• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Tom Araya
    flygrl skrev 2022-12-17 18:17:16 följande:
    Tack för ditt svar. Då vet jag ännu lite mer.
    Hoppas det nu verkligen blev så att skyddsrummen kollas upp och görs användbara. 
    Man har ju tänkt sig en viss förvarningstid för att tömma och ställa iordning skyddsrum för att användas just som skyddsrum.
    Tveksamt om den tanken idag är tidsenlig...
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2022-12-19 12:59:39 följande:
    Man har ju tänkt sig en viss förvarningstid för att tömma och ställa iordning skyddsrum för att användas just som skyddsrum.
    Tveksamt om den tanken idag är tidsenlig...
    Förvarningstid typ att nu är det risk att Sverige blir anfallet så alla skyddsrum ska genast göras användningbara eller hur är det tänkt?
    Snackades det inte om att kolla upp och göra i ordning alla skyddsrum nu med anledning av Ukraina-kriget?
  • Anonym (Inte expert)
    flygrl skrev 2022-12-20 00:17:33 följande:
    Förvarningstid typ att nu är det risk att Sverige blir anfallet så alla skyddsrum ska genast göras användningbara eller hur är det tänkt?
    Snackades det inte om att kolla upp och göra i ordning alla skyddsrum nu med anledning av Ukraina-kriget?
    Nej nu överdriver du. Det funkar liksom inte så
  • Tom Araya
    flygrl skrev 2022-12-20 00:17:33 följande:
    Ja, ungefär så. Man tänker sig att vi har flera dagar eller i alla fall timmar på oss.
  • Ordinär Man
    Anonym (Jxjfxjfldlldkzoloosjxh) skrev 2022-12-17 03:52:19 följande:
    Eller så kommer rejält med våld att användas mot dig när du försöker spela allan i skyddsrummet, din empatistörda jävel, som verkar tycka att våld mot oskyldiga djur är helt i sin ordning.

Befokningen i Ukraina värnar i alla fall om sina husdjur och många tar med dem till skyddsrummen eller på flykten.
    Ordinär Man skrev 2022-12-13 06:15:44 följande:
    Vilket påminner mig om en berättelse från Ukraina. Ett hus hade rasat över ett skyddsrum efter ett artillerianfall, och ryssarna intog den lilla staden. Man skulle gräva ut den, men soldaterna förklarade lugnt att gjorde de det, skulle de bli skjutna. Gråt och rop på hjälp hördes i några dagar.

Ja, en berättelse som roar dig, antar jag. Du verkar ju inte ha några problem med att oskyldiga lider.
    Nu var mitt första inlägg angående ryssarnas inställning till Ukrainare de påstår sig befria.

Att du inte kan se skillnad mellan en katt och en människas värde kan jag inte göra något åt.
  • flygrl
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-20 23:09:35 följande:
    Nej nu överdriver du. Det funkar liksom inte så
    Överdriver vadå? Allt jag gjorde va ställa en ärlig fråga.
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2022-12-21 15:18:58 följande:
    Ja, ungefär så. Man tänker sig att vi har flera dagar eller i alla fall timmar på oss.
    Menar man att skyddsrummen ska göras i ordning först när man typ förstår att fientliga flygplan/drönare/missiler är på väg? Eller att dom ska göras i ordning när ett annat land förklarar Sverige krig eller iaf börjar hota på allvar?
    Sorry, men jag har lite svårt hänga med va du menar.
  • Tom Araya
    flygrl skrev 2022-12-21 22:49:38 följande:
    Menar man att skyddsrummen ska göras i ordning först när man typ förstår att fientliga flygplan/drönare/missiler är på väg? Eller att dom ska göras i ordning när ett annat land förklarar Sverige krig eller iaf börjar hota på allvar?
    Sorry, men jag har lite svårt hänga med va du menar.
    Man har tänkt att göra det när man ser ett behov, d.v.s. ett tydligt hot, ungefär som du beskriver i din andra mening.

Idag kan man dock inte räkna med någon sådan förvarningstid där hotet är tydligt innan det smäller och svenskens tröghet av att ha varit invaggad i trygghet under lång tid gör oss ovilliga att reagera på hot som är lite vaga och svävande.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-12-22 08:45:51 följande:
    Man har tänkt att göra det när man ser ett behov, d.v.s. ett tydligt hot, ungefär som du beskriver i din andra mening.

Idag kan man dock inte räkna med någon sådan förvarningstid där hotet är tydligt innan det smäller och svenskens tröghet av att ha varit invaggad i trygghet under lång tid gör oss ovilliga att reagera på hot som är lite vaga och svävande.

Försöker du påstå att regelverket är borta?

Bor du ens i Sverige?
    För det är lite skevt det du skriver.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-12-22 13:10:13 följande:

Försöker du påstå att regelverket är borta?

Bor du ens i Sverige?
    För det är lite skevt det du skriver.

Ansvar för underhåll

Ägaren till fastigheten där skyddsrummet finns bär ansvaret för att underhålla utrymmet och den utrustning som ska finnas på plats. Det finns inga hinder för att under fredstid använda ett skyddsrum för andra ändamål, om det inte begränsar eller förhindrar inspektion och underhåll. Vid ett regeringsbeslut om höjd beredskap har fastighetsägaren två dygn på sig att klargöra skyddsrummet för krigstida bruk. Då ska alla fredstida funktioner vara utrymda och samtliga krigstidsfunktioner vara installerade.

Regler för skyddsrum - Presto

I dag fungerar de som till exempel pingisrum eller cykelförråd. Men vid höjd beredskap ska cyklarna vara utslängda och skyddsrummet iordningställt inom 48 timmar.

Skyddsrum ? så funkar det - Krisinformation.se

Microsoft Word - Framsida_ArtikelB&T_070510.doc (msb.se)

Höjd beredskap (msb.se)

Svar på tråden Skyddsrum