• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (Inte expert)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:53:37 följande:
    Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
    I den mån polisen inte stornjuta för dörren får du räkna med att oroliga medborgare upprätthåller reglerna på egen hand.
  • Anonym (Inte expert)

I samband med att skyddsrummen iordningställs så lär
    det väl gå ut info till djurägare att djuren inte kommer få följa med, och då är det väl djurägarens ansvar att ordna det?

Flytta djuret till släkting på landet exempelvis? I värsta fall ta med djuret till annan säkrare plats. Parkeringsgarage eller annat källarutrymme eller nåt?

• Ordinär Man
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-09 03:14:17 följande:

Skyddsrummens tak skulle väl för det första stöttas upp var det väl tänkt när de skulle iordningställas för krigstida bruk så att säga.

Grävverktyg och spett mm skulle finnas INNE I skyddsrummen, och det finns minst en nödutgång.

Skulle byggande rasa helt över skyddsrummet är ju risken stor att du inte alls tar dig ut. Då var väl tanken att civilförsvaret och hjälpsamma medborgare skulle gräva fram de som var begravda utifrån.

Vilket påminner mig om en berättelse från Ukraina. Ett hus hade rasat över ett skyddsrum efter ett artillerianfall, och ryssarna intog den lilla staden. Man skulle gräva ut den, men soldaterna förklarade lugnt att gjorde de det, skulle de bli skjutna. Gråt och rop på hjälp hördes i några dagar.
  • Anonym (Inte expert)

Ordinär Man skrev 2022-12-13 06:15:44 följande:
    Vilket påminner mig om en berättelse från Ukraina. Ett hus hade rasat över ett skyddsrum efter ett artillerianfall, och ryssarna intog den lilla staden. Man skulle gräva ut den, men soldaterna förklarade lugnt att gjorde de det, skulle de bli skjutna. Gråt och rop på hjälp hördes i några dagar.
    Och?

Vad har det med det hela att göra?
  • Ordinär Man
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-16 00:03:43 följande:

Och?

Vad har det med det hela att göra?
    Ganska mycket tycker jag. Men du behöver inte hålla med.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Det är ju väldigt få nu levande i landet som personligen upplevt en krissituation i skarpt läge, vi har ju varit förskonade från allt sånt hemskt väldigt länge nu....

Detta gör att väldigt många har svårt att ta in vad det är för "läge" när det ev blir dags att nyttja ett skyddsrum...

Att ens tala om t.ex husdjur eller allergier är så världsfrånvänt att det blir löjligt.

Det handlar om att en kortare stund akut skydda människor från livsfara.  

• Friger
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-17 05:31:45 följande:

Det är ju väldigt få nu levande i landet som personligen upplevt en krissituation i skarpt läge, vi har ju varit förskonade från allt sånt hemskt väldigt länge nu....

Detta gör att väldigt många har svårt att ta in vad det är för "läge" när det ev blir dags att nyttja ett skyddsrum...

Att ens tala om t.ex husdjur eller allergier är så världsfrånvänt att det blir löjligt.

Det handlar om att en kortare stund akut skydda människor från livsfara.  

Jo... Tittade ner i en fodertunna här om dagen. Hittade sex stycken möss. De hade lyckats gnaga sig in, men fastnat där. Fyra var feta och två var uppätna. Såg resterna. Sen slog jag ihjäl de kvarvarande med skopan och slängde ut dem.

Givet hur mycket mat Sverige har lagrat. Undrar hur länge det tar innan i vart fall grannarna börjar se "Putte" och "Fido" som utmärkt bas för en gryta?

• Ordinär Man
    Friger skrev 2022-12-17 08:59:23 följande:
    Jo... Tittade ner i en fodertunna här om dagen. Hittade sex stycken möss. De hade lyckats gnaga sig in, men fastnat där. Fyra var feta och två var uppätna. Såg resterna. Sen slog jag ihjäl de kvarvarande med skopan och slängde ut dem.

Givet hur mycket mat Sverige har lagrat. Undrar hur länge det tar innan i vart fall grannarna börjar se "Putte" och "Fido" som utmärkt bas för en gryta?
    Stekt unghund med Syldaversås. Det är smaskens det!
  • Egon den stora

I princip kan kan man säga att inget direkt är lagrat mer än det du har hemma plus det som finns i affärerna,  men det tar ju slut på någon dag vid ett krisläge..

• flygrl
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-09 03:14:17 följande:

Skyddsrummens tak skulle väl för det första stöttas upp var det väl tänkt när de skulle iordningställas för krigstida bruk så att säga.

Grävverktyg och spett mm skulle finnas INNE I skyddsrummen, och det finns minst en nödutgång.

Skulle byggande rasa helt över skyddsrummet är ju risken stor att du inte alls tar dig ut. Då var väl tanken att civilförsvaret och hjälpsamma medborgare skulle gräva fram de som var begravda utifrån.

Tack för ditt svar. Då vet jag ännu lite mer.
    Hoppas det nu verkligen blev så att skyddsrummen kollas upp och görs användbara. 
Svar på tråden Skyddsrum