• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Mangopassion

Vi har också berättat för dom flesta. Fick berätta ganska tidigt på jobbet eftersom vi hanterar cytostatika på min avdelning och gravida ska ej ha hand om dessa patienter. Glad Jag ville egentligen vänta längre med att berätta för familjen eftersom jag fick missfall I somras i v7 men jag började må så illa då och visste inte vart jag skulle ta vägen så behövde prata med någon om det. Så då tänkte jag att det är lika bra att dom vet även om det skulle bli missfall igen för det kan vara jobbigt att hålla det inom sig. Speciellt om det skulle bli missfall en andra gång. Men dom blev jätteglada och mamma trodde först inte sina öron haha. Som hon tjatat om barnbarn i flera år Baby

• Utepålandet
    Go o gla skrev 2022-04-04 13:23:33 följande:

Vi har berättat för närmaste familjen, och några få utvalda vänner och arbetskamrater. Här är också magen, och rumpan (!), svår att dölja. Går ju upp så sablans fort i början med så har fått köpa större byxor men hänger mest i myskläder nu för tiden. Tur man arbetar hemifrån och bara behöver fixa till överdelen inför möten. Jag har dock ingen som helst aning om hur jag endast skall gå upp 9kg under denna grav som jag blev rådd av BM. Har redan gått upp 3 och brukar gå upp 20 totalt.... ufff 

Finns det något skäl att försöka hålla det till 9 kilo? Jag har bett mina barnmorskor om att slippa väga mig överhuvudtaget under 3 av 4 graviditeter och det var inga problem. Spontant känns det som att ett av de sämsta tillfällena att kämpa med vikten måste vara när man är gravid.

• Emmissss

Gjorde ett privat ultraljud och var i vecka 11, kub om två veckor. Bf 29 oktober.

Hur har ni andra det med kläder? Tycker det börjar bli jobbigt på jobbet nu att dra på sig jeansen. Förra gången hade jag bf i januari så man kunde ha mer klänningar. 

• majarg
    Emmissss skrev 2022-04-05 09:34:50 följande:

Gjorde ett privat ultraljud och var i vecka 11, kub om två veckor. Bf 29 oktober.

Hur har ni andra det med kläder? Tycker det börjar bli jobbigt på jobbet nu att dra på sig jeansen. Förra gången hade jag bf i januari så man kunde ha mer klänningar. 

Jag fick börja med andra kläder direkt, men jag blev så sjukt svullen direkt. hade precis köpt flera par nya jeans, hann använda ett par engång. Och nu när svullnaden lagt sig har jag gravidmage istället använder jag helst klänning och hemma mjukisar. 

har däremot märkt att vissa vanliga klänningar inte alls fungerar bra till gravidmage haha

• Go o gla

Köpt nya jeans bara, inget annat än så länge. Hemma hänger jag i mysbyxor och munkjackor. Har som tur är en hel del gravidklänningar sen tidigare som är i fint skick och är av typen som anpassar sej efter magen. Så de fungerar lika fint ogravid som höggravid. Men ännu är det för kyligt för att jag skall våga ta på mej dom. Hoppas vårvärmen kommer snart!! 

• Emmissss
    Go o gla skrev 2022-04-05 10:48:25 följande:

Köpt nya jeans bara, inget annat än så länge. Hemma hänger jag i mysbyxor och munkjackor. Har som tur är en hel del gravidklänningar sen tidigare som är i fint skick och är av typen som anpassar sej efter magen. Så de fungerar lika fint ogravid som höggravid. Men ännu är det för kyligt för att jag skall våga ta på mej dom. Hoppas vårvärmen kommer snart!! 

Smart med ny storlek, kunde jag ju tänkt på tidigare. Jag hoppas jag får börja jobba hemma efter v. 20 enlig bm är vi i riskgrupp oavsett hur corona klassas? 
  • Kallamakka
    Emmissss skrev 2022-04-05 11:19:48 följande:
    Smart med ny storlek, kunde jag ju tänkt på tidigare. Jag hoppas jag får börja jobba hemma efter v. 20 enlig bm är vi i riskgrupp oavsett hur corona klassas? 
    Yes det stämmer. Corona är riskklass 3 för gravida fortfarande. Man behöver då sätta sig med sin chef och göra en riskbedömning och sedan om chefen bestämmer att det enda man kan göra för att inte riskera att bli smittad, är att bli avstängd, så kommer ni behöva skicka in papper till Försäkringskassan. Dessa papper om avstängning finns på Försäkringskassans hemsida att skriva ut
  • Emmissss
    Kallamakka skrev 2022-04-05 12:07:59 följande:
    Yes det stämmer. Corona är riskklass 3 för gravida fortfarande. Man behöver då sätta sig med sin chef och göra en riskbedömning och sedan om chefen bestämmer att det enda man kan göra för att inte riskera att bli smittad, är att bli avstängd, så kommer ni behöva skicka in papper till Försäkringskassan. Dessa papper om avstängning finns på Försäkringskassans hemsida att skriva ut
    Jag hoppas jag får börja jobba hemma igen. Min chef har ingen respekt för corona längre men jag hoppas han godkänner det!! 
  • Kallamakka
    Emmissss skrev 2022-04-05 13:55:51 följande:
    Jag hoppas jag får börja jobba hemma igen. Min chef har ingen respekt för corona längre men jag hoppas han godkänner det!! 
    Bättre för plånboken att kunna jobba hemma, hoppas också att du får det! Hur som, så är man skyldig att göra en riskanalys så fort en anställd blir gravid eller berättar om graviditet. Själv blir jag avstängd från 20 maj. Och kommer få graviditetspenning, inte jätte fett på kontot men hellre det än att riskera att bli sjuk. 
  • morgonskaffet

På tal om riskbedömningar; är det det någon här som jobbar inom vården, kanske äldrevården, som har nyligen gått igenom detta med riskbedömning osv? Vad blev beslutet? måste ni hem i v20?

Svar på tråden BF oktober 2022