• Anonym (I)

Förbjuda kryssningen... intentionerna säger mig

får eran partner åka iväg på partykryssning med sina kompisar? Min man som är småbarnspappa åkte nyligen. De va 2 nätter. han åkte med sina 5 killkompisar. 4 av dom är singlar. Förstår inte vittnen? Varför räcker inte det att gå ut och äta eller dra till en bar? Dom som åker partykryssning när dom har förhållande, är det för att vara otrogen?? vill gärna höra era Åsikter.

jag ville inte att han skulle åka men han sa att han bara ville dricka o ha en trevlig resa med sina vänner. ingen tanke alls på att vara otrogen. Han fixa upp sig rätt mycket inför kryssningen. Han gick till barberarn och frisören. Även köpte nya kläder och skor, duschade gjorde sig fräsch... annars brukar han typ aldrig köpa nya kläder, han Bryr sig inte alls om sitt skägg eller utseende. Och brukar låta håret och skägget växa fritt utan att han bryr sig.. men inför kryssningen fixa han upp sig rätt mycket. Tror ni tanken va otrohet??  

• Svar på tråden Förbjuda kryssningen... intentionerna säger mig
  • Anonym (Anonym t)
    Anonym (jury) skrev 2022-03-09 22:46:23 följande:

Hela fenomenet med partykryssning där ett samkönad gäng av inte helt unga kompisar ofta i etablerade förhållanden åker på kryssning där måttlöst supande är enda punkten på agendan, är ett specifikt svenskt (och kanske finskt) fenomen som jag inte sett andra ställen i världen.

Har svårt att tro att någon som deltar i en sådan partykryssning inte åtminstone leker med tanken att kunna vara otrogen och att det är en del av spänningen. Om man förverkligar denna tanke är en annan sak, men om man var helt främmande för tanken vill hela konceptet vara lite meningslöst, som att stå ock skrika på en fotbollsläktare när man inte bryr sig om vem som vinner.

Om man skall tillåta sin partner att partykryssa är en annan femma, men om man gör det tycker jag att man får också lite grann skylla sig själv om det går snett. 

Håller med. De som inte inser detta bryr sig inte, eller är fullständigt naiva.
  • Anonym (Naivitet)

Det är många som är naiva här i tråden. Jag tänker, att just en sådan där grabbgängsgrej med sprit och övernattning borta och "inga kärringar" (som DOM lär tänka från sin synvinkel), kan locka fram det allra sämsta hos en man. (En motsvarande väninnegrej hos en kvinna också, såklart - detta är inte könsbundet.)

Jag tänker, att även om din man inte åkte med FÖR ATT vara otrogen, så har han säkert haft en liten baktanke om att det skulle kunna bli möjligt. Varför skulle han annars ha varit så angelägen om att ekipera sig och fräscha till sig?

Jag tror att det allra klokaste, är att ha en regel inom paret om att man inte sover borta utan den andra. (Utom för att t.ex. hälsa på sina föräldrar, eller en affärsresa då det är nödvändigt.) Men just sådana upplägg som kryssning med enbart vänner av det ena könet, är som ett RECEPT för att framkalla otrohet.

Och är sedan partnern sådan att han eller hon absolut inte kan förlåta ens en tillfällig otrohet med en främmande på fyllan (till skillnad från en långvarig älskare/älskarinna med allt vad det innebär av lögner och intriger), så är det väldigt onödigt att ta risken att förstöra en fin familj bara för en sådan sak. Vad är en kompiskryssning värd i jämförelse med en splittrad familj, liksom?

Man ska även komma ihåg, att man inte alltid kan lita ens på sig själv...

• Anonym (Naivitet)

Hela fenomenet med partykryssning där ett samkönad gäng av inte helt unga kompisar ofta i etablerade förhållanden åker på kryssning där måttlöst supande är enda punkten på agendan, är ett specifikt svenskt (och kanske finskt) fenomen som jag inte sett andra ställen i världen.

Har svårt att tro att någon som deltar i en sådan partykryssning inte åtminstone leker med tanken att kunna vara otrogen och att det är en del av spänningen. Om man förverkligar denna tanke är en annan sak, men om man var helt främmande för tanken vill hela konceptet vara lite meningslöst, som att stå ock skrika på en fotbollsläktare när man inte bryr sig om vem som vinner.

Om man skall tillåta sin partner att partykryssa är en annan femma, men om man gör det tycker jag att man får också lite grann skylla sig själv om det går snett. 

Precis så. 
  • Anonym (Naivitet)
    ElaineBenes skrev 2022-03-09 22:24:29 följande:

Självklart skulle min sambo få åka på kryssning om han så ville. Men jag kan nog till 99.99 % säga att han inte har något intresse av just det. Mer troligt att han skulle föredra att åka på någon weekend med vännerna. 

Om han hade varit otrogen mot mig tidigare: skulle fortfarande få göra vad han ville för vi skulle inte längre vara ett par. 

Fast om man har barn som blir lidande på en skilsmässa, kan det vara bättre att stämma i bäcken. D.v.s. att förhindra den eventuella händelse, där du känner att du måste ta ut skilsmässa, vända upp och ner på allting och skapa en massa trauma för alla. 
  • Ocdmänniska
    Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-10 12:12:58 följande:
    Fast om man har barn som blir lidande på en skilsmässa, kan det vara bättre att stämma i bäcken. D.v.s. att förhindra den eventuella händelse, där du känner att du måste ta ut skilsmässa, vända upp och ner på allting och skapa en massa trauma för alla. 
    Okej för mannen har ju ingen del i det hela? 
  • Anonym (Reality check)
    Ocdmänniska skrev 2022-03-10 12:37:11 följande:
    Tydligen enligt vissa i tråden så har män ingen självkontroll så då måste kvinnan gå in och värna om hans moral genom att med alla tillgängliga medel, även om hon så måste bli en riktig j**** ragata på kuppen, stoppa honom från att förstöra relationen.

Eller så kan man lita på sin partner, eller göra slut. Eller se vad som händer.
  • Anonym (Naivitet)
    Ocdmänniska skrev 2022-03-10 12:37:11 följande:
    Anonym (Reality check) skrev 2022-03-10 12:40:48 följande:
    Tydligen enligt vissa i tråden så har män ingen självkontroll så då måste kvinnan gå in och värna om hans moral genom att med alla tillgängliga medel, även om hon så måste bli en riktig j**** ragata på kuppen, stoppa honom från att förstöra relationen.

Nej, jag skrev i mitt första inlägg i tråden att det gäller båda könen. En småbarnsmamma som inte varit ute på länge, och kanske inte haft sex på länge, och som känner att hon inte längre ses som en attraktiv kvinna av sin man utan bara som en mamma och husmor - som plötsligt ska iväg på kryssning med övernattning med bara väninnorna, och ingen av makarna med... Självklart kan det uppstå förväntningar och frestelser.

Då kan det bara betydligt bättre för alla parter - och särskilt barnen - om maken förbjuder henne att åka. Dumt att sätta sitt äktenskap på spel för en sådan onödig sak, liksom. 
  • Anonym (Naivitet)
    Anonym (Reality check) skrev 2022-03-10 12:40:48 följande:
    Har man barn, så tycker jag att man ska försöka värna om sitt äktenskap. I alla fall så länge som de är små. 
  • Anonym (fialotta)

Jag har partykryssat många gånger utan att vara otrogen.
    Vet inte om det är mest tragiskt eller löjligt att ha en sån inställning som du... svartsjuka partners går fetbort i min värld.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-10 12:52:39 följande:
    Har man barn, så tycker jag att man ska försöka värna om sitt äktenskap. I alla fall så länge som de är små. 
    Och det betyder att låsa in sin partner eller i vilket fall "förbjuda" och tala om vad hen ska göra...? Låter som ett underbart förhållande.
Svar på tråden Förbjuda kryssningen... intentionerna säger mig