• Anonym (besviken)

Förvirrd

Hej!
    Tack för insläppet, jag hoppas att jag kan skriva av mig lite här för jag känner mig djupt besviken och förvirrad.
    Jag är en man på 46 år gift med en kvinna på 45år, vi har två söner, som är  18 år resp 13 år. vi har två hundar också.
    Vi bor i villa och har jobb båda två.
    Allt börjad för två årsen med att min fru fick kontakt med en annan man, en gammal kille från gymnasiet.
    Jag började känna att något var fel så jag gjorde det som man inte får men jag snokade lite, och upptäckte en chatt; jag frågade henne vad hon höll på med men hon blå nekade och blev ledsen, så jag lät det vara någon vecka till och då hade jag mer bevis och då sade jag ifrån och hon tog åtsig och bad om ursäkt och blev väldigt ledsen. 
    Hon ville aldrig skada eller såra mig.

Vi pratade om det och redde ut det.

Men nu så för någon månad sen så började jag ana att något var fel, så jag kollade runt lite och åter igen så upptäckte jag att dom hade kontakt.
    Nu blev jag riktigt arg och hon blev inte heller glad för att jag hade snokat.

Men nu säger hon att hon inte vet vad hon känner, utan att hon måste få fundera, det gör mig djupt frustrerad.
    Jag vet att hon har sökt efter honom var och varannan dag på fb dom senaste två åren.
    Henne ursäkt till att hon har tröttnat är att vi aldrig har roligt ihop,bara när vi träffar kompisar och att vi aldrig bråkar,

Det är henne enda ursäkt.
    Men att hon kan vara borta en heldag med hundarna och sen komma hem till ett ny städat hus och att maten står på bordet det är tydligen inte värt något, 

Eller att hon skickar ett sms och ber mig handla och börja med maten för hon ska i väg och gå med en kompis, jag gör gärna det för jag vill att hon ska var lycklig och glad.

Hur jag en vänder och vrider på det i våra diskussioner vi har haft nu så kommer jag inte in på henne utan det är samma svar hela tiden.

Personligen så tror jag att hon har en liten kris, hon ser inte vad hon har, och jag tror att det är en tredje part inblandad som vill ha henne av ett eget intresse.

Ja det här var lite av min historia, jag svarar gärna på frågor och berättar mer.
    Tack

• Svar på tråden Förvirrd
  • molly50
    Anonym (besviken) skrev 2022-06-12 14:19:56 följande:

Oj nu var det många inlägg på en gång. 
    Vi har börjat att prata om det dom senaste  dagarna/veckorna så sent som i dag, och hon vill att vi ska försöka,  det vill jag med. 
    Dock så är det bara jag som tagit upp diskussionen, och jag får samma svar.
    Jag har sagt till henne att hon får flytta om hon vill, men det lät inte aktuellt,  sen sa jag att jag vill veta hennes planer,  men det lät inte som att hon har några, för det sliter på mig att inte få höra något. 

Det var någon som skrev att hon är olycklig, ja kanske det,  och där har vi olika syn på saker, men men så är det.
    Och ja hon är fri att lämna mig.
    Brist på kommunikation är nog en bra beskrivning. 

Annars lunkar det på, det var någon som skrev att jag måste rycka plåstret,  och det är nog så det får bli, så känns det i mellanåt. 
    Jag tycker inte hon jobbar seriöst på att vi ska hitta tillbaka, det är min känsla. 

Jag håller med om att du nog måste rycka plåstret.
    Vill hon verkligen att ni ska försöka så får hon lägga alla korten på bordet och vara ärlig om allt.
    Och framförallt våga ta upp saker hon har problem med.
    Annars kan det bli svårt att försöka lappa ihop förhållandet och då kanske du lämnar.
    Lyssnar hon inte på det så är det kanske lika bra att lämna. 
  • Anonym (besviken)

Ja ni har rätt, och jag tror som ni skriver,  Hon har somat ut redan, och nu är det bara en transport sträcka. Och jag känner också att det bara är tomma ord när hon säger att hon vill försöka. 
    Så jag kommer berätta att jag vill boka ett bankmöte, och sen får hon flytta,  för att leva i extrem ovissheten är väldigt påfrestande. 

• Anonym (Kåt, glad och tacksam)
    Anonym (besviken) skrev 2022-06-12 17:32:25 följande:

Ja ni har rätt, och jag tror som ni skriver,  Hon har somat ut redan, och nu är det bara en transport sträcka. Och jag känner också att det bara är tomma ord när hon säger att hon vill försöka. 
    Så jag kommer berätta att jag vill boka ett bankmöte, och sen får hon flytta,  för att leva i extrem ovissheten är väldigt påfrestande. 

Du har ingen rätt att slänga ut henne från ert gemensamma hem, det kan du bara glömma. Eftersom ni har minderåriga barn är det väl dessutom en period på sex månaders betänketid innan skilsmässan är klar. Vet inte hur ni bor, äger ni boendet gemensamt? Då måste du antagligen köpa ut henne. Eller så får hon köpa ut dig. Vid en bodelning kanske hon får rätt till boendet pga större behov. Har ni äktenskapsförord? Menar bara att du behöver tänka på ganska mycket i det här, det är inte bara att gå till banken (vad ska du göra där??) och tro att det är klart.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Kåt, glad och tacksam) skrev 2022-06-12 18:08:34 följande:
    Du har ingen rätt att slänga ut henne från ert gemensamma hem, det kan du bara glömma. Eftersom ni har minderåriga barn är det väl dessutom en period på sex månaders betänketid innan skilsmässan är klar. Vet inte hur ni bor, äger ni boendet gemensamt? Då måste du antagligen köpa ut henne. Eller så får hon köpa ut dig. Vid en bodelning kanske hon får rätt till boendet pga större behov. Har ni äktenskapsförord? Menar bara att du behöver tänka på ganska mycket i det här, det är inte bara att gå till banken (vad ska du göra där??) och tro att det är klart.
    Ja du har rätt,  men vi har redan pratat om det, och hon känner att jag skulle bo kvar, om vi kommer i det läget. 
    Jag kommer naturligtvis inte slänga ut henne, sånt bråk ligger inte för mig.
    Men när man känner sig frustrerad för stunden så kan man använda sådana ord.
    Jag tror att vi kan lösa det på ett vuxet sätt.
    Anonym (besviken) skrev 2022-06-12 18:57:20 följande:
    Ja du har rätt,  men vi har redan pratat om det, och hon känner att jag skulle bo kvar, om vi kommer i det läget. 
    Jag kommer naturligtvis inte slänga ut henne, sånt bråk ligger inte för mig.
    Men när man känner sig frustrerad för stunden så kan man använda sådana ord.
    Jag tror att vi kan lösa det på ett vuxet sätt.
    Bra, det ni måste tänka på nu är främst barnen i det här. Det är nog så upprivande att ni går isär utan att det blir bråk, gliringar och andra fulheter.

Vad tänkte du göra hos banken förresten?
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Kåt, glad och tacksam) skrev 2022-06-12 19:05:29 följande:
    Bra, det ni måste tänka på nu är främst barnen i det här. Det är nog så upprivande att ni går isär utan att det blir bråk, gliringar och andra fulheter.

Vad tänkte du göra hos banken förresten?
    Jag tycker att allt det här är jobbigt,  och jag mår inte bra av det, men försöker att hålla god ton. 
    Jag har en kompis som ser att det inte är som det ska, men han ska absolut inte få reda på något, enligt min fru.
    Självklart tänker vi på våra barn.

Tänkte kolla med banken att jag har råd och lösa ut henne,  när jag räknar på det så ska det funka,  men jag kan ha missat något, det vill jag kolla. 
    För jag trivs så fruktansvärt bra här i huset, och lagt ner enormt mycket tid/jobb för att få det som vi vill ha det,  så jag vill inte lämna det.
    Och skulle jag behöva ha någon typ av ekonomisk hjälp eller borgenär så har jag mina föräldrar,  men hon vill inte att jag tar det med dom heller, utan väntar och ser hur det blir.
    Och jag sitter lugnt i båten,  men någon stans så tror jag att jag i slutändan blir blåst,  blåst är kanske fel ord men första mig rätt.
    Jag har även en bil som är värd en slant och jag måste vara beredd på att sälja den.
    Så det är lite tankar som far runt. 
    Anonym (besviken) skrev 2022-06-12 19:36:27 följande:
    Jag tycker att allt det här är jobbigt,  och jag mår inte bra av det, men försöker att hålla god ton. 
    Jag har en kompis som ser att det inte är som det ska, men han ska absolut inte få reda på något, enligt min fru.

Tänkte kolla med banken att jag har råd och lösa ut henne,  när jag räknar på det så ska det funka,  men jag kan ha missat något, det vill jag kolla. 
    För jag trivs så fruktansvärt bra här i huset, och lagt ner enormt mycket tid/jobb för att få det som vi vill ha det,  så jag vill inte lämna det.
    Och skulle jag behöva ha någon typ av ekonomisk hjälp eller borgenär så har jag mina föräldrar,  men hon vill inte att jag tar det med dom heller, utan väntar och ser hur det blir.
    Och jag sitter lugnt i båten,  men någon stans så tror jag att jag i slutändan blir blåst,  blåst är kanske fel ord men första mig rätt.
    Jag har även en bil som är värd en slant och jag måste vara beredd på att sälja den.
    Men självklart får du prata med din kompis om det här! Din "fru" bestämmer inte vem du pratar med och om vad.

Aha, ja de har speciella uträkningar för sånt där vet jag. Och samma där med dina föräldrar, hon har inte att göra med om du pratar med dem om borgenärskap eller att stå som medlåntagare. Det finns inget "vänta och se", hon har gjort bort sig i relationen, som hon misstrivs i, men hon vågar inte ta steget på egen hand heller. Hon vill bara inte att någon ska få reda på hur fult hon betett sig.

Sälj bilen om det är det som behövs för att du ska få behålla huset. Lätt matematik. En ny bil kan du köpa senare.
  • Gameofthrones

Jag har följt din tråd.

Tycker att du är en bra person som håller huvudet kallt och har dina planer och du har försökt kommunicera med din fru. 

Detta är bäst för er och du behöver inte bekymra dig om barnen. Barn anpassar sig och de är så pass stora de förstår.

Är ledsen för din skull, men livet har sitt och ibland blir livet annulunda och jag tror att det är bra med förändringar. Man blir starkare som person.

Hoppas att du kan köpa ut henne och det finns utrymme för det.
  • Anonym (…)

Har följt tråden och du låter klok och förståndig. Din blivande exfru styr inte vem du pratar med eller inte, behåll inte allt inom dig. Boka enskild familjeterapi om du känner att det ändå inte är läge att prata med kompisen eller föräldrarna.

Hoppas allt ordnar sig, banken är en bra början så du vet förutsättningarna.
  • molly50

Jag förstår att det känns jobbigt.
    Men jag tror att du behöver prata med någon.
    Och kom ihåg att din fru inte bestämmer vem du "får" prata med och inte.
    Det bestämmer du själv.
    Och din vän har redan märkt på dig att det är något som inte stämmer.

Jag tror också det är bra att du går till banken.
Svar på tråden Förvirrd