• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (P)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 17:23:34 följande:

Kan inte citera eftersom familjeliv buggar sig, men X, varför blir du så provocerad av att jag tar med min katt vilket jag har all rätt till? Vad har du tänkt att självutnämnda poliser ska göra åt saken? Ta till våld? Haha, ni som absolut inte vill att djuren ska sitta i säkerhet är i minoritet, alltså kommer katten in och du kommer inte kunna göra något åt saken. Jag fattar de beslut som är bäst för alla i min familj.

Jag kan absolut tänka mig att någon kommer att ta livet av ditt djur om du envisas med att ta med det. Eller handgripligen kasta ut dig och ditt djur. Men det är ju en risk som du får ta.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (......) skrev 2022-03-07 16:45:12 följande:
    Fast har man en ponny kanske man förmodligen bor på landet där det inte bombas? Korkad jämförelse.
    Snarare korkat antagande tro att alla hästar bor på landet. Inte alla som äger häst har eget stall utan hyr in sig på tex ridskolor vilka kan ligga rätt centralt. 
  • Kexsmula

P, jag är fullt kapabel till att försvara både mig och min katt. Skulle någon ens försöka kommer de bittert ångra det, men samtidigt betvivlar jag att någon skulle våga i skarpt läge.

• Embla twopointoh

Kan inte citera eftersom familjeliv buggar sig, men X, varför blir du så provocerad av att jag tar med min katt vilket jag har all rätt till? Vad har du tänkt att självutnämnda poliser ska göra åt saken? Ta till våld? Haha, ni som absolut inte vill att djuren ska sitta i säkerhet är i minoritet, alltså kommer katten in och du kommer inte kunna göra något åt saken. Jag fattar de beslut som är bäst för alla i min familj.

Vad gör du om någon eller några i skyddsrummet är mycket allergisk mot katt?

• Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 17:59:43 följande:

P, jag är fullt kapabel till att försvara både mig och min katt. Skulle någon ens försöka kommer de bittert ångra det, men samtidigt betvivlar jag att någon skulle våga i skarpt läge.

Ha ha, ska du stå och vifta med en hand medan du håller katten i den andra?
  • Anonym (Jadu)

Jag provoceras av såna som dig som anser att man kan helt skita i regler i krig.

Vad gör du om din katt blir illa biten av testokillens amstaff då?
  • Anonym (Orolig)

Det är helt sjukt hur man kan tro att man kan ta med sina djur till skyddsrummet i skarpt läge.
    Det är inte tillåtet med djur där, och det finns anledning till att det!!!
    Det finns folk som är allergiska, och det är trångt som det är. 0.75 kvm per person om skyddsrummet är fullt. Mät upp det hemma i lägenheten så så fattar ni.
    Ska det dessutom in kattburar och hundar, nä men allvarligt... det är så korkat så det finns inte. Jag saknar faktiskt ord hur jävla dumt det är.

Det går bara inte. Det är ju en enorm säkerhetsrisk att släppa in massa hundar och katter, fattar ni inte det??? 
    Tro ni på fullaste allvar att det kommer vara fritt fram att för alla att ta med alla sina husdjur ner? Det skulle det bli på bekostnad av utrymme och innebära att människor kanske inte får plats

Även om det fanns plats kan ni inte  garantera att alla djuren håller sams, är van med människor, fungerar med andra djur, fungerar i stress etc 

Vad gör ni om en aggressiv hund attackerar ditt djur där nere, eller ännu värre en människa?  Fullständig tumult skulle uppstå. Otroligt obehagligt i ett så instängt rum.
    Verkar inte som ni fattar vad ett skyddsrum är och ser ut.

Inte en chans att ni får ta med era djur. Ta skydd på landet i stället, lämna stan och åk till en lugnare plats, mycket bättre för de djur ni säger er värna om.

• Anonym (Jadu)

Det blir ju också ohållbart om alla ska ta med sig sina djur ned. Förstå hur många som har hund och utekatt. Lägg till ett gäng fåglar. Barnens kaniner och marsvin. 

Hur ska det funka praktiskt?

• Anonym (Jadu)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-07 19:43:40 följande:

Det är helt sjukt hur man kan tro att man kan ta med sina djur till skyddsrummet i skarpt läge.
    Det är inte tillåtet med djur där, och det finns anledning till att det!!!
    Det finns folk som är allergiska, och det är trångt som det är. 0.75 kvm per person om skyddsrummet är fullt. Mät upp det hemma i lägenheten så så fattar ni.
    Ska det dessutom in kattburar och hundar, nä men allvarligt... det är så korkat så det finns inte. Jag saknar faktiskt ord hur jävla dumt det är.

Det går bara inte. Det är ju en enorm säkerhetsrisk att släppa in massa hundar och katter, fattar ni inte det??? 
    Tro ni på fullaste allvar att det kommer vara fritt fram att för alla att ta med alla sina husdjur ner? Det skulle det bli på bekostnad av utrymme och innebära att människor kanske inte får plats

Även om det fanns plats kan ni inte  garantera att alla djuren håller sams, är van med människor, fungerar med andra djur, fungerar i stress etc 

Vad gör ni om en aggressiv hund attackerar ditt djur där nere, eller ännu värre en människa?  Fullständig tumult skulle uppstå. Otroligt obehagligt i ett så instängt rum.
    Verkar inte som ni fattar vad ett skyddsrum är och ser ut.

Inte en chans att ni får ta med era djur. Ta skydd på landet i stället, lämna stan och åk till en lugnare plats, mycket bättre för de djur ni säger er värna om.

Ser ju framför mig ett gäng rejält stressade hundar kombinerat med massor av småbarn. Inget som kan gå fel där inte....
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (X) skrev 2022-03-07 18:43:26 följande:
    Ha ha, ska du stå och vifta med en hand medan du håller katten i den andra?
    Medans hon viftar kommer någon annan hiva iväg katten/kattburen.
    Det kommer råda panik från alla håll, finns ingen tid för finkänslighet.
Svar på tråden Skyddsrum