• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2022-03-07 23:49:34 följande:
    Det som är provocerande är att du tar dig rätten i strid mot gällande regler som ska värna om de som har allergier.
    Du inbillar dig att du har rätt, fast du inte har det.
    Det brukar vara så att man i folksamlingar hjälps åt att upprätthålla regler, så inbilla dig inte att det krävs myndighets ingripande.
    Fast så väldigt självklart är inte detta. Jag kan tycka att man ibland värnar för mycket om dem som har allergier, på bekostnad av andra. Har sett detta i min närhet, då ett barn som mådde psykiskt dåligt fick gå på ridning genom skolan (ett speciellt initiativ i den kommunen); en personal på skolan följde med barnet till och från ridskolan på skoltid. Det var en liten grupp för barn med speciella problem. Barnet mådde mycket bättre av detta!

Men då måste en mamma till ett allergiskt barn i skolan (som inte ens gick i samma klass) förstås ta till storsläggan - och så fick skolan sluta med det initiativet... :(

Jag ser det inte som så himla självklart, att allergi ska gå före psykiskt mående, för dem som faktiskt skulle må väldigt dåligt av att lämna sitt djur i lägenheten. Var sig detta är ett "emotional support"-djur eller inte. 

Hur ska man förresten göra med blindhundar? Om de inte får följa med till skyddsrummet, blir den blinde tvungen att stanna i bostaden...
  • Aniiee
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-08 10:41:34 följande:
    Fast så väldigt självklart är inte detta. Jag kan tycka att man ibland värnar för mycket om dem som har allergier, på bekostnad av andra. Har sett detta i min närhet, då ett barn som mådde psykiskt dåligt fick gå på ridning genom skolan (ett speciellt initiativ i den kommunen); en personal på skolan följde med barnet till och från ridskolan på skoltid. Det var en liten grupp för barn med speciella problem. Barnet mådde mycket bättre av detta!

Men då måste en mamma till ett allergiskt barn i skolan (som inte ens gick i samma klass) förstås ta till storsläggan - och så fick skolan sluta med det initiativet... :(

Jag ser det inte som så himla självklart, att allergi ska gå före psykiskt mående, för dem som faktiskt skulle må väldigt dåligt av att lämna sitt djur i lägenheten. Var sig detta är ett "emotional support"-djur eller inte. 

Hur ska man förresten göra med blindhundar? Om de inte får följa med till skyddsrummet, blir den blinde tvungen att stanna i bostaden...
    Ledarhund är undantagna, som på de flesta ställen i Sverige ink mataffärer. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (......)

Stackars barn!

Vill bara inflika att det heter ledarhund. Hunden är ju inte blind, det är ägaren som är.

• Tom Araya

Saken är den att om det uppstår problem kring djur så är det djurägarens sak att lösa det, inte alla andras. 

Hur det såg ut i ditt exempel som påverkar skolmiljön för det allergiska barnet framgår inte. Det är inte så att en förälder kan hindra alla barn från att rida på sin fritid med hänsyn till allergi hos ett barn i skolan. I regel löser man sådan genom att inte bära samma kläder i skolan som vid ridning, vilket förövrigt får anses vara det normala, oavsett allergier eller ej.
    Räcker inte det så får man nog flytta det allergiska barnet till en anpassad och extremt allergenfri skolmiljö.
    Hur gjorde man i det fallet du gav exempel på?

• Ordinär Man

Ha ha ha!

Kan inte sova, och hittade den här underbara tråden.

Det är krig, Igor bombar, folk försöker upprätthålla något sorts liv, kunna äta något och ha rent vatten. Då är den stora frågan om man får ta katten med sig till skyddsrummet. Skrattande

Som svar på frågan. Nej det får man inte.
    Som svar på andra frågan. Ja, våld kan komma att användas. Förhoppningvis mest mot katten.

• Anonym (Flesknes)

Tänk om man har en stor alligator som emotional supportdjur. Ska man få dra med sig den in också då i skyddsrummet? Den kommer ju äta upp minst hälften av människorna som befinner sig där, samt deras katter. 

• Anonym (Inte expert)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-06 15:42:57 följande:

Alla får ju inte plats i skyddsrum. Enligt MSBs webb finns plats för 7 miljoner människor. Sen finns ett okänt antal privata skyddsrum.

Planen var väl när alla skyddsrummen uppfördes en gång i tiden att de större städerna skulle utrymmas.. Kvar skulle de som hade viktiga jobb vara. Kvinnor och barn skulle väl inkvarteras hos släktingar eller okända på landet. Har jag för mig att jag läst. Så det skulle väl teoretiskt bli lite mer än 0,75m för varje individ, men visst skulle det bli trångt, men det var väl att gilla läget eller få en bomb i huvude?
  • Anonym (Inte expert)
    Friger skrev 2022-03-06 15:39:24 följande:

Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.

Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.

Att prylarna är gamla och saknas är såklart ett problem men samtidigt så var det nog tänkt att utrustningen i skyddsrummen, luftfilter ficklampor bajstunnor mm skulle omsättas efter i alla fall några årtionden kan man ju tänka sig? Nu skedde inte det eftersom 90-talet kom emellan och det inte längre var så noga med nånting, allt skulle nu vara modernt och civilförsvaret lades ned.
  • Anonym (Inte expert)
    flygrl skrev 2022-03-06 18:17:56 följande:

Anonym (molli) skrev 2022-03-06 17:25:24 följande:
    Inte alltid den andra utgången syns om man inte letar efter den, tex en kort bit korridor som slutar i ingenstans kan du troligtvis sparka dej igenom.
    Intressant för precis som TS har jag också funderat över hur man ska ta sig ut om huset ovanför rasat samman. Särskilt som jag bor i ett höghusområde. Nu vet jag lite mer.

Har förresten för mig jag läst på MSB:s sidor att man efter 2002 inte längre va tvungen bygga skyddsrum.

Skyddsrummens tak skulle väl för det första stöttas upp var det väl tänkt när de skulle iordningställas för krigstida bruk så att säga.

Grävverktyg och spett mm skulle finnas INNE I skyddsrummen, och det finns minst en nödutgång.

Skulle byggande rasa helt över skyddsrummet är ju risken stor att du inte alls tar dig ut. Då var väl tanken att civilförsvaret och hjälpsamma medborgare skulle gräva fram de som var begravda utifrån.

• Anonym (Inte expert)
    Anonym (B) skrev 2022-03-06 16:18:05 följande:

I kommunen jag bor i finns det endast ett enda skyddsrum, med plats för ca. 150 personer. I en kommun med ca. 20.000 invånare...

Man prioriterade inte att bygga skyddsrum över allt.
Svar på tråden Skyddsrum