• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 19:44:50 följande:

Det blir ju också ohållbart om alla ska ta med sig sina djur ned. Förstå hur många som har hund och utekatt. Lägg till ett gäng fåglar. Barnens kaniner och marsvin. 

Hur ska det funka praktiskt?

Mycket bra fråga. Kexsmula kanske har svar?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 19:46:02 följande:
    Ser ju framför mig ett gäng rejält stressade hundar kombinerat med massor av småbarn. Inget som kan gå fel där inte....
    Nej bara mysigt. Alla hundar är ju så snälla och väluppfostrade, är aldrig stressade ... 

Så otroligt naivt att tro att det skulle funka med massa  djur i ett packfullt skyddsrum med stressade och panikande människor.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-07 19:50:24 följande:
    Nej bara mysigt. Alla hundar är ju så snälla och väluppfostrade, är aldrig stressade ... 

Så otroligt naivt att tro att det skulle funka med massa  djur i ett packfullt skyddsrum med stressade och panikande människor.
    Ja så är det. Jag förstår hur mycket ett djur kan betyda, har som sagt själv haft ett djur som var mitt allt i många år. Men jag hade inte krävt en plats i ett skyddsrum utan tagit bilen och kört så långt från stan jag kunde.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 20:07:42 följande:
    Ja så är det. Jag förstår hur mycket ett djur kan betyda, har som sagt själv haft ett djur som var mitt allt i många år. Men jag hade inte krävt en plats i ett skyddsrum utan tagit bilen och kört så långt från stan jag kunde.

Jag fattar också att det skulle vara ett trauma att lämna sina husdjur i krig, krig i sig är en mardröm, men det är inte rimligt att tro att det är fritt fram att ta med sina djur i skyddsrummet.

Då får man se till att lösa det på annat sätt, i god tid. Lämna staden t ex. 
    Bor man ute på landet är det inte så stor risk att bli bombad och behöva leta upp skyddsrum...

• flygrl
    KittyK80 skrev 2022-03-06 20:43:21 följande:
    Hjärta Skulle aldrig lämna mina hundar heller.
    Anonym (Jo) skrev 2022-03-06 21:49:40 följande:
    Förstår det, skulle inte lämna min katt

Nä, lämna katten är inget alternativ för mig. Skönt det finns så många som älskar och bryr sig om sina djur. Hjärta Hjärta Hjärta

Utan att villa ge mig in i den sorgliga diskussionen om djur i skyddsrum här i tråden kommer jag som sagt stanna utanför skyddsrummet med min älskade katt. Tanken att hon ska va ensam däruppe utan mig och med allt fruktansvärt som kan hända med bomber, höga smällar, fientliga soldater är outhärdlig. Gråter

Trots jag fortfarande är rätt ung har jag redan vart med om mycket traumatiskt och utsatts för våld och annan skit så tanken på döden är liksom inget främmande för mig. Det får gå som det går. Världen är ändå en mörk plats. Gråter 

• flygrl
    Friger skrev 2022-03-06 20:41:08 följande:
    Haha, nä. Mina galna upptåg! :D

Nä, uppstigningsbrunnen ligger nära inpå. I vart fall dom jag sett. Tror bara kravet är att det ska vara två separata utgångar.

Tror du ska ha rätt otur om huset ska rasa även om huset blir lite bombat.

Men jag är inte säker på att du ska springa ner i skyddsrummet ändå. Jag brukar inventera skyddsrum inför renoveringar. De flesta skyddsrum brukar ha betydande brister. Då är det sådana som jag ser. En sakkunnig på skyddsrum skulle förmodligen hitta mer ändå! :P
    Dina galna upptåg? Låter kul jue!

Sen inser jag att jag OM kriget skulle komma får försöka klara mig utanför skyddsrummen tillsammans med min katt. Enda alternativet. :/
  • Anonym (......)
    Anonym (Visst) skrev 2022-03-07 17:42:20 följande:
    Snarare korkat antagande tro att alla hästar bor på landet. Inte alla som äger häst har eget stall utan hyr in sig på tex ridskolor vilka kan ligga rätt centralt. 
    Det om något är väl djurplågeri. Hästar ska inte bo i stan
  • Hyllemor
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:33:10 följande:
    Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

Du tänker precis så, som jag gjorde när jag var 14 år och snöade in på andra världskriget litteratur. Det är verkligen inte många böcker som nämner hur man gör, men ja, du behöver en spade, en hacka och de verktyg som finns tillgängliga. Man gräver sig ut från skyddsrummet helt enkelt.

Få människor i stan har idag ordentliga verktyg.

• Tom Araya
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:51:27 följande:

Om kriget väl kommer så släpper snart priviligierade tankar som att man inte vill trängas. Hamnar man under en rasmassa och bor så det finns andra hur i närheten hjälper folk till att gräva fram utgången. Det är viktigt att ha vattendunkar ifall det blir långvarigt. 

Jag bor i en förort till Stockholm och det är ett skyddsrum i min källare (där jag har förråd) Det känns tryggt att ha det så nära, vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

Nej, man löser inte problem med allergier där och då när flyglarmet går och folk rusar till skyddsrummen, utan djuren får helt enkelt stanna utanför.
  • Tom Araya
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:19:00 följande:
    Tja jag vill inte dela skyddsrum med känslokalla idioter som dig men ibland får man stå ut med saker man inte gillar. 
    Du behöver inte, du kan stanna utanför.
Svar på tråden Skyddsrum