är dock inte enbart hamstrar det gäller.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2022-01-21 07:30:14 följande:
    Det var Hong Kong som gjorde detta, men det är ju praktiskt taget samma som Kina idag.
    Anonym (P) skrev 2022-01-21 09:17:46 följande:
    Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå.

Jag tycker att det faktiskt tillhör allmänbildningen att veta att virusinfektioner oftast är zoonoser. Och allmänbildning är inte något man kan kräva källor eller bevisning på .
    Men men. Det säger mer om mig än dig.

Fladdermöss är som art betraktat ca 50 miljoner år gammal om jag inte minns fel. Människan har bara funnits i några hundratusen år.
    Det betyder att just fladdermöss är en reservoar för virus. Man har hittat runt ett 60-tal potentiellt dödliga virus i dem.

Men det är inte bara fladdermöss som är reservoarer för virus utan en annan stor grupp är gnagare men sen förekommer det andra djur som fjäderfä och andra däggdjur. Du vet, det kallas svininfluensa och fågelinfluensa inte bara på kul utan för att det faktiskt är ett beskrivande namn. Allmänheten tenderar att tycka att det är enklare att komma ihåg istället för beteckningar som H1N1 och H5N1. Det tror jag att du tycker själv och att du nu när du får det skrivet på näsan förstår logiken och att det finns belägg för påståendet.

I vilket fall som helst så finns det massor av belägg och googlar du så får du miljoner träffar och massor även på dagstidningars media. Med andra ord bör du ha ett hum om det här.

Jag rekommenderar att du tittar på vetenskapens värld som handlar om just fladdermöss. Nu är inte fokus på dem som virusreservoarer utan varför de själva inte blir sjuka och varför de inte åldras. Den rekommenderas varm. På köpet blir du lite mer allmänbildad.
    www.svtplay.se/video/33766974/vetenskapens-va...

Det felaktiga i påståendet är att det skulle gå att vaccinera bort viruset hos värddjuren. Det är fel därför att de bär på viruset utan att själva blir sjuka. Man kan inte vaccinera bort något som inte är skadligt eller farligt. Om det vet vi för lite. Det skulle kunna vara så att de virusen är till nytta för värddjuren på något sätt. Trots allt har exempelvis fladdermöss haft 50 miljoner år av utveckling bakom sig och det kan mycket väl vara så att det finns någon form av symbiotiskt förhållande virus-värddjur.
    Det skriver forskning och framsteg om här:
    fof.se/tidning/2013/6/artikel/vissa-virus-mar...

Allt gott.

Corona familjen har uppskattningsvis ~4500 stycken olika, och sen mutationerna bakom är väldigt många fler.
    Detta är en uppskattning gjord av Dr. Dennis Carroll, som är auktoriteten.
    Och de samlar in virus i syftet att skapa ett botemedel/vaccin för hela familjen corona virus, och även andra familjers virus också.

Endast ämnat som tilläggsinformation, och läsa om Carrolls arbete är intresant saker.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mammut1980

Jag har inte tagit vaccinet men är inte emot det då jag har tillåtet mina barn välja om de velat ta det och ja det har dom , de alla är i mellan 13-18 år .

Men jag tror vi får leva med covid nu och i framtiden och vi kommer behöva vaccinet varje år .jag tänker jnte ta 4-5 sprutor bara för att få springa runt bland folk i onödan .
    Just nu är jag arbetslös och är inte ute bland folk mer än nödvändigt dvs till matbutik mm.
    Jag har aldrig varit social så det gör inte mej något .
    Om jag får ett jobb som gör att jag måste träffa andra  regelbundet så kommer jag ta vaccinet men gissar att det kommer vara nångång nästa höst  .

• klyban
    Mammut1980 skrev 2022-01-21 11:19:11 följande:
    Jag har inte tagit vaccinet men är inte emot det då jag har tillåtet mina barn välja om de velat ta det och ja det har dom , de alla är i mellan 13-18 år .

Men jag tror vi får leva med covid nu och i framtiden och vi kommer behöva vaccinet varje år .jag tänker jnte ta 4-5 sprutor bara för att få springa runt bland folk i onödan .
    Just nu är jag arbetslös och är inte ute bland folk mer än nödvändigt dvs till matbutik mm.
    Jag har aldrig varit social så det gör inte mej något .
    Om jag får ett jobb som gör att jag måste träffa andra  regelbundet så kommer jag ta vaccinet men gissar att det kommer vara nångång nästa höst  .

Det som sker är att COVID-19 i en rätt nära framtid går över till att ifrån vara ett pandemivirus till ett säsongsvirus och motsvarande försvagnings till följd.
    Detta har andra pandemier berättat för oss.
    Och de som tar influensavaccin, de tar bara en vaccination och det man tror är årets virus.

Men sitter du mest hemma, så är du verken en fara för dig själv eller andra och så länge man följer rekommendationerna och restriktionerna.

Anonym (P) skrev 2022-01-21 09:19:35 följande:
    Ett tips: googla, du får massor av träffar.
    Ja det verkar vara sant eftersom även seriös media rapporterar om det. Det är dock inte enbart hamstrar det gäller.

Danske mördade ett gäng minkar, så det har skett innan.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?