EnAnonumius skrev 2022-01-21 07:30:14 följande:
Ja du säger det, dock finns det något källa du kan hänvisa till?
Det var Hong Kong som gjorde detta, men det är ju praktiskt taget samma som Kina idag.
Anonym (P) skrev 2022-01-21 09:17:46 följande:
Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå.
Jag tycker att det faktiskt tillhör allmänbildningen att veta att virusinfektioner oftast är zoonoser. Och allmänbildning är inte något man kan kräva källor eller bevisning på .
Men men. Det säger mer om mig än dig.
Fladdermöss är som art betraktat ca 50 miljoner år gammal om jag inte minns fel. Människan har bara funnits i några hundratusen år.
Det betyder att just fladdermöss är en reservoar för virus. Man har hittat runt ett 60-tal potentiellt dödliga virus i dem.
Men det är inte bara fladdermöss som är reservoarer för virus utan en annan stor grupp är gnagare men sen förekommer det andra djur som fjäderfä och andra däggdjur. Du vet, det kallas svininfluensa och fågelinfluensa inte bara på kul utan för att det faktiskt är ett beskrivande namn. Allmänheten tenderar att tycka att det är enklare att komma ihåg istället för beteckningar som H1N1 och H5N1. Det tror jag att du tycker själv och att du nu när du får det skrivet på näsan förstår logiken och att det finns belägg för påståendet.
I vilket fall som helst så finns det massor av belägg och googlar du så får du miljoner träffar och massor även på dagstidningars media. Med andra ord bör du ha ett hum om det här.
Jag rekommenderar att du tittar på vetenskapens värld som handlar om just fladdermöss. Nu är inte fokus på dem som virusreservoarer utan varför de själva inte blir sjuka och varför de inte åldras. Den rekommenderas varm. På köpet blir du lite mer allmänbildad.
www.svtplay.se/video/33766974/vetenskapens-va...
Det felaktiga i påståendet är att det skulle gå att vaccinera bort viruset hos värddjuren. Det är fel därför att de bär på viruset utan att själva blir sjuka. Man kan inte vaccinera bort något som inte är skadligt eller farligt. Om det vet vi för lite. Det skulle kunna vara så att de virusen är till nytta för värddjuren på något sätt. Trots allt har exempelvis fladdermöss haft 50 miljoner år av utveckling bakom sig och det kan mycket väl vara så att det finns någon form av symbiotiskt förhållande virus-värddjur.
Det skriver forskning och framsteg om här:
fof.se/tidning/2013/6/artikel/vissa-virus-mar...
Allt gott.
Corona familjen har uppskattningsvis ~4500 stycken olika, och sen mutationerna bakom är väldigt många fler.
Detta är en uppskattning gjord av Dr. Dennis Carroll, som är auktoriteten.
Och de samlar in virus i syftet att skapa ett botemedel/vaccin för hela familjen corona virus, och även andra familjers virus också.
Endast ämnat som tilläggsinformation, och läsa om Carrolls arbete är intresant saker.