• Anonym (Ninni)

Blir hemlös?

Jag berättade för min sambo att jag vill separera och att jag ska börja söka jobb och lgh. Eftersom jag är utbränd och har 0 kr vet han att det tar ett tag. Få lgh tar ett tag också. Han har själv det gott ställt. Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös. Han vet att jag mår väldigt dåligt. Senast igår bedyrade han hur mycket han älskar mig. Känner mig så ensam och sviken. Trodde vi var vänner eftersom uppbrottet inte skedde med hårda ord eller så.

• Svar på tråden Blir hemlös?
  • Anonym (Binna)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:24:45 följande:
    Ert hus? Men då får du ju hälften ju hälften, räcker inte det tills du hittat ett jobb?
    De är inte gifta, varför skulle hon få hälften? Det är ju bara om huset köptes av honom till dem eller av dem tillsammans, och det är bara hälften av vinsten hon får. Dvs först räknas lån och mäklararvode bort. De kanske inte ens säljer med vinst nu när alla boräntor går upp.
  • Anonym (Binna)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:33:31 följande:
    Fast om även TS äger huset så finns väl ingen uppsägningstid? 
    Uppfattade att huset var hans men det var kanske fel?

Men har hon 0 kr i inkomst och han vill sälja har hon ju inte särskilt mycket att komma med, vad ska hon göra, hon kan varken betala på lånen, elen eller någonting. Att då motsätta sig en försäljning är ju väldigt fult om hon inte kan betala åtminstone hälften.
  • Anonym (Ninni)

Varför kan man inte citera längre?

Han kastade det i ansiktet på mig med ett hånflin. Fast han vet att jag försökt ta livet av mig. Det är det som sårar mest. Igår lät det som om han också tyckte det var bäst att separera. 

• Anonym (S)
    Anonym (Binna) skrev 2022-05-30 17:33:56 följande:
    De är inte gifta, varför skulle hon få hälften? Det är ju bara om huset köptes av honom till dem eller av dem tillsammans, och det är bara hälften av vinsten hon får. Dvs först räknas lån och mäklararvode bort. De kanske inte ens säljer med vinst nu när alla boräntor går upp.
    Om du läser vad TS svarar, så skriver hon inte att det enbart är hans hus. Man kan äga tillsammans fast man är sambos. Eller om de flyttat in tillsammans och inte skrivit bort sambolagen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Binna) skrev 2022-05-30 17:36:40 följande:
    Uppfattade att huset var hans men det var kanske fel?

Men har hon 0 kr i inkomst och han vill sälja har hon ju inte särskilt mycket att komma med, vad ska hon göra, hon kan varken betala på lånen, elen eller någonting. Att då motsätta sig en försäljning är ju väldigt fult om hon inte kan betala åtminstone hälften.
    Hon skriver vårt hus. Så jag utgick från det. Nä, hon kan inte hindra en försäljning, hon kan ju inte ta över huset själv, som du skriver. Men hon kan kanske förhala det ett tag.
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:41:12 följande:
    Hon skriver vårt hus. Så jag utgick från det. Nä, hon kan inte hindra en försäljning, hon kan ju inte ta över huset själv, som du skriver. Men hon kan kanske förhala det ett tag.
    Om hon vägrar sälja huset som de äger tillsammans får han gå till Tingsrätten och begära försäljning. Sådant tar lite tid, men risken är att det blir sämre betalt - vilket båda förlorar på.

• Dexter dot com
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:36:47 följande:

Han kastade det i ansiktet på mig med ett hånflin. Fast han vet att jag försökt ta livet av mig. Det är det som sårar mest. Igår lät det som om han också tyckte det var bäst att separera. 

Det är naturligtvis tragiskt att du mår psykiskt dåligt men tycker du att han ska försörja dig fast du gjort slut? Jag tycker han varit väldigt generös om han stått för dina kostnader tidigare.
  • Anonym (Sälj)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:36:47 följande:

Men hur var din plan? Göra slut och sen?

Gör du slut behöver du inom en inte allt för lång framtid ansvara för ditt boende och din försäjning.

Nej, han kan inte sälja och kasta ut dig inom de närmsta veckorna. Men för eller senare behöver du ny bostad.
  • Anonym (Binna)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:41:12 följande:
    Jag tänkte hon skrev vårt hus som i vårt där vi bor, man brukar ju säga tex mitt hus/min lägenhet även om man själv inte äger.
    Det jag tolkade var att hon skrev att HAN ska sälja, inte att han sagt att VI ska sälja.
    Men jag tolkar säkert fel. Oavsett är det ju inte jätteschysst att förhala en försäljning av något hon intr betalar för.
    Jag hade tyckt tvärtom om det var han som gjorde slut och försökte kasta ut, men nu var det hon själv som gjorde slut med planen att exet ska fortsätta försörja henne. Och då förstår man ju att han slår bakut.
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Binna) skrev 2022-05-30 17:58:54 följande:
    Jag tänkte hon skrev vårt hus som i vårt där vi bor, man brukar ju säga tex mitt hus/min lägenhet även om man själv inte äger.
    Det jag tolkade var att hon skrev att HAN ska sälja, inte att han sagt att VI ska sälja.
    Men jag tolkar säkert fel. Oavsett är det ju inte jätteschysst att förhala en försäljning av något hon intr betalar för.
    Jag hade tyckt tvärtom om det var han som gjorde slut och försökte kasta ut, men nu var det hon själv som gjorde slut med planen att exet ska fortsätta försörja henne. Och då förstår man ju att han slår bakut.
    Vi äger båda huset. Jag hade det gott ställt tidigare. Det jag blur helt sänkt av är en människas förmåga att helt plötsligt med ett hånflin i stort sett säga "nu blir du hemlös". 
Svar på tråden Blir hemlös?