Mammut1980 skrev 2022-01-21 11:19:11 följande:
Jag har inte tagit vaccinet men är inte emot det då jag har tillåtet mina barn välja om de velat ta det och ja det har dom , de alla är i mellan 13-18 år .
Men jag tror vi får leva med covid nu och i framtiden och vi kommer behöva vaccinet varje år .jag tänker jnte ta 4-5 sprutor bara för att få springa runt bland folk i onödan .
Just nu är jag arbetslös och är inte ute bland folk mer än nödvändigt dvs till matbutik mm.
Jag har aldrig varit social så det gör inte mej något .
Om jag får ett jobb som gör att jag måste träffa andra regelbundet så kommer jag ta vaccinet men gissar att det kommer vara nångång nästa höst .
Man vet att det kommer att finnas kvar för evigt, det har man sagt redan från början så det är inget nytt.
Man vet det eftersom vetenskap går framåt och man lär sig hela tiden nya saker. Tex så lärde man sig av Spanska sjukan en massa saker.
Spanska sjukan var som bekant? också en viruspandemi som bröt ut för nästan exakt 100 år sedan och beräknas hade ihjäl 250 miljjoner människor, de flesta unga. Varav 5 miljoner i västvärlden.
Man lärde sig att tidig lock-down påskyndar pandemin eftersom folk rymmer från den efter ett tag när de blir galna av isoleringen och då mister man all form av kontroll eftersom människor gör allt i smyg.
Man lärde sig också att göra ingenting får sjukvården att kollapsa eftersom viruset då löper amok och alltför många blir smittade samtidigt.
Sen lärde man sig också att det viruset återkommer med jämna mellanrum men som säsongsinfluensa. Det ligger i virusets natur att bli mindre dödligt men mer smittsamt för det är bästa sättet för viruset att överleva.
Så litar man på sitt förstånd och förnuft och inser att vetenskap är faktabaserat och varken åsikts- eller känslobaserat) så förstår man att även covid kommer att bli en säsongsinfluensa. Du tar inte 4-5 sprutor varje år mot säsongsinfluensa utan särskilt utsatta grupper tar det en gång på förvintern.
Och vanliga människor med normalt förstånd fattar att man inte gör det för att få "springa runt bland människor" utan för att slippa att dö eller få kroniska skador.
Och oavsett om du kan slippa kroniska lungskador eller att dö så tror jag att du vore beredd på att ta 4-5 sprutor. Säg tex att ebola muterar. Du känner väl till att ebola är jävligt dödligt och att det är en i synnerhet otrevlig död? Vissa virusstammar har en dödlighet bortåt 90%. Säg att den muterar till att bli lika smittsam som omikronvarianten. Skulle du också vägra ta 4-5 sprutor bara för att du inte är intresserad av att "springa runt bland folk"?
Säg sen att en annan ebolavirus som bara har en dödlighet på runt 40% muterar och blir mer smittsam men bara är dödlig för unga. Skulle du fortfarande vägra ta 4-5 sprutor för att få "springa runt bland folk". Trots allt är det ju bara nåt av dina barn som kan dö och ungar4 kan du ju skaffa nya. Eller?