• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • mammamalin
    Bella1988 skrev 2022-04-10 08:04:05 följande:

Hej! Jag hoppar in här i tråden med. Har Bf i slutet av september. Jag arbetar också inom vården och funderar över vilka riktlinjer som gäller för gravida. Min chef verkar inte ha så bra koll på detta. Vart i vården jobbar du? Det jag kan läsa på folkhälsomyndighetens hemsida är att det är förbud att jobba direkt med konstaterad eller misstänkt covidsmitt. Sen står det att från 1/4 räknas det inte längre som allmänfarlig sjukdom som ni skriver men att gravida ändå räknas som riskgrupp 3. Innebär det att man fortsatt endast får jobba patientnära fram till v20 tror ni?

Jag vet flera som jobbar inom vården som inte blir avstängda, men att de inte får jobba med covidpositiva patienter.. Men be om riskbedömning!
  • Andersson85
    Bella1988 skrev 2022-04-10 08:04:05 följande:

Hej! Jag hoppar in här i tråden med. Har Bf i slutet av september. Jag arbetar också inom vården och funderar över vilka riktlinjer som gäller för gravida. Min chef verkar inte ha så bra koll på detta. Vart i vården jobbar du? Det jag kan läsa på folkhälsomyndighetens hemsida är att det är förbud att jobba direkt med konstaterad eller misstänkt covidsmitt. Sen står det att från 1/4 räknas det inte längre som allmänfarlig sjukdom som ni skriver men att gravida ändå räknas som riskgrupp 3. Innebär det att man fortsatt endast får jobba patientnära fram till v20 tror ni?

Jag jobbar i hemtjänsten. Verkade inte vara nåt snack för min chef iom att hon inte kan garantera att jag inte kommer komma hem till nån med covid. Oftast är det ju vi som upptäcker om nån är sjuk och test tas efteråt vilket kan leda till smittspridning. Men vet ju inte hur andra chefer tänker. 
  • Jennie1984

Hejsan! 

jag var på mitt kub ultraljud i tisdags den 5/4 och där sa dom att allt såg jättebra ut ( vecka 12+1)

jag ringde min barnmorska idag då jag behövde graviditets intyg och då sa läste hon upp vad läkaren ifrån ultraljudet hade skrivit och där stod det att dom inte såg händer och fötter ordentligt och hon frågade om jag hade fått en ny tid?det gjorde mig jätte orolig för det var ingenting som dom tog upp på ultraljudet när jag var där utan då såg allt jättebra ut enligt dom.Någon som har varit med om samma sak? Har fått flera missed abortions innan så detta gör ju att jag verkligen oroar mig! ????

Med vänlig hälsning, Jennie 

• mammamalin
    Andersson85 skrev 2022-04-11 00:33:01 följande:
    Jag jobbar i hemtjänsten. Verkade inte vara nåt snack för min chef iom att hon inte kan garantera att jag inte kommer komma hem till nån med covid. Oftast är det ju vi som upptäcker om nån är sjuk och test tas efteråt vilket kan leda till smittspridning. Men vet ju inte hur andra chefer tänker. 
    Skönt att höra att du har en vettig chef Drömmer
  • morgonskaffet
    Andersson85 skrev 2022-04-11 00:33:01 följande:

Du verkar ha en bra chef eller att du jobbar inom kommun med väldigt tydliga riktlinjer när det gäller gravida och covid. Jag jobbar också inom äldrevården men på ett boende, tregångsvaccinerad och vill gärna fortsätta jobba. är i vecka 16 och har inte än berättat men kommer troligen göra det snart? speciellt om de avstänger mig från jobbet, då är bra om de vet om graviditeten snart. 

Hur tidigt berättade du till chefen om din graviditet (och varför just då)?

• Andersson85
    morgonskaffet skrev 2022-04-11 19:56:52 följande:

Du verkar ha en bra chef eller att du jobbar inom kommun med väldigt tydliga riktlinjer när det gäller gravida och covid. Jag jobbar också inom äldrevården men på ett boende, tregångsvaccinerad och vill gärna fortsätta jobba. är i vecka 16 och har inte än berättat men kommer troligen göra det snart? speciellt om de avstänger mig från jobbet, då är bra om de vet om graviditeten snart. 

Hur tidigt berättade du till chefen om din graviditet (och varför just då)?

Ja, jag har en väldigt bra chef. Hade gärna också fortsatt jobba men har jag tur så får jag jobba med annat så slipper jag gå hemma allt för länge i allafall. Jag berättade ganska tidigt för min chef, just för planering och bemanning om jag skulle behöva gå hem tidigt. Hade ett ma i v11 i november som hon också visste sen innan så kom ju inte helt oväntat ändå. 

Kan nog vara bra att du pratar med din chef. Tänk på att försäkringskassan har lite handläggningstid om det är så att du inte får jobba vidare. 

• Utepålandet
    Jennie1984 skrev 2022-04-11 17:32:38 följande:

Hejsan! 

jag var på mitt kub ultraljud i tisdags den 5/4 och där sa dom att allt såg jättebra ut ( vecka 12+1)

jag ringde min barnmorska idag då jag behövde graviditets intyg och då sa läste hon upp vad läkaren ifrån ultraljudet hade skrivit och där stod det att dom inte såg händer och fötter ordentligt och hon frågade om jag hade fått en ny tid?det gjorde mig jätte orolig för det var ingenting som dom tog upp på ultraljudet när jag var där utan då såg allt jättebra ut enligt dom.Någon som har varit med om samma sak? Har fått flera missed abortions innan så detta gör ju att jag verkligen oroar mig! ????

Med vänlig hälsning, Jennie 

Möjligtvis beror det på att KUB är så inriktat på nackspalten. Men jag kan lugna dig med att jag var på ultraljud i vecka 17 när jag väntade dottern och de såg inte till fötterna ordentligt. Tillbaka två veckor senare och då syntes de hur bra som helst. Noterade när jag var iväg på KUB förra veckan att det baske mig inte var lätt att se fötter och händer. Tror inte du behöver oroa dig.

• Go o gla

Hur mår ni andra? Jag fick någon mild släng av matförgiftning så legat med magknip i två dagar men nu mår man äntligen lite bättre igen. Känner mig dock lite bedrövad över min vikt. 3,5kg plus nu och ser inte att det kommer plana ut direkt. Brukar gå upp mycket så det är väl väntar men än så irriterande då jag faktiskt började på +7kg från förrförra graviditeten iom jag aldrig kom ner till startvikten innan min minsta och ej heller innan denna grav. :( Hade jag kunnat veta med mig att jag på något vis kan balansera ut de där extra kilona så kanske det känts lättare men på sistone är jag mest deppad över det hela. Dessutom är ca 1,5kg av dessa inom loppet av mindre än 2veckor. Suck... Peppa mej någon, eller kom med mättande kalorisnål mat som jag kan frossa i i hopp om att det kanske hjälper. Hah...

• Solskensdag
    Go o gla skrev 2022-04-12 17:26:47 följande:

Hur mår ni andra? Jag fick någon mild släng av matförgiftning så legat med magknip i två dagar men nu mår man äntligen lite bättre igen. Känner mig dock lite bedrövad över min vikt. 3,5kg plus nu och ser inte att det kommer plana ut direkt. Brukar gå upp mycket så det är väl väntar men än så irriterande då jag faktiskt började på +7kg från förrförra graviditeten iom jag aldrig kom ner till startvikten innan min minsta och ej heller innan denna grav. :( Hade jag kunnat veta med mig att jag på något vis kan balansera ut de där extra kilona så kanske det känts lättare men på sistone är jag mest deppad över det hela. Dessutom är ca 1,5kg av dessa inom loppet av mindre än 2veckor. Suck... Peppa mej någon, eller kom med mättande kalorisnål mat som jag kan frossa i i hopp om att det kanske hjälper. Hah...

Å vad jobbigt med magsjuka, glad att höra du mår bättre nu! 

Förstår 300% med vikten, du har ju provat det många gånger tidigare men kanske ändå lika konstigt att kroppen ?tar över? på det sättet? För mig är det iaf väldigt märkligt - är första gång och man är ju helt ute av kontroll som var man tonåring igen och kroppen ändras som den vill och ska!
    3,5 kg låter dock inte alls som mycket? Även om det fanns lite innan ska allt ju växa, bara bröst / bebis / vatten etc blir lätt ett par kilo! Jag själv har gått upp 3,8 kg och känner ibland det är jobbigt och ibland inte, väldigt beroende på vad jag har på mig och hur jag annars mår :) 

Men när inte det är typ 10kg du gått upp vid det här läget tänker jag det verkligen bara handlar om ditt mindset- hitta snygga saker vid din kropp som den är, kanske köpa lite nya kläder? Jag beställde massor från Shein och Sellpy, och även om kvaliten inte är  topp är det så härligt att ha nya saker att ha på sig så man kan hylla den där rumpa / bröst och mage hehe.
    Sen tänker jag du ev får jobba med din kropp och de där 7kg OM du vill det - efter du är klar med bebis-verkstaden, och just nu fokusera på att vara snäll mot dig själv och din otroliga kropp som bygger en människa Hjärta

• Solskensdag

Ps jag har ibland frossat gurka och morötter om jag är sugen på något fräscht - super gott med lite gräddfil! 
    Ska inte alls låta som världens hälsoguru dock haha jag frossar mest nutella och dylikt själv ;)

Svar på tråden BF oktober 2022