• Anonym (Bee)
    Fri 21 Jan 2022 10:52
    10030 visningar
    57 svar
    57
    10030

    Brukade ni stanna hemma vid förkylning innan pandemin?

    Som rubriken säger: brukade ni sjukanmäla er från jobbet när ni var förkylda innan pandemin?

    Blev nyligen förkyld för första gången på åratal och hade lite glömt bort hur däckad man är de första dagarna, och just nu är det ju självklart att man stannar hemma, men det var det ju inte förut.
    Har inget minne av att jag brukade stanna hemma vid förkylning förut, men jag kan ju knappast ha varit lika effektiv på jobbet de första dagarna.

    Hur brukade ni göra?

  • Svar på tråden Brukade ni stanna hemma vid förkylning innan pandemin?
  • Anonym (-)
    Sat 22 Jan 2022 08:36
    #41
    Hangout91 skrev 2022-01-22 08:27:30 följande:
    Jag tänkte mer vid ett restaurangbesök, i en affär eller på en buss.

    I ett mindre sällskap med bekanta/arbetskamrater är det ju inga problem.
    Ja för där är det verkligen livsfarligt att prata. Tycker att det är märkligt att du projicerar ditt eget beteende på andra och gör det till en norm gällande för alla och att det är ett önskvärt beteende när det snarare är det motsatta.

    I ditt slutna sällskap bör de redan veta om du är astmatiker, dammkänslig osv och kan då ha större överseende med att du hostar och nyser. Till skillnad från de specifika platser och situationer du nämner där du omges av  människor som inte känner till din bakgrund alls eller alla andra orsaker du kan ha att nysa och hosta.

    Nu är och kommer människor inte att vara tankeläsare så det är högst märkligt beteende att man inte vågar/vill/kan/törs vågar öppna sin mun och berätta om sina extraordinära och minst trovärdiga anledningar till att visa förkylningssymptom.

    Det är faktiskt mycket ansvarslöst att inte informera den ovetande omgivningen samtidigt som man störs av deras blickar. En grundbult i pandemin är eget ansvar och här är ett tydligt exempel på ett personligt ansvar man har men försöker skjuta skulden och ansvaret på andra.
  • Anonym (C)
    Sat 22 Jan 2022 08:44
    #42
    Hangout91 skrev 2022-01-22 07:43:29 följande:
    Det är givetvis logiskt utifrån läget att folk reagerar på om någon hostar till, men det finns flera anledningar till att hosta, nysa etc. Jag har en kollega som har astma och hostar när det blir kallt tex. En nysning kan orsakas av lite damm. Men jag ifrågasätter inte att folk är vaksamma under en pandemi. Jag tydliggjorde bara den stora skillnaden före och under denna pandemi.

    Jag tycker att det i alla fall blivit lite bättre nu än i början av pandemin. Då skulle man vara hemma tills man var helt symptomfri och minsta lilla hostning möttes med misstänksamhet. Numer är det ju okej att vistas bland folk trots restsymptom, så det har återigen blivit normalt att människor går och småhostar.
  • Sat 22 Jan 2022 08:46
    #43
    Anonym (C) skrev 2022-01-22 08:44:32 följande:

    Jag tycker att det i alla fall blivit lite bättre nu än i början av pandemin. Då skulle man vara hemma tills man var helt symptomfri och minsta lilla hostning möttes med misstänksamhet. Numer är det ju okej att vistas bland folk trots restsymptom, så det har återigen blivit normalt att människor går och småhostar.
    Det kan jag hålla med om, det har lagt sig en aning.
  • Sat 22 Jan 2022 08:49
    #44

    Nej, aldrig. Mycket beroende på att jag i princip aldrig blev så sjuk att jag inte kunde jobba. Tror inte att någon på min arbetsplats stannade hemma för lite kill i halsen eller snörvlighet före covid. Hade vi extra sköra patienter så försökte vi fördela så att personal utan symtom tog hand om dem, annars är hör en vanlig förkylning till livets normala förtretligheter.

    Saker har naturligtvis ändrats nu, men jag tror att vi delvis är på väg tillbaka till en acceptans att en infektion faktiskt hör till normalt liv, Ingen i min närhet blir speciellt upprörd över att höra att någon har covid, mer "då ses vi om en vecka eller så".

  • Anonym (C)
    Sat 22 Jan 2022 08:52
    #45
    asdfgh skrev 2022-01-22 08:35:06 följande:
    Jag har möjlighet att jobba hemifrån enstaka dagar och har gjort det i samband med sjukdom tidigare. Jag har alltså gått till jobbet med symptom tidigare men redan innan pandemin hade det börjat röra sig mot att jobba hemifrån vid sjukdom. Man kanske inte var helt symptomfri när man kom tillbaka men det värsta var över. Det är sällan jag blir helt däckad av en förkylning utan det räcker oftast med att jobba kortare dagar hemifrån (det är minst 3-4 år sen senast jag hade feber i mer än några enstaka timmar på kvällen). Eftersom delar av mitt jobb är svårt att ta över med kort varsel ligger det snällt och väntar på mig tills jag är tillbaka.

    Det låter som min sambos jobb ungefär. Jag kan känna mig lite avis på er som kan lösa det genom att utnyttja flex och dra ner tempot och inte behöver ringa er redan halvt sönderstressade arbetsledare och meddela att hon måste fixa fram en vikarie.
  • Sat 22 Jan 2022 09:35
    #46
    Anonym (C) skrev 2022-01-22 08:52:12 följande:

    Det låter som min sambos jobb ungefär. Jag kan känna mig lite avis på er som kan lösa det genom att utnyttja flex och dra ner tempot och inte behöver ringa er redan halvt sönderstressade arbetsledare och meddela att hon måste fixa fram en vikarie.
    Å andra sidan får vi inga vikarier alls vilket gör att man jobbar när man kanske egentligen borde legat i sängen. Att veta att man behöver ta igen det man inte gjort när man var sjuk är sitt eget stressmoment
  • Anonym (Snuva­n)
    Sat 22 Jan 2022 09:44
    #47
    Anonym (C) skrev 2022-01-22 08:52:12 följande:

    Det låter som min sambos jobb ungefär. Jag kan känna mig lite avis på er som kan lösa det genom att utnyttja flex och dra ner tempot och inte behöver ringa er redan halvt sönderstressade arbetsledare och meddela att hon måste fixa fram en vikarie.

    Och jag är avundsjuk på er som kan ha en vikarie. Hos oss ackumuleras bara uppgifterna medans man är hemma, och så får man jobba på så fort man kan för att beta av när man är tillbaka igen. Deadline ligger där den gör oavsett. 


    De flesta jobb har väl sina för- och nackdelar, antar jag. 

    Men jag tror absolut att situationer som din och min skapar hög sjukfrånvaro. 

  • Anonym (Mia)
    Sat 22 Jan 2022 12:08
    #48

    Nej, jag var helt blåst innan pandemin. Har gått till jobbet med feber, snuva och hosta eller med magsjuka barn hemma, trots att jag lika gärna hade kunnat jobba hemifrån några dagar. Låtit bli att vaccinera mig mot influensan varenda år eftersom jag är ung och frisk, utan att det någonsin slagit mig att jag har flera i min omgivning i riskgrupp. Träffat dessa personer lite småförkyld mitt under influensa-peaken utan minsta tanke på att jag kan bära på smittan. Det allra värsta var att vi kom hem snorförkylda efter sportlovsresan 2020 och levde på som vanligt, tvärsäkra på att det bara var en vanlig förkylning då FHM hävdade att smittan inte fanns där vi var. På jobbet satte jag på mig ett munskydd som skämt och fick kollegorna att brista ut i gapskratt. Vi var totalt dumma i huvudet hela bunten.  


     

  • Anonym (Sjuk)
    Sun 23 Jan 2022 00:57
    #49
    Anonym (*-*) skrev 2022-01-21 14:51:51 följande:
    Enligt nya reglerna får den som jobbar hemifrån inte belasta samhällets testning, PCR.

    Jag har själv förkylningssymptom och jobbar hemifrån och har fått se till att få hem snabbtest från apoteket som jag själv för betala för och som inte är lika säkra...
    Men jag får och ska testa mig vid minsta symtom på begäran av min arbetsgivare så jag tillhör en annan kategori :) Jag jobbar med administration inom sjukvården och har min arbetsplats på ett sjukhus, en vårdavdelning. Får inte sätta min fot där utan negativt test, helst också symtomfri :) Sitter hemma merparten av arbetsdagarna men behöver vara på plats emellanåt.
  • Anonym (gg)
    Sun 23 Jan 2022 11:04
    #50
    Anonym (-) skrev 2022-01-22 08:36:12 följande:
    Ja för där är det verkligen livsfarligt att prata. Tycker att det är märkligt att du projicerar ditt eget beteende på andra och gör det till en norm gällande för alla och att det är ett önskvärt beteende när det snarare är det motsatta.

    I ditt slutna sällskap bör de redan veta om du är astmatiker, dammkänslig osv och kan då ha större överseende med att du hostar och nyser. Till skillnad från de specifika platser och situationer du nämner där du omges av  människor som inte känner till din bakgrund alls eller alla andra orsaker du kan ha att nysa och hosta.

    Nu är och kommer människor inte att vara tankeläsare så det är högst märkligt beteende att man inte vågar/vill/kan/törs vågar öppna sin mun och berätta om sina extraordinära och minst trovärdiga anledningar till att visa förkylningssymptom.

    Det är faktiskt mycket ansvarslöst att inte informera den ovetande omgivningen samtidigt som man störs av deras blickar. En grundbult i pandemin är eget ansvar och här är ett tydligt exempel på ett personligt ansvar man har men försöker skjuta skulden och ansvaret på andra.
    När jag fick covid inleddes det med hosta som jag upplevde väldigt lik min vanliga astmahosta, gick även att behandla med bricanyl och lite höjd dos av pulmicort, vilket jag får göra i perioder ändå, särskilt på vintern. Andra symptom kom först efter 4 dagar. Med det vill jag bara säga att jag själv blev ganska förvånad över att det var covid, även om jag varit så försiktig som kunnat förväntas av mig så hade jag tex besökt en akutmottagning med ett allvarligt sjukt barn (som var både sjuk i en annan sjukdom och i symptomfri covid samtidigt, det var så vi fick veta att vi hade covid) under tiden jag var smittsam.
  • Anonym (arga tanten­)
    Sun 23 Jan 2022 19:39
    #51
    +1

    Levde ständigt förbannad innan på folk som inte kunde stanna hemma när de är asförkylda, lämnar kräksjuka barn på dagis osv osv.

    Lägg för i helvete av!

    Jag har nämligen haft mångåriga bihåleproblem och 5 dagar förkylning för dig blev rätt ofta 6-8 veckors helvete med sprängvärk i ansiktet och jobba halvsjuk för mig.

    Det var så man tänkte på att sparka dom på knät med stålhätta så de fattar, hoppa på kryckor då era klena jävlar som inte tål en liten spark bara?!

  • Anonym (gri)
    Sun 23 Jan 2022 19:53
    #52

    Nej, gick i skolan tiden innan corona och jag gick ibland dit med feber och halsfluss. Har gjort det i flera år för att jag inte ville missa något, var jag väldigt sjuk så stannade jag hemma.

  • Anonym (pang bom)
    Mon 24 Jan 2022 02:58
    #53

    Jag får alltid förkylningar som totaldeckar mig utan förvarning och sen blir jag frisk lika plötsligt förutom att hostan sitter i i två-tre månader, så jag har alltid stannat hemma vid förkylningar. Jag tar mig oftast inte ens ur sängen för att gå på toa eller äta på 1-2-3 dagar i taget. Min sambo var skitorolig första gången han var med om en av mina förkylningar och ville ringa ambulans när jag inte ens varit och kissat på hela helgen.

  • sextio­talist
    Mon 24 Jan 2022 11:35
    #54

    Enkelt svar, ja, det gjorde jag. När jag var ung och dum så gjorde jag det inte, petade i mig Alvedon och gick till jobbet. Men sedan slutade jag med de dumheterna. Är jag hemma två-tre dagar, då blir jag frisk snabbare och slipper smitta kollegor. (dessutom blir jag rätt däckad även vid låg feber)

  • Anonym (nej)
    Tue 25 Jan 2022 09:12
    #55
    Anonym (arga tanten) skrev 2022-01-23 19:39:04 följande:

    Levde ständigt förbannad innan på folk som inte kunde stanna hemma när de är asförkylda, lämnar kräksjuka barn på dagis osv osv.

    Lägg för i helvete av!

    Jag har nämligen haft mångåriga bihåleproblem och 5 dagar förkylning för dig blev rätt ofta 6-8 veckors helvete med sprängvärk i ansiktet och jobba halvsjuk för mig.

    Det var så man tänkte på att sparka dom på knät med stålhätta så de fattar, hoppa på kryckor då era klena jävlar som inte tål en liten spark bara?!


    Om du har såna problem  med bihålorna så skulle jag rekommendera dig att söka hjälp av en öron-näsa-halsläkare. Jag hade liknande som du, ofta ont i bihålorna, med huvudvärken från helvetet. Det kunde komma även utan annan infektion.

    Det visade sig att min näsvägg inne i näsan var sned plus att jag hade extremt svullna näsmusslor. Det hade alltså inte hjälpt även om jag undvikit alla infektioner i världen, min näsa var dysfunktionell.

    Nu har jag opererat näsväggen och skalat ner näsmusslorna i två omgångar och får aldrig bihålebesvär längre. Helt underbart 
  • Anonym (Sjuka­n)
    Tue 25 Jan 2022 11:40
    #56

    Det berodde på hur sjuk jag var. Var jag bara snorig och lite hängig, gick jag till jobbet. Mådde jag sämre och var trött, febrig mer kraftigt hängig så stannade jag hemma. Sen berodde det lite på om det var fler som var hängiga och småsjuka på jobbet.

  • Anonym (Sjuka­n)
    Tue 25 Jan 2022 11:41
    #57
    Anonym (arga tanten) skrev 2022-01-23 19:39:04 följande:

    Levde ständigt förbannad innan på folk som inte kunde stanna hemma när de är asförkylda, lämnar kräksjuka barn på dagis osv osv.

    Lägg för i helvete av!

    Jag har nämligen haft mångåriga bihåleproblem och 5 dagar förkylning för dig blev rätt ofta 6-8 veckors helvete med sprängvärk i ansiktet och jobba halvsjuk för mig.

    Det var så man tänkte på att sparka dom på knät med stålhätta så de fattar, hoppa på kryckor då era klena jävlar som inte tål en liten spark bara?!


    Sjukanmälde du dig då i 6-8 veckor?
Svar på tråden Brukade ni stanna hemma vid förkylning innan pandemin?